שער העיתון
שער העיתוןצילום מסך

1. פחות ופחות אנשים קוראים מידי יום את העיתון "ידיעות אחרונות", ויתכן שטוב שכך, אולם אם נתקלתם הבוקר בעיתון, או עברתם במקרה סמוך לדוכן עיתונים ראיתם את השער, אתם בטח חושבים שהרמטכ"ל יצא מדעתו.

אם תקראו רק את השער, ולא תטרחו לפתוח את הכתבה, אתם עשויים בהחלט להגיע למסקנה שהרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט למנות לתפקיד הרב הצבאי הראשי, רב שהתיר "לאנוס נשים במלחמה". לא פחות.

מילא אם מדובר היה ב"סקופ" חדש, חשיפה שלא היתה מוכרת לאיש. העניין הוא שמדובר בסיפור ישן מאוד. ה"התבטאות" נחשפה כבר בשנת 2012. אייזנקוט לא יכול היה שלא לדעת על כך, ולמרות זאת מינה את הרב קרים לתפקיד. בעל הבית השתגע?

2. בעל הבית ככל הנראה לא השתגע. הוא לא השתגע משום שאיש מהקוראים הסבירים של התשובה של הרב קרים שעוררה את המהומה, לא הבין לא בזמן אמת ולא לאחר מעשה שהרב קרים התיר לאנוס נשים במלחמה. הרב קרים התייחס לשאלה שמטרידה כל מי שלומד פרשת "כי תצא". מה פתאום התורה, האוסרת על כל קשר זוגי ומיני בין יהודים למי שאינם יהודים, מתירה לקחת "אשת יפת תואר".

כל מי שמכיר את השפה היהודית הבין את התשובה. אין אחד כזה שיגיד ביושר שהרב קרים התכוון להתיר אונס של נשים. אבל במלחמה נגד הרבנות הצבאית, כך מסתבר, הכל כבר מותר.

את ההבהרה כבר מסר דובר צה"ל בשם הרב קרים, תוכלו למצוא אותה בכל כתבה בנושא, אז תרשו לי לוותר על הציטוט. העניין הוא שהמהומה הנוכחית בכלל לא נוגעת לדברים שנכתבו בעבר, ולמען האמת גם לא לרב קרים עצמו. המהומה נוגעת לעניין אחר, והוא המאבק על אופיה ומקומה של הרבנות הצבאית, ובאופן רחב יותר על דמותו של צה"ל.

3. יש מי שרוצה שהרבנות הצבאית תתפקד כמו הכמרים הצבאיים בצבא ארה"ב. הרבנות תטפל בצרכי הדת של החייל הבודד, אבל תמשוך את ידה מכל עיסוק בעיצוב ההתנהלות הכוללת של צה"ל. בחלוקת התפקידים הזו איש הדת הוא תומך בחייל, אבל חסר כל מעמד מול פקודות הצבא.

גורמים שמודאגים ממה שהם רואים כתהליך "הדתה" של צה"ל מבקשים לשנות את כיוון תנועת המטוטלת ולחלן את אופיו של הצבא, להפוך את הפרהסיה הצבאית לחילונית-כפייתית במובהק. השלב הראשון במאבק הזה, שכבר החל לפני כמה שנים, הוא הניסיון להחליש את הרבנות הצבאית.

המתקפה על הרב קרים לא נועדה לפגוע בו אישית, היא נועדה לדאוג שהוא יכנס ללשכת הרב הצבאי הראשי קצוץ כנפיים ומרוט נוצות. העובדה שמי שהכניס את הרב קרים לרבנות הצבאית הוא הרב אביחי רונצקי מדאיגה מאוד את אותם גורמים, שחוששים כי הקו שהוא יוביל יהיה דומה לקו שהוביל בשעתו הרב רונצקי, קו של חיזוק מעמד הרבנות הצבאית.

4. בדיוק מאותו כיוון מגיעה גם דרישתו של יאיר לפיד מהרב קרים להכריז בקולו כי הוא תומך בגיוס נשים לצה"ל. לפיד יודע שעמדת הרבנות הראשית לישראל קובעת מזה שנים שגיוס נשים לצה"ל מנוגד להלכה. למרות זאת, מסיבות מובנות נמנעו הרבנים הצבאיים הראשיים בשנים האחרונות מלחדד קביעה זו, ויתכן שטוב שכך.

אולם, דרישה מהרב הצבאי הראשי להכריז בקולו כי הוא מתנגד לעמדת הרבנות הראשית לאורך כל הדורות התנגדות חזיתית - היא דרישה לא הגיונית. ההיגיון היחיד שיכול להסביר אותה הוא השאיפה שלתפקיד הרב הצבאי הראשי ימונו רק רבנים שבאים מבתי מדרש מאוד ספציפיים עם אופי מאוד מסוים, או רבנים חסרי עמוד שדרה.

5. מינויו של הרב קרים הוא בבסיסו חדשות טובות עבור צה"ל ועבור הרבנות הצבאית. כעת נותר רק לקוות שבמקרה הספציפי הזה ידעו הרב קרים ואנשי הרבנות להתמודד עם העליהום הציבורי, להרים ראש ולא להיכנע.

התקוות שמעורר מינויו של הרב קרים לתפקיד החשוב הזה הן רבות, אולם על מנת שהן תוכלנה להתממש הוא זקוק למלוא הגיבוי הציבורי שניתן לגייס.