טקס חנוכת ביה"ס לרפואה באריאל
טקס חנוכת ביה"ס לרפואה באריאלצילום: מארק ניימן, לע"מ

נגיד אוניברסיטת אריאל, יגאל כהן אורגד, מגיב בערוץ 7 לכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" בסוף השבוע, שבה נטען כי הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל הוקמה בנוהל חפוז וחרף אזהרות אנשי המקצוע.

אחת הטענות שהועלו בכתבה היא שיש מספר מוגבל של מחלקות ובתי חולים שבהם הסטודנטים לרפואה יכולים לעבור השתלמויות קליניות, כך שלמעשה מספר הסטודנטים לרפואה לא יגדל. עוד נטען כי הפקולטה לרפואה שנחנכה בשבוע שעבר אושרה בשל שיקולים פוליטיים וללא התעכבות מספקת על הרמה האקדמית.

כהן אורגד אומר לערוץ 7 כי הכתבה שהתפרסמה התעלמה מכל הנתונים שנמסרו לכתב. "קודם כל אני כועס ברמה העיתונאית על התנהגות כתב הארץ. העמדנו לרשות הכתב את כל הדו"חות של ועדת הבדיקה, בוועדת הבדיקה היו דו"חות שכללו 1000 נספחים. הוא קיבל תשובות לכל השאלות ששאל. הוא לא התייחס לאף אחת מהתשובות. הוא לא התייחס לאף אחת מהעובדות.

''הוא כתב כתבה שאין קשר בינה לבין המציאות. אז קודם כל אני חושב שהמלאכה העיתונאית חייבה את העיתונאי המכובד של עיתון 'הארץ' לתת את העובדות ואחר כך לתת את כל הביקורות שהוא רוצה, אבל לא לתת לקורא לדעת שעמדו לרשותו כל הנתונים זה לא מכובד, לא יפה, פוגע במוניטין הרב של עיתון 'הארץ'. יש לי ויכוחים עם עיתון הארץ אך קיוויתי שהוויכוח יתבסס על נתונים".

לגופם של דברים, אורגד דוחה בערוץ 7 את הטענות על הקמת פקולטה בחופזה ומתוך שיקולים פוליטיים, "בניית הפקולטה לרפואה באריאל נמשכה במשך כ 12 שנה, לפני עשרים שנה זוהה מחסור הצפוי שהולך וגדל ברופאים בארץ, היו המלצות בידי משרד הבריאות איך לטפל בנושא, המלצות ועדת פזי, אנחנו אימצנו את ההמלצות ופתחנו את לימודי הקדם רפואה כהכנה, פיתחנו את לימודי המחקר כך שכאשר הגשנו את הבקשה לפתיחת לימודי רפואה קליניים של ארבע שנים אחרי השלוש שנים הפרא קליניות המוקדמות, היינו כבר מצוידים במערכת אנושית מחקרית מלמדת וחוקרת".

"את הדברים האלה בדקנו לא אנחנו ולא ועדה פוליטית בראשותו של בנט, אלא ועדה מקצועית שאף אחד לא יכול להתווכח עם ההרכב האנושי המקצועי שלה. היא כללה את מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שהוא פרופ' באוניברסיטת תל אביב ומשנה למנכ"ל של בית חולים שיבא, היא כללת את הדיקאן לשעבר של בית ספר לרפואה בירושלים פרופ' עודד מכנס, היא כללה את פרופ' גליק ממקימי הפקולטה לרפואה בבאר שבע ודיקאן הפקולטה, כללה גם את פרופ' ראו שהיה סגן דיקאן הפקולטה לרפואה בטכניון.

''הוועדה הזאת עבדה באינטנסיביות ויצאה בדו"ח מפורט מלא אחרי מספר חודשי עבודה. הנושא הזה נדון בות"ת נדון במל"ג נבדק על ידי הצוות הבודק וכולם המליצו בחיוב. עיתון 'הארץ' בחר לצטט את הגורמים האינטרסנטים שפועלים ופעלו נגד הרחבת לימודי הרפואה בישראל".

לדבריו הקמת הפקולטה באריאל תתן תשובה טובה למחסור ברופאים, "היום יש מחסור ברופאים ובמקומות לימודים, כמחצית מאלה שמתחילים סטאז' בארץ מתחילים אותו אחרי שלמדו בחו"ל ומגיעים לארץ בתת רמה וכמובן יש גם שמגיעים ברמה טובה. בכל מקרה אלו סטודנטים שיכולים להרשות לעצמם ללמוד בחו"ל. מי שאבא שלו יכול לשים בין חצי מיליון למיליון שקל".

אורגד מוסיף כי כחלק מהתפיסה של אוניברסיטת אריאל יינתנו שרותי רפואה מתקדמים לאוכלוסיה היהודית והערבית באזור, "זה חלק מהתפיסה המעניינת והחריגה של אוניברסיטת אריאל אנחנו במשולב עם הקמפוס הרפואי מקימים מרכז רפואי שכולל שורה של שרותים מתקדמים.

''החל מרפואת חירום ועד MRI ,CT וחדרי ניתוח בינוניים ומכונים של גסטרו ושיקום לב, שיתנו שירותים לאוכלוסיה היהודית והערבית באזור הקרוב ובאזורים מרוחקים. זה חלק מהשליחות של האוניברסיטה, לא רק להכשיר כוח אדם אלא גם להיות מעורב במתן שירותים לאוכלוסיה האזורית".