בר מצווה של יד לאחים. ארכיון
בר מצווה של יד לאחים. ארכיוןיד לאחים

למעלה מ-60 ילדים, בנים ובנות לאימהות יהודיות ואבות ערביים שחולצו בשנים האחרונות מכפרים ערביים, השתתפו במחנות קיץ מיוחדים שערכו עבורם בעמותת יד לאחים במתחם ענק ששכרו בצפון הארץ.

המתחם רחב הידיים הכולל מדשאות, בריכות שחיה, מתחמי משחקים, טרמפולינות, כורסאות, נדנדות ופינות מנגל, חולק לשניים כשצוותים מקצועיים מלווים את הילדים והילדות בשתי הקייטנות.

אחרי שנה של הפסקה בשל מגבלות הקורונה - שנה שהייתה קריטית להיקלטותם מחדש בסביבה היהודית - הקייטנה שנערכה הייתה חשובה שכן היא נועדה לחבק אותם ולתת להם תחושת משפחה ושייכות שכה חסרות להם.

אחד מחניכי המחנה, יוסף בן ה-16, חולץ מרמאללה כיוסוף עם אמו ואחותו רק לפני שבועיים וחצי. במחנה זכה להניח תפילין לראשונה בחייו, כשהצוות והילדים כולם חוגגים לו בר מצווה בהתרגשות גדולה. ביד לאחים מדגישים גם כי תשעה מהילדים שהשתתפו בקייטנה הם כאלו שחולצו בעשור האחרון מעזה ועברו לגור בסביבה יהודית.

במשך ימי המחנה נהנו הילדים מטיול לנחלי הצפון, מסלולי אופניים, פארקים ופינות חי. באחד הערבים, בשעה שבקייטנת הבנים נהנו מסדנא מיוחדת של הכרת כלי נגינה וניסוי בהם, נערך בקייטנת הבנות ערב הפרשת חלה עם היוצרת והזמרת ציפורה איבגי, שבמרכזו גם אירוע בת מצוה לשלש ילדות שהפכו לבנות מצווה באחרונה.

עם סיום ימי המחנה הרוויים בהפעלות, חיבורים והנחלת היהדות, התקשו הילדים והילדות לעזוב את המקום. כל אחד ואחת מהם ניגשו בתורם אל צוות המדריכים והמדריכות ונפרדו מהם בדמעות, כשהם מצהיר שלא ישכח את הימים האלו, ימים שממלאים אותם בכוח לכל ימות השנה.

הרב משה כהן מיד לאחים שעמל רבות על הפקת המחנות אומר כי "למרות הספקות והחששות הטבעיים של חלק ניכר מהילדים בתחילה, הצוות שלנו עשה את הקסם שלו והם יצאו מהמחנ מאושרים ועם חיוך גדול; יודעים שיש להם משפחה מחבקת, תומכת ואוהבת. יודעים שהם חלק ממשפחת יד לאחים שתמיד תהיה שם בשבילם".

שורי קוסטליץ מהמחלקה להצלה מטמיעה ביד לאחים אומרת כי "מלבד הכוח שהמחנות הללו נועדו להעניק לילדים, הם גם נותנים כוח ומרחב אוויר לאימהותיהם הגיבורות, בהתמודדות היומיומית הלא פשוטה שלהם".