צבי סוכות באביתריהונתן גוטליב

תושבי אביתר מתכוונים לערער על צו התיחום שהוטל עליהם בהוראת שר הביטחון בני גנץ. צבי סוכות, שעבר אשתו ובנותיו ליישוב המתחדש, אמר לערוץ 7: "זאת אכיפה בררנית".

"צריך להבין", אמר. "לא משתמשים בו (צו תיחום, י"ג) נגד ערבים כי בעבר כשניסו להשתמש בו בג"ץ פסל אותו. אז משתמשים בו רק נגד יהודים".

"אכיפה בררנית זה משהו פלילי", ציין. "אסור לעשות אכיפה בררנית, בטח לא במדינת היהודים נגד יהודים".

"אנחנו כמובן נגיש השגות על הצווים האלה", הוסיף. "אנחנו לא מכירים באפשרות שמגישים צו דרקוני וזה צו שאף פעם לא משתמשים בו נגד ערבים. צו תיחום זה צו אולי הכי דרקוני במערכת הביטחון. הדרישה שלנו היא קודם כל לא להשתמש בצווים האלה. אנחנו נגיש השגות ונעשה הכל כדי שהדבר הזה יבוטל".

סוכות עבר ליישוב אביתר, כאמור, עם כל משפחתו. הוא עזב את ביתו שביצהר על מנת להשתתף בהקמת יישוב חדש בשומרון. "מה שקורה כאן זה מדהים. זה נס וזו ציונות", אמר. "2021 וקורה פה משהו שהרבה מאוד שנים לא קרה. מאות יהודים שבאו להר הזה, שלפני חודש לא היה בו כלום, בנו כאן יישוב בתוך חודש. יש פה היום קרוב ל-50 משפחות. גן ילדים, בית מדרש פעיל, גם משחקים. המקום שוקק חיים".

הישוב אביתר
הישוב אביתרצילום: נחלה

"אני מזמין את כולם לבוא לכאן לחזק ולהתחזק", הוסיף. "אנחנו ישנים פה כל לילה עם הילדות. הבית עדיין לא בשלבים סופיים, אבל הרוח שזה מעביר, הילדות שלנו סופגות את החלוציות ואת הערך הזה של יישוב הארץ ואהבת הארץ. מקום שבו כל כך הרבה אנשים בנו יישוב בכזאת מהירות זה משהו שבעזרת ה' לוקחים אותו לדורות קדימה".

"אנחנו מקווים שהכח המניע הזה, שבנה את מדינת היהודים, אנשים שעלו לכאן מכל העולם כדי לבנות את הארץ וייבשו את הביצות ובנו קיבוצים ויישובים בתנאים הרבה יותר קשים ממה שיש לנו באביתר, הרוח הזאת היא חייבת להמשיך", ציין.

הישוב אביתר הוקם מיד לאחר רצח אביתר בורובסקי בפיגוע דקירה בצומת תפוח לפני 8 שנים, ובנייתו חודשה לפני כחודש לאחר רצח יהודה גואטה בפיגוע הירי בצומת תפוח. במקום נסללו כבישים והוקמו פעוטון, בית מדרש, תשתיות מים, חשמל ואינטרנט ומתגוררות בו לא פחות מ-47 משפחות.

לדברי סוכות, היישוב אביתר הוא אי קטן בים ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C באופן בלתי חוקי. "יש הרבה מאוד שטחים לתפוס, יש הרבה מאוד שטחים שהפלסטינים משתלטים עליהם כל הזמן", אמר. "יש להם משרד שמשקיע מיליארדים להשתלט על השטחים שלנו ואנחנו חייבים את הרוח הזאת כדי לבוא ולתפוס חזרה את השטחים שהם המולדת ההיסטורית של העם היהודי".

אביתר
אביתרצילום: יהונתן גוטליב

"כיום באביתר יש קרוב ל-350 אנשים שגרים כאן", ציין. "יש כאן בית מדרש פעיל, ומשחקים לילדים ופעילויות והופעות. אנשים באים כל הזמן, אנשי ציבור באים לבקר. יש פה חיים. בואו ותשאפו מהרוח, ויחד אפשר לנצח ולשנות את המציאות. במדינת ישראל כבר 30 שנה אין בניה חדשה ליהודים. במדינה שלנו יש ספר לבן, לא נותנים ליהודים לבנות יישובים חדשים והדבר הזה הגיע זמן שישתנה. אין שום סיבה שלא".

חלון ההזדמנויות ונחישות התושבים אפשרו להקים עוד יישוב בשומרון. לדברי סוכות, "לא ניסו את זה קודם. עשרות שנים דבר כזה כמו שקורה פה עכשיו לא קרה. אין לדעת מה היה קורה אם בבת אחת היו עולים ואומרים נמאס לנו שאין יותר בניה יהודית, אנחנו עולים ובונים יישוב. וכמובן כל המאורעות הפוליטיים והביטחוניים גם עזרו לזה שלא באו וישר הפעילו עלינו את מלא הכוחות".

"אני חושב שעצם השאלה מראה שכבר התרגלנו למציאות שבה הערבים יכולים לבנות בשטחי C אלפי בתים ואף אחד לא שואל איך קרה שהצלחתם לבנות אלפי בתים. רק על יהודים שואלים והדבר הזה חייב להשתנות", כך צבי סוכות, תושב היישוב אביתר.

היישוב אביתר
היישוב אביתרצילום: עמיחי בן דוד