ישראל כ"ץ בכניסה לישיבת הממשלה
ישראל כ"ץ בכניסה לישיבת הממשלהצילום: חזקי ברוך

שר האוצר ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, הסביר מה עומד מאחורי מבצע החיסון המוצלח והתייחס הן לאפשרות של הידוק הסגר והן לבחירות הקרבות.

השר כ"ץ הבהיר כי לקצב ההתחסנות המהיר חשיבות גדולה, "גם לשמירה על הבריאות וגם לאפשרות של פתיחה סופית של כל הכלכלה והמשק. בינתיים בשבועות האלה נדרשות הכרעות איך משלבים בין הדברים – החיסונים והסגרים. זה הסגר האחרון ואת הסגר האחרון צריך לדייק כדי שהשפעת החיסונים תהיה מקסימלית".

לדבריו, "אין אכיפה בסגר האחרון, האכיפה ברמה מאוד נמוכה. אולי כשרואים את החיסונים אנשים לא בצדק לא נזהרים ומקפידים, אז צריך עוד שלב כדי להוריד את התחלואה ולתת חיסונים. לעבוד בדרך שישראל תהיה המדינה הראשונה המחוסנת והפעילה כלכלית".

כ"ץ טען כי הדבר התאפשר בזכות ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו הוצבנו בסוף התור ולא הייתה הבטחה לאספקה מובטחת ובדיונים המשולשים רה"מ לקח על עצמו להבטיח את האספקה. הייתה מודעות ברורה וחשיבות לחיסונים, הייתה פעולה ממוקדת שגרמה לוודאות. הוא שכנע אותם להתחייב באופן ודאי על האספקה, דבר שהיה רחוק מאוד בחוזים הבסיסיים. נוצר כאן אמון ציבורי, אולי בגלל העובדה שרה"מ עצמו ואחרים באו ולקחו על עצמם לקבל את החיסון. ברגע אחד מחששות נוצר כאן אמון גבוה מאוד. זו החלטה להקצות את הכספים, איך הוא אמר? אני מוכן שזה יהיה אפילו על קרן הצבי, בכל מחיר. שילמנו את מה שנדרש אבל זה היה חלק שולי בעניין, כי אם משקיעים מאה מיליארד שקל בסיוע ונקצר את התקופה אז נחסוך. אני מניח ששילמנו יותר".

שר האוצר הסביר, "הדבר הזה כדאי אם מביאים מהר, כי גם מציל חיים ומאפשר לפתוח את המשק. אני אומר בכנות כשר אוצר, כל הדברים יהיו שקופים, יש הסמכי סודיות אבל זה זמני והכול יתפרסם. כל אזרח ואזרחית במדינה מרוצים ששילמו והביאו אבל בעיקר פעלו כדי לשכנע בהרבה דרכים".

באשר לשאלה האם ישראל התחייבה להעביר בתמורה לחיסונים מידע רפואי, אמר: "אני מניח שישראל הפכה למעין מעבדה מבחינת החברות בזה שיש כאן הצלחה גדולה. בדבר הזה אני מניח שעוסק משרד הבריאות", והוסיף: "אין סיבה שלא, יש תועלת הדדית".

כ"ץ הוסיף, "אנחנו לא שפנים. בישראל בגלל הרפואה הקהילתית יש מאגרים עשרות שנים אחורה על כל אזרח, זה דבר ששונה מאירופה. יש המון יתרונות שגרמו לזה שאפשר לבצע בהיקפים גדולים מאוד בכל יום והמערכת עובדת".

באשר להמלצה להעניק מנת חיסון אחת ולא שתיים, טען: "צריך לדבוק בגישה השמרנית והבטוחה, לכן אנשים באו להתחסן. עדיף למשרד הבריאות לדבר בצורה אחידה, זה נושא רגיש. אני בטוח שההצעה הזאת לא תתקבל".

בהמשך, התייחס למצבה הכלכלי של מדינת ישראל: "אני הובלתי את משרד האוצר בצורה מיטבית, בתקופה כלכלית הקשה בתולדות ישראל. הגעתי למיליון ומאתיים אלף מבוטלים עם גירעון עמוק והתוצאות ברורות, מתבצע סיוע חסר תקדים, כרגע יש עוד מענק מיוחד בינואר על הפרק, וגם השמירה על הכלכלה הישראלית שזוכה לשבחים מכל חברות הדירוג בעולם. קבענו ביוני שעבר עד יוני הבא שניתן דמי אבטלה. אני מנהל את זה בצורה נכונה".

השר הביע את דעתו באשר להחלטה לבטל את הפריימריז בליכוד, והסביר: "מזכירות הליכוד החליטה ברוב של 92 להיענות לבקשת רה"מ בנסיבות המיוחדות האלה, בגלל הקורונה והסגרים. אני שמח שהליכוד מאוחד. בעשירייה הראשונה הוא (נתניהו) ביקש מקום אחד, בסוף העשיריה השנייה 2 מקומות, ולקראת המקום הארבעים 2 מקומות". באשר לשריון של ח"כ אורלי לוי־אבקסיס אמר: "היחס הבסיסי שלי לאורלי לוי הוא חיובי, רה"מ יעשה את השיקול, אני חושב שהיא דמות שיש לה מה לתרום. כשהיא עברה מימין לשמאל שיבחו אותה, והפוך לא. בעניין הזה לצערי אנחנו רגילים".