ההצבעה על החוק במועצת העירייה
ההצבעה על החוק במועצת העירייהצילום: דוברות חריש

ראש עיריית חריש, יצחק קשת, סופג ביקורת חריפה מחברי כנסת ושרים מהמפלגות החרדיות בעקבות ההחלטה שהעביר למתן אפשרות פתיחת מרכולים בעירו, אך בשיחה עם ערוץ 7 הוא מסביר כי המציאות הפוכה לחלוטין מכפי שהתקבלה בציבור.

"שיהיה ברור, יש דיסאינפורמציה ענקית מגורמים אינטרסנטים", אומר קשת וקובע כי "כל הסיסמא של חוק המרכולים היא שקר וכזב. אין חוק מרכולים בחריש".

"חריש היא עיר חדשה ואין בה סטטוס-קוו. חל עליה החוק הארצי שאומר שבכל מקום ניתן לפתוח בתי עינוג, פיצוציות בתי קפה וכו'. זה מה שאומר החוק הארצי. העיריות מצמצמות את זה בחוק עזר עירוני וזה מה שרצינו שיהיה כאן בחריש, להסדיר את הסטטוס קוו. הגדרנו את המקומות שאסור לפתוח וצמצמנו את פוטנציאל חילולי השבת".

קשת מציין כי לפני קביעת חוק העזר העירוני כבר נפתחו מספר מסעדות, גלידריה, פאב וחנות מקדונלדס, וכבר נערמו במועצת העיר בקשות לפתיחת מסעדות שונות ופיצוציות בשבת. "אם לא מסדירים כעת לא ניתן יהיה לעשות זאת בעתיד".

"מי שמתנגדים הם אותם אנשים שמתנגדים לכל פתיחה בעיר. התפיסה שלהם היא של עיר הרמטית בשבת אבל זה לא מתאים לעיר מעורבת. באנו להסדיר ולצמצם את חילולי השבת", הוא שב וקובע ומעריך כי המתקיפים בתקשורת אינם מאמינים בדבריהם שלהם. "כל אחד רוצה לתאר את עצמו כיותר חרדי ויותר שומר שבת בגלל הבחירות הכלליות. התקשורת צריכה להציג את הדברים לאשורם".

בישיבת מועצת העיר סיכם קשת את המהלכים שקדמו לקבלת ההחלטה וסיפר על התייעצות שלו עם רבני העיר ורבנים אחרים והסכמות שקיבל מהם, כולל ואולי דווקא מאלה החרדים. "הלכנו כמעט לכל רבני העיר, הלכנו לרב בעדני בבני ברק והצגנו בפניו את השאלה, האם לסגור את העיר ולריב עם חצי העיר או להגיע להסכמה. הוא אמר במפורש להגיע להסכמה. כך יצאנו. לצערי הרב היו שם רבנים שרצו לכפות עליה דעה אחרת והלכו לרב עמאר ששאל אותם מיידית אצל מי כבר הייתם. כשאמרו לו הרב בעדני הוא אמר להם מה שהרב בעדני אמר לכם כך תעשו".

קשת קובע כי כל אותם מתנגדים אינם מציגים תכנית חלופית סבירה וריאלית כאשר הם מתבקשים להגיד מה כן ולא רק מה לא. "אם לא הייתי נלחים החוק הזה לא היה עובר ואחר כך לא ניתן היה לסגור חנויות שנפתחו

מאז אישור החוק קיבלתי אינספור טלפונים והודעות של תמיכה מרובה של העיר, כולל מהציבור הדתי והחרדי. הם מבינים שאנחנו פועלים למען השבת ולא להיפך, כפי שמצטייר בתקשורת החרדית בצורה מאוד מכוערת".

להערכתו של קשת "אחרי מערכת הבחירות הארצית ועוד לפני כן הכול יירגע. אנשים לא מכירים את המציאות ומחפשים כותרות על חשבון אנשים שרוצים לחיות את חייהם".