המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילבר
המשנה ליועמ"ש. עו"ד זילברצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

שמים רגל. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (יעוץ), דינה זילבר, שיגרה חוות דעת בה היא מעקרת מתוכן את הרפורמה במינוי בכירים בשירות המדינה.

בחוות הדעת, אשר נכתבה על דעתו של היועמ"ש מנדלבליט, קובעת זילבר כי במידה שיקבע כי משרת משנה למנכ"ל היא משרת אמון לא ניתן יהיה להכפיף למשנה למנכ"ל את יחידות המשרד בו הוא פועל.

לטענת זילבר, "הקשיים המשפטיים המרכזיים הגלומים בהצעה המתוארת נובעים, ראשית, מהרחבתו המשמעותית של חריג הפטור ממכרז כפי שהוא מעוגן כיום בהחלטות הממשלה הרלוונטיות; ושנית, מהפרת עקרון היסוד המקובל בשירות המדינה ולפיו אלו הממלאים משרות אמון אינם יכולים להוות חלק מההיררכיה הניהולית והמקצועית במשרד הממשלתי, וזאת, לשם שמירה על אופיו הממלכתי-מקצועי של שירות המדינה ומניעת חשש מפני פוליטיזציה של השירות".

לאור זאת היא קובעת, "השר יהא רשאי למנות משנה למנכ"ל במסגרת משרה אשר תוגדר כמשרת אמון בכירה נוספת במסגרת לשכת המנכ"ל. נושא המשרה יהא אמון על שטחי פעולה הנוגעים למשימות ופרויקטים מרכזיים בתחומי הפעולה של המשרד, כפי שיקבע המנכ"ל. ואולם, היחידות המקצועיות והמנהליות של המשרד, לא יהיו כפופות למשנה למנכ"ל והממונה עליהן ימשיך להיות מנכ"ל המשרד. בנוסף, המשנה למנכ"ל לא יהיה חבר ועדות משרדיות קבועות, כדוגמת ועדת מכרזים ו-ועדת תמיכות".

זילבר גם שוללת את ההצעה הנוספת במסגרת הרפורמה, לפיה ועדות איתור תחויבנה להמליץ על שלושה מועמדים לכל משרה מתוכם יבחר השר את המועמד המועדף, וקובעת כי המלצה על יותר ממועמד אחד תהיה אפשרית רק במקרים חריגים.

"הצעה זו פוגעת בעקרונות המכרזיים שלפיהם ההליך יהיה הליך תחרותי ושוויוני, ולפיכך, קיימת מניעה משפטית מאימוצה", קובעת זילבר.

בסופה של חוות הדעת משגרת זילבר איום מרומז לעבר הממשלה, "הצעות אלו מצטרפות לשורה של החלטות שהתקבלו בשנים האחרונות הנוגעות לאופן ניהול הסגל הבכיר בשירות המדינה. מנקודת מבט כוללת משמעות הדברים היא הסטה נוספת של נקודת האיזון הקיימת ביחס למינויים בשירות המדינה בין האינטרסים הלגיטימיים של הדרג המיניסטריאלי בקידום המדיניות שלשמה נבחר, לבין הצורך בשמירה על שירות מדינה בעל אופי ממלכתי, מקצועי ושאינו-פוליטי, כמתחייב מהוראות חוק שירות המדינה (מינויים), במידה המתקרבת לכדי מניעה משפטית מבחינת המהלך הכולל".