גניבת רכב. אילוסטרציה
גניבת רכב. אילוסטרציהצילום: ISTOCK
האם הגנבים לא מורתעים מגניבה מחניונים תת קרקעיים? בחציון הראשון של 2021 היה זינוק של כ־700% באירועי גניבות רכבים מחניונים תת קרקעיים לעומת שנת 2020, זאת על פי מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב שפורסם בעיתון 'ישראל היום'.

עוד עולה מהמחקר, שביטול הסגר והחזרה לפעילות של המשק הביאו לגידול משמעותי במספר גניבות הרכב - עלייה של 23% באירועי גניבות רכבים לעומת החציון הראשון של שנת 2020.

מהנתונים עולה גם שיטת הגניבה. בחציון הראשון של 2021, ב־27% מאירועי הגניבה נמצא מפתח הרכב ברשות הגנב; ב־39% מהאירועים שיטת הפריצה לרכב כללה ניסיון הנעה באמצעות מחשבי רכב פרוצים; ב־16% מהמקרים היו אירועי קידוד דרך שקע OBD שברכב; ב־9% מהאירועים הרכב נגנב ע"י גרירה והעמסה; ב־4% מהמקרים הרכב נשדד מבעליו או שמפתח הושאר ברכב, ורק ב־5% מהמקרים לא ניתן לקבוע מה היתה השיטה. מהמחקר רחב ההיקף של איתוראן עולה כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים - אזור גוש דן מוביל את טבלת הגניבות, עם 31% מכלל ניסיונות הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 28%, אזור הדרום עם 17%, אזור השפלה עם 8%, נפת ירושלים עם 7%, אזור הצפון עם 6% ויו"ש עם 3%.

כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגבוהה ביותר בחציון הראשון של 2021: ג'יפים וג'יפונים - 37%, רכבים פרטיים - 26%, רכבים מסחריים - 10%, משאיות - 4%, אופנועים - 21% וכלי צמ"ה - 2%. בחציון הראשון של 2021 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים דרך המחסומים והפרצות שבגדר ההפרדה, לערים רמאללה וטולכרם, שנמצאות בסמוך למרכז הארץ ומשמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין.

מתחילת 2021 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 56 חוליות של גנבי רכב, דבר שחסך למשק הישראלי כ־304 מיליון שקלים בשנה. לדברי ניר שרצקי, מנכ"ל איתוראן, מעצר החשודים בגניבות רכב בזמן אמת מסייע רבות לתהליך ההרשעה ולמאסר, ובכך צפויים המאסרים לחסוך לשוק הרכב הישראלי אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2021, ואף מעבר לה.