עם פקיעת האולטימטום של חמאס: אזעקות נשמעו הערב (שני) בירושלים, בית שמש ובעשרות ערים ויישובים באזור ירושלים. התרעות צבע אדום הופעלו גם בשדרות, אשקלון ויישובי עוטף עזה.

אלפי משתתפי ה''ריקודגלים'' בירושלים החלו להתפזר לבתיהם. הדיון במליאת הכנסת הופסק וחברי כנסת הועברו למרחב מוגן.

מחבלי חמאס ברצועת עזה שיגרו מטח של רקטות לעבר בירת ישראל. בית מגורים נפגע ליד בית נקופה שליד ירושלים. רסיסי רקטות נפלו בכביש מספר 1.

פינוי רחבת הכותל בזמן האזעקה בירושלים

בסך הכל זוהו שבע רקטות ששוגרו לעבר ירושלים ואזור בית שמש. כמה מהן התפוצצו בתחום המועצה האזורית מטה יהודה. רקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל.

מחבלים מרצועת עזה שיגרו טיל נ״ט מצפון רצועת עזה לעבר רכב אזרחי בצפון העוטף. כתוצאה מהירי נפצע אזרח ששהה ברכב באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, אמר: "גדודי עז א דין אל קסאם שיגרו עכשיו מטח טילים לעבר ירושלים בתגובה על הפשעים והתקיפה של שייח ג'ראח ומסגד אל אקצא. זהו מסר לאויב שעליו להבין אותנו היטב".

בעקבות האזעקה הדיון בכנסת הופסקערוץ כנסת

בשל ירי רקטות לעבר ירושלים והסביבה, ומספר נפילות בתחום מועצה אזורית מטה יהודה, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, פנה למארגנים בבקשה להפסיק את צעדת "ריקוד הדגלים" ולפזר את המשתתפים באמצעות אוטובוסים.

מוקדם יותר פרסם החמאס אולטימטום לישראל בדרישה להוציא עד השעה 18:00 את כוחות המשטרה מאל-אקצה ושייח ג'ראח, ולשחרר את כל העצורים במהומות שאירעו בירושלים.

פיקוד העורף הודיע כי מחר לא יתקיימו לימודים בעוטף עזה, לכיש, מערב לכיש, מערב הנגב, מרכז הנגב ודרום השפלה.

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן שוחח הערב (שני) עם הכתבים הצבאיים ומסר עדכון על תקיפות צה''ל ברצועת עזה בתגובה לעשרות הרקטות ששוגרו בשעות האחרונות לעבר ירושלים, אזור מטה יהודה ויישובי עוטף עזה.

''חמאס ירגיש את עוצמת צה"ל - התגובה תהיה חריפה ולא תארך דקות אלא ימים", אמר זילברמן. "סיכלנו שלושה פעילי חמאס בצפון הרצועה. נערכים גם לאפשרות של מבצע נרחב. חמאס ירגיש את זרועו העוצמתית של צה"ל בימים הקרובים".

כלי תקשורת בעזה דיווחו כי בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד עבדאללה פיאד, חוסל בתקיפות של צה''ל הערב. משרד הבריאות בעזה מדווח על תשעה הרוגים, בהם שלושה ילדים בעקבות תקיפות צה"ל ברצועה.

בהמשך להערכת המצב הביטחונית ודיון הקבינט, שר הביטחון בני גנץ הכריז על מצב מיוחד בעורף בטווח 0-80 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות.

קצת אחרי השעה 16:00 החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המסלול של מצעד ה''ריקודגלים'' בירושלים לא יעבור בשער שכם.

בתגובה, עמותת עם כלביא ביטלה את הצעדה: "במשך 30 שנה מתקיים הריקודגלים ודגלי ישראל מונפים בכל רחבי ירושלים המאוחדת. בזמן כל ממשלות ישראל. גם בזמנים קשים של האינתיפאדה הראשונה והשנייה לא הורד דגל ישראל מהעיר העתיקה".

''המצעד של ריקודגלים מבוטל. לא נרקוד רק בשטחי ירושלים המחולקת. האירוע בכותל המערבי יתקיים כרגיל", נמסר מהעמותה.

מוקדם יותר, נתניהו קיים הערכת מצב עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, המפכ״ל, ראש המל״ל ובכירים נוספים. למרות הלחץ הציבורי החליט ראש הממשלה להיענות לבקשת צה''ל, השב"כ והמשטרה, ולשנות את מתווה הצעדה כך שלא יעבור בשער שכם.

גורם מדיני אמר לערוץ 7: "ראש הממשלה מקשיב להערכות הביטחוניות, מסתכל על התמונה הרחבה ולא מתרשם מהציוצים כאשר הוא מקבל את ההחלטה האחראית הטובה ביותר לביטחון ישראל''.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התנגד לשינוי מסלול הצעדה אך נתניהו הוא זה שהכריע בסופה של הערכת המצב.

לאור הערכת המצב הוחלט בצה״ל על חסימת אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה.

האזורים והצירים שייחסמו הינם כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, וייסגרו גם הצירים הבאים לשני הכיוונים: כביש מס׳ 4 - מצומת זיקים ועד צומת הכניסה לקיבוץ ניר עם, כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז, כביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה.

כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת ״קובי״ בשדרות, אנדרטת ״החץ השחור״, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז״ל, גבעת נזמית וגבעת ״הפרש הבודד״.

בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים. כמו כן הוחלט על עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע.

בצה''ל מדגישים כי אין לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות באזור העוטף מטעמי ביטחון אישי. ''יש להמשיך להישמע להוראות שיימסרו על ידי צה״ל ככל שיידרש'', נמסר.

לאחר הערכת מצב החליט הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, להשהות את תרגיל המטכ״לי ״מרכבות האש״ ליממה הקרובה, והנחה את צה״ל למקד את כלל המאמצים בהיערכות ומוכנות לתרחישי הסלמה.

מפת