יהודים בברוקלין. ארכיון
יהודים בברוקלין. ארכיוןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

דו"ח שמפרסם המכון למדיניות העם היהודי מעלה חשש כי תוצאות בחירות האמצע הקדנציה בארה״ב עלולות להעמיק את המשבר ביחסי ישראל עם המפלגה הדמוקרטית ולפגוע בתמיכה הדו מפלגתית בישראל בקונגרס.

מחברי המסמך טוענים כי "בשנתיים האחרונות חלה החרפה במגמה המובילה לכך שהתמיכה האמריקאית במדינת ישראל לובשת אופי פוליטי ומדינת ישראל הולכת ומאבדת את האהדה הדו מפלגתית שסייעה לה בעבר".

מדובר בהערכה השנתית של המכון, שמתייחסת גם למה שהוגדר "העמקת התסכול בממשל טראמפ מהיעדר ההערכה של יהודים באמריקה לצעדים שנוקט הנשיא לשיפור מעמדה של ישראל, הן מבחינה מדינית והן מבחינה ביטחונית".

נציין כי תמצית מנהלים של הדו"ח הוצגה לממשלת ישראל על ידי יושבי הראש של המכון, השגרירים דניס רוס וסטוארט אייזנשטאט, ונשיא המכון אבינועם בר-יוסף וכן הופצה גם לראשי הארגונים היהודיים המרכזיים.

השגרירים רוס ואייזנשטאט מדגישים כי "אמנם ישראל עדיין נהנית מתמיכה דו מפלגתית בקונגרס האמריקאי, אך לראשונה בתולדותיה היא הופכת לנושא פוליטי מפלגתי. בחינת משולש היחסים: וושינגטון, ירושלים והקהילה היהודית בארה"ב מלמדת כי בעוד שהצלע המקשרת בין ירושלים לוושינגטון מתחזקת על רקע שיתוף הפעולה הגובר בין ממשלת ישראל לבין הממשל, הצלע המקשרת בין ישראל לבין הקהילה היהודית נחלשת, על רקע התמיכה העמוקה של היהודים במפלגה הדמוקרטית".

נשיא המכון, אבינועם בר-יוסף, מוסיף כי חרף החשיבות המרכזית שיש לחיזוק הקשר בין ממשלת ישראל לבין הממשל האמריקני, אחת המסקנות העיקריות בהערכה השנתית היא הצורך בחיזוק והידוק היחסים עם הקהילה היהודית, וקידום דיאלוג מעמיק עם כל המרכיבים בה.

"זהו אחד הנכסים האסטרטגיים המרכזיים והבטוחים ביותר בטווח הארוך. לאחרונה מסתמנת סכנה להתנגשות ערכים בין יהודים בעלי השקפת עולם ליברלית, שברובם הם קונסרבטיבים, רפורמים או חילונים, לבין ישראל, על רקע מה שנתפס בתפוצות כהתחזקות המגמות השמרניות בישראל, שבאו לביטוי בין היתר בהיעדר מרכיב השוויון בחוק הלאום, בביטול מתווה הכותל ובקשיים המאפיינים את תהליכי הגיור", דברי בר-יוסף.

לדברי מחברי הדו"ח, "על ישראל לפעול לשכנוע הממשל האמריקני שלא לנטוש את תפקידה הדומיננטי של ארה"ב במזה"ת. מציאות כזו תיצור וואקום שאליו ישאבו גורמים בינ"ל שאינם אוהדים את ישראל ונוגדים את האינטרסים האסטרטגיים הישראליים".

במקביל קובע הדו״ח כי הקהילה היהודית בארה״ב עוברת שינויים דמוגרפיים בעלי חשיבות ובהם גידול משמעותי של הקהילות האורתודוקסיות. מהדו״ח עולה כי כשליש מהילדים עד גיל 18 גדלים במשפחות אורתודוקסיות וחרדיות.

באזור ניו-יורק רבתי כמעט שני שליש בקבוצת גיל זו משתייכים למשפחות אורתודוקסיות, רובן חרדיות.

הדו"ח מעלה טענה לפיה מרבית הקהילות הדתיות אינן פעילות במסגרת קהילות היהודית המאורגנת ומעורבות בעיקר בפוליטיקה מקומית על מנת להבטיח את האינטרסים שלהן.

"על רקע השינויים הדמוגרפיים יש לעודד אותם להיות פעילים יותר גם במסגרת הקהילה היהודית הכללית ולהשתלב בפוליטיקה ברמה הארצית ובשירות הציבורי. זאת, כדי לשאת בנטל האחריות לעתיד העם היהודי בכללותו", טוענים מחברי המסמך.