אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

המכינה הקדם צבאית ''עצם'' שביישוב נווה הגישה היום (חמישי) לבית המשפט השלום בתל אביב תביעת דיבה בסך מיליון שקלים נגד חדשות 13 והכתב עמרי מניב.

התביעה מגיעה, כזכור, בעקבות פרסום מגמתי ושקרי נגד המכינה ששודר במהדורה המרכזית של 'חדשות 13' ועסקה בהתבטאויותיו לכאורה של הרב אסף נאומבורג נגד צה"ל.

בטרם נקטה הליכים משפטיים, דרשה המכינה פיצוי של 300,000 שקלים על עוגמת הנפש. בכתב ההתראה נטען כי הכתב מניב שידר כתבה שקרית ומניפולטיבית במטרה להכפיש את שם המכינה. משלא נענתה המכינה, החליטה להגיש את תביעת הדיבה בסך מיליון שקלים.

בתביעת הדיבה נכתב: "עניינה של תביעה זו בפרסום שקרי ואף זדוני כנגד התובעים בערוץ חדשות מרכזי אשר קיבל תהודה יוצאת דופן בתקשורת הישראלית ובציבוריות הישראלית על כל אגפיה וזאת בראש ובראשונה בשל ענינו של הערוץ בעצמו לקדם את החדשות 'המסעירות' שחשף, ובשל עניינם של בעלי אינטרס אחרים לתקוף את התובעים כחלק מאג'נדת שנאה סדורה שהם מתחזקים כלפי התובעת 1, כלפי רבניה וכלפי בוגריה".

"אכן בדברי הימים של עולם דיני לשון הרע במדינת ישראל, מעטות הן הפרשות בהן יצאה לאוויר העולם דיבה כל כך חמורה כפי שיצאה במקרה דנן כנגד התובעת 1 וכנגד הרב נאמבורג אישית אשר כל חטאו בכך שלימד בין חצריה של התובעת 1 ונקלע (שלא בטובתו) לקו האש של חורשי רעתה של התובעת", נכתב.

הם הוסיפו: "זו לא רק הקלות הבלתי נסבלת של פרסום הדיבה, אופן פרסומה והמשך פרסומה גם לאחר שהובן שמדובר בלשון הרע מתחילה ועד הסוף, אלא גם האופן שבו השתמשו בפרסום השקרי עשרות ומאות מעצבי דעה ופוליטיקאים כדי להוסיף לשיח השנאה והמשטמה כנגד התובעת וכנגד הרב נאמבורג אישית. זאת מבלי לקחת בחשבון כי מאחורי הפרסומים והמילים יש אנשים שנפגעים קשות מהפרסומים הזדוניים הנ"ל".

מכינת 'עצם' (עצמונה), שהוקמה על ידי שר ירושלים הרב רפי פרץ, העמידה לאורך השנים אלפי בוגרים שהתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. רבים מתלמידי המכינה המשיכו לתפקידים פיקודיים.

ממכינת עצם נמסר לערוץ 7: "מכינת עצם פועלת כבר קרוב לשלושים שנים והוציאה תחת ידה אלפי בוגרים ששירתו שירות משמעותי ביותר בצבא ההגנה לישראל ובכל מערכות הביטחון. רבים מתלמידי המכינה יצאו לפיקוד ולקצונה וחלקם תופסים היום עמדות משמעותיות בשדרת הפיקוד של צה"ל. לאחר שירותם, המשיכו רבים מהם ללב העשייה הישראלית ומשפיעים בעמדות מפתח במגזר הציבורי והפרטי, בהנהגה, בהתיישבות בפיתוח הארץ ושיגשוגה".

עוד נמסר: "בשם אלפי תלמידנו ובוגרנו, בשם הצדק ובשם הרצון להיטיב לחברה הישראלית אנו תובעים בחריפות את כל מי שברגל גסה, בחיתוכי קטעים ובכוונת מכוון ניסה להכפיש ביודעין את שמם ולחבל במפעל האדיר הזה שהעמיד וממשיך להעמיד דורות של חלוצים בעץ הזו. בית המדרש שלנו ימשיך לצמיח עוד אלפי אנשים שמאמינים במדינת ישראל, בצבא ההגנה לישראל ובעם ישראל ומשלבים בהצטיינות בין ספרא לסייפא. השתלבות זו בחברה הישראלית היונקת מחיבור עמוק לבית המדרש לא ניתן לעצירה זו. מי שמנסה לפרסם מידע שקרי ושגוי עליו לשאת בתוצאות".

עו"ד מיכאל דבורין, המייצג את מכינת עצמונה ואת הרב אסף נאמבורג, מסר: "מדובר באחד המקרים החמורים ביותר של הוצאת לשון הרע הזכורים לי בשנים האחרונות. לבוא ולקחת איש מתון כמו הרב אסף נאמבורג ולצייר אותו כאיש קיצוני אנטי ציוני שמטיף לאי גיוס לצה"ל זה הרבה יותר מרשלנות ודרושה כוונת זדון של ממש ומשטמה אמיתית למפעל המכינות כדי לחשוב בכלל על אפשרות כזו. תביעה זו באה להבהיר כי שמם הטוב של התובעים לא יהיה למרמס".

כזכור, לפני למעלה משנה פרסם העיתונאי עמרי מניב כתבה ב'חדשות 13' במסגרתה חשף קטעי הקלטות משיעוריו של הרב אסף נאמבורג במכינת 'עצם'. בכתבה הוצג הרב נאומבורג כרב קיצוני שמטיף להתבדלות מוחלטת מחילונים ואף להימנעות משירות בצבא.

מספר ימים לאחר מכן העיתונאי חנן עמיאור מאתר "פרספקטיבה" חשף את ההקלטות המלאות של אותם שיעורים של הרב אסף נאומבורג, באמצעותן הוכיח כי הקלטת דברי הרב נערכה באופן מגמתי והמשפטים שפורסמו הוצאו מהקשרם.

מניב התנצל מאוחר יותר כל הכתבה המכפישה. "אני מבקש להתנצל", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "'אין דבר שחשוב לי יותר מלדייק. כשאני חתום על אייטם, זה יהיה ברזל. חבל לי שזה הוביל לשמחה לאיד כאן מפוליטיקאים שאני מסקר. מתנצל".

מאוחר יותר מניב הוצא לחופשה עד לסיום הבירור בנוגע לכתבה שלו. כיום הוא משמש מניב ככתב משטרה ותחקירים בחדשות 13.

מחדשות 13 נמסר: ''נלמד את כתב התביעה ונגיב, כמקובל, בבית משפט''