הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוצילום: אריה כץ

ראש מרכז האתיקה של 'צהר' הרב יובל שרלו מציע להפסיק להשתמש במושגי ההגדרה הדתיים המקובלים בתוך הציונות הדתית ולדבר בשפה שלטענתו תרבה יותר אחדות.

"אני מציע להחליף את השפה ולוותר לגמרי על הקטלוגים ועל השיפוטיות ועל הניסיונות למקם אנשים על הרצף", אמר הרב שרלו בשיחה עם ערוץ 7.

"זאת משתי סיבות", הסביר. "הראשונה, שזה לא מביא ברכה. זה רק מביא מחלוקת ופילוג. אף אחד לא עשה איזה שהוא צעד חיובי כתוצאה מכך".

"ויותר מזה", אמר. "אני אטען לפי ההפטרה שנקרא השבת שאנחנו גם לא יודעים לעשות את זה, כי הנה הנביא מלמד שאנשים הכי 'דוסים' שהיו במקדש זוכים לציון 'למה לי רוב זבחיכם' (ישעיהו א', י"א), כלומר מי יודע לומר מי מיישם את רצון ה' ומי לא".

לדבריו, "לכן אני מציע להחליף את השפה לשפה של תנועה, שאנחנו רק נעסוק בנושא אחד - שכל אחד יהיה בתהליכי התקדמות מהמקום שהוא נמצא בו ובדרך שהוא מאמין בה. שהמבחן יהיה האם אתה בתנועה כלפי מעלה. לא איפה אתה נמצא ואיך אתה מגדיר את עצמיך, אלא האם אתה בתנועה או האם אתה שוקע. אני חושב שברגע שנחליף את השפה לשפה כזאת אנחנו כולנו נהיה במקום פחות מפלג".

את הדברים בהרחבה מתכוון הרב שרלו להגיד הערב בכנס "דתי לדעתי - זהות דתית מנקודות מבט שונות" של ארגון צהר.

"הכנס הזה נולד גם מתוך קריאת המצב וגם מצוקה שהציונות הדתית נמצאת בתוכה", הסביר הרב שרלו. "מצד אחד היא חווה הצלחות עצומות בשילוב שלה במדינת ישראל ובתפקידים ציבוריים, כולל ראש ממשלה. מצד שני היא קרועה ומתפלגת ומתמודדת עם שאלת הרצף הדתי. למין הקצה החרד"לי ועד לצד השני".

לדבריו, "הדבר הזה מעסיק המון הורים לילדים שרואים שהדתיות של הילדים שלהם היא לא במקום שהם רוצים שהם יהיו. מעסיקה מחנכים ורבנים וגם ברמות הרבה יותר גבוהות; נסיון של מנהיגי ציבור להבין את אשר עומד בפניהם ואת הדרך שבה צריך לבטא את הדתיות של הציונות הדתית ועל זה בעצם הכנס".