ח"כ מיכל וולדיגר
ח"כ מיכל וולדיגרצילום: חזקי ברוך

חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית מתייחסת בראיון לערוץ 7 לסערה הפוליטית שכולנו בעיצומה, ולא, היא ממש לא תכננה למצוא את עצמה באופוזיציה כאשר בחרה לפנות לביצה הפוליטית.

"לא ציפיתי שזה יגיע לרמות כאלה, אבל נתמודד גם עם זה. אנחנו לא מפחדים ללכת לאופוזיציה. אפשר לעשות באופוזיציה הרבה דברים ולשמור על מדינת ישראל והדברים שלשמם באנו. אם לא לקדם, לפחות לשמור".

האם יש אולי "הרהורי כפירה" שאולי נכון היה להיכנס לממשלת ליכוד בתמיכת מנסור עבאס, אולי דווקא משום שהחלופה היא ממשלת שמאל עם אותו מנסור עבאס?

"אני לא אוהבת להלקות את עצמי על מה שנעשה", משיבה וולדיגר, "ללמוד מהעבר כן, אבל לא להלקות את עצמנו, אבל גם בהתבוננות לאחור זו לא הייתה טעות. יש דברים שלא עושים גם במחירים כואבים. אפשר להתחבק ולהתחבר בכנסת, אבל לא בממשלה. בלתי אפשרי שבממשלה ישבו קצוות רחוקים כל כך. הם הצהירו והבטיחו דברים ברורים ובלתי אפשרי שהם ישבו ביחד. לא יכולנו לשבת בתמיכה של עבאס מבפנים או מבחוץ. זה היה נכון אז ונכון גם היום".

ואולי ניתן ונכון היה להצטרף לממשלת בנט לפיד במקום מנסור עבאס? "אנחנו לא בוחרים אדם אלא דרך. שלושים המנדטים של הליכוד הם איתנו, אנחנו רואים דברים עין בעין ויחד רוצים לקחת את המדינה למקום מסוים. תמר (זנדברג) היא חברה מאוד טובה שלי, אנחנו יושבות יחד ומדברות על דברים חשובים ביותר, אבל זה בכנסת ולא בממשלה. אני לא רואה אותנו פותרות בעיות יחד".

בדבריה מתייחסת וולדיגר גם לדברים שכתב חבר הכנסת ניר אורבך בהסברו להחלטה שקיבל לתמיכה בממשלה: "עם כל הכבוד לניר ויש לי הרבה כבוד אליו, קראתי את דבריו וחייכתי לעצמי בעצב מר. אם אתה רוצה להיות אביב גפן או אברהם פריד לך תשיר. לשיר אפשר על אחדות, אבל בפוליטיקה זה אחרת. אנחנו לא חיים בשווייץ".

"גם אני רוצה אחדות וריפוי, אבל אני לא רוצה להשלות את האנשים. הרי ברגע שבו ביבי ייצא מהתמונה הבקיעים יתבררו. זו מסננת שלא תחזיק מים, מבטיחים למרץ משהו אחד ואת ההיפך מבטיחים לימינה. כשהגורם המאחד יעזוב את הזירה הכול שם יתפרק ובמקרה הטוב זו תהיה ממשלת שיתוק".

עוד שאלנו את וולדיגר על שיחותיה עם חברת הכנסת עידית סילמן והאם קיבלה ממנה הסבר מניח את הדעת למהלך בו היא נוקטת. "דיברנו בשבוע שעבר ואנחנו חברות ואני אוהבת אותה. אני חושבת שהיא עשתה ועושה טעות מרה וכואבת, שעלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים למדינת ישראל. צר לי על זה. היא אומרת את אותם דברים שאומר ניר, קצת כמו תקליט שבור שמשננים. אדם יכול לשכנע את עצמו בדברים שלא קיימים. אפשר לדבר על שיתוף ואידיליה ושהכול יהיה בסדר, אבל הם שכחו להגיד לזאב שגם הוא ייאכל עשב".

על ההפגנות ליד בתי הח"כים, סבורה וולדיגר כי מדובר בהפגנה לגיטימית, אם כי היא "מבכה על השיח", כלשונה. "אני פחות מתחברת לשיח מתלהם מאוד. אפשר למחות בדרך מכובדת יותר. ההפגנות בעיניי לגיטימיות".

לזאת היא מוסיפה ומעירה כי "גם אני חוטפת קללות ונאצות ומילים נוראיות שבהודעות. השיח לא צריך להגיע לשם, אבל מחאות לגיטימיות. אני יכולה להבין אנשים שהצביעו ימינה וחשים פגיעה, וגם אנשים כמוני שלא הצביעו ימינה הרגישו שהם שותפים. הם הרי אמרו בצורה ברורה שלא ישבו עם ומתחת לפיד. המצביעים מרגישים נבגדים, הם מרגישים שגנבו להם את הקול, אז להם נגיד שלא ימחו? השאלה היא רק איך".