דב קלמנוביץ', פצוע האינתיפאדה הראשון ומייסד אירוע 'זוכרים שרים ומספרים', מספר על החיבור האישי שלו ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה.

"אחרי שנפצעתי הגיעו לבקר אותי בבית החולים ואחד המבקרים, פצוע קשה, אמר לי: 'יצאת בחיים, אבל מה תעשה עם החיים?'. זו הייתה שאלה מאוד נוקבת כי כשאתה במאבק בבית החולים על החיים אתה לא חושב על מה שיהיה אחר כך, ונדרתי באותו מעמד שאתרום לעם ישראל אם אשרוד ואצא מבית החולים", מספר קלמנוביץ' ומספר כי לפי נתונים סטטיסטיים סיכוייו לחיות היו נמוכים ביותר.

"מאז אני ממלא את הנדר בכל שנה", אומר קלמנוביץ' ומזכיר את המאבק שהוביל להכללת נרצחי הטרור ביום הזיכרון ואת הטקס הרשמי לזכרם שנקבעו בלוח השנה הלאומי.

"אנחנו מקריבים בעצם זה שאנחנו חיים פה. אולי היה לנו נוח יותר להיות בגולה אבל אנחנו פה ואנחנו שמשלמים מחיר נפשי, פיזי ועוד, כי אפשר להתפוצץ בשוקר, בעיר ובכל מקום. אנחנו מקריבים גם ללא מדים. המערכה כבר לא צבאית בלבנון או בגבולות אלא בעורף החשוף לפיגועים טילים וכו'. זה חלק מהמערכה".

קלמנוביץ' מספר על המחשבות שחלפו בראשו בימי אישפוזו אחרי הפיגוע ועל רגעי הפיגוע עצמו כאשר ראה את הנער שיידה את בקבוק התבערה לעבר רכבו ועד היום לא נתפס. להערכתו אותו נער חי היום במקום כלשהו ועוקב אחר התקשורת הישראלית וגם אחרי מה שהוא, דב, עשה מאז. "הוא רצה להרוג יהודי אחד, אבל מאז הפציעה נולדו לי ברוך ה' עוד שלושה ילדים, ולבן הגדול שבהם יש כבר עוד שלושה ילדים. הבקבוק לא רק הצמיח פעילות אלא גם הגדיל את המשפחה שלי. אנחנו מוכיחים לאותו אחד ברמאללה שעם ישראל חי".

על אירוע ההנצחה שייסד מספר קלמנוביץ' כי חש שאינו מתחבר לרוח האירועים שאינם תמיד מעבירים מסר של תקווה לעתיד. "אנחנו לא בוכים בערב הזה. אנחנו כואבים בערב הזה אבל יוצאים מהכאב הזה קדימה לחיים חדשים. עיקר הערב הזה הוא הכאב, אבל גם העוצמות שאיתם יוצאים לחיים העתידיים. זה הייחוד של מה שאנחנו עושים".

"לפלא היה שבתל אביב, ששם דיברו את יפי הבלורית והתואר, שהזמינו רק אמנים מסוג מסוים, התחילו להביא אמנים חרדים. הזמינו את יונתן רזאל, שולי רנד ואמנים דומים. התרחבנו. שינינו את תודעת יום הזיכרון", אומר קלמנוביץ' הרואה במעבר החד בין יום הזיכרון ליום העצמאות מעבר טבעי, "כל חייל ואזרח שהקריבו את עצמם עשו זאת למען העצמאות שלנו והחיבור הזה הוא הכי טבעי".

לוח השידורים המלא של ערוץ 7 ליום הזיכרון וליום העצמאות