חגיגות באופוזיציה לאחר הפלת חוק האזרחות
חגיגות באופוזיציה לאחר הפלת חוק האזרחותצילום: Yonatan Sindel/Flash90

רפאל סבג במאמרו 'הטעות שעוד תעלה לנו ביוקר' כותב על מספר שאלות ביחס לנפילת חוק האזרחות שנשארו ללא תשובה גם לאחר תגובותיהם של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר.

אולם אם מסתכלים על השאלות רואים שמי שמבין קצת על מה מדברת הוראת השעה המכונה 'חוק האזרחות' מבין שהשאלות האלו נענו עוד טרם נשאלו.

1. השאלה הראשונה היא איך חברי האופוזיציה הצביעו נגד החוק כאשר המשמעות היא פקיעת הוראת השעה וגרימה לאיחוד עשרות אלפי משפחות.

התשובה לכך טמונה בכך שכל איחוד משפחות כזה צריך חתימה של שרת הפנים הלא היא אילת שקד אשר החוק היה חוסך לה עבודה רבה, אך לאחר שהחוק נפל זה לא אומר שתהיה נהירה של עשרות ואלפי משפחות שיתאחדו אלא יגרום לעשרות ואלפי פניות לשרת הפנים בבקשה שתאשר את האיחוד שכאמור שרת הפנים שקד יכולה למנוע על ידי שלא תאשר את האיחוד.

אם כן האופוזיציה הצביע נגד החוק כיוון שמאחורי הקלעים נחתמו הסכמים בין השרה שקד לבין מנסור עבאס ומרצ שבה האחרונים קיבלו את דרישותיהם דבר שהתבטא בהצבעתם בעד החוק למרות התנגדותם העקרונית לחוק.

2. טענה נוספת שהעלה סבג היא שגם בתקופתו של שר הפנים לשעבר אריה דרעי ניתנו 1,600 אישורים פרטניים מספר שלטענתו תואם את המספר בהסכם של אילת שקד ובנט עם עבאס ומרצ.

הטענה הזאת מראה בורות וחוסר בדיקה משום שחבר הכנסת עיסאווי פריג' פירסם ששקד ובנט הסכימו ל3,000 אישורים עוד לפני שמדברים על האישורים הפרטניים ששרת הפנים ככל הנראה תיתן כאשר יעלו מקרים כאלו וגם אם נאמר שלא ינתנו עוד אישורים מלבד אלו שבהסכם מדובר על כמעט פי 2 מהאישורים שניתנו על ידי דרעי.

3. קיומה של הממשלה, בטענה זו נמנו 'הישגיה' הימניים של הממשלה.

א. התגובה להפרחת הבלונים.

אומנם לא נרשמה התלקחות בדרום אך גם לא נרשמו תגובות צהליות בדרום.

ב. קיום ריקוד הדגלים בשער שכם, בטענה זו טען סבג שרה"מ לשעבר נתניהו נכנע לדרישות החמאס ושינה את המסלול של ריקוד הדגלים על מנת לא 'להרגיז' את החמאס.

שוב מדובר על אי הכרת המציאות והפרטים, נתניהו לא שינה את המסלול כדי לא להרגיז את החמאס והסיבה לכך היא שדרישת חמאס לא הייתה שינוי או ביטול ריקוד הדגלים אלא הוצאת כוחות הביטחון שהוכנסו להר הבית, רה"מ לשעבר נתניהו שינה את המסלול של ריקוד הדגלים על מנת לשמור על ביטחון הצועדים משום שידע שתהיה תגובה זועמת של חמאס על אי הכניעה לתנאיהם ואי הוצאת כוחות הביטחון מהר הבית, תגובה שגרמה כמו שראינו להתפרצות חסרת מעצורים של ערבים הגרים בשטחי מדינת ישראל.

נסכם ונאמר שרה"מ לשעבר בנימין נתניהו לא נכנע לדרישות חמאס אלא שמר על ביטחונם של אזרחי ישראל.

ג. ההסדר מול תושבי אביתר.

את ההסדר מול תושבי אביתר יזמו ותיווכו חברי הכנסת מש"ס ואכן בתקווה שההסכם יקוים על ידי הממשלה (שיסודה הוא אי קיום הבטחות), אכן יהיה הישג ימני בממשלה שנעזרה במפלגת ש"ס.

אך גם כאן אומנם היו דברים בעיתיים גם בתקופת כהונתו של נתניהו ביחס לישובים חדשים/ישנים ביהודה ושומרון, אבל כמו שאומרים ראשי המועצות ביו"ש על כל ישוב שפונה או נהרס הוקם ישוב קבע ע"י המדינה.

ולסיום,

לפני שטוענים טענות ומעלים שאלות מומלץ לבדוק  את הפרטים ואת הסעיפים הקיימים ורק לאחר מכן לטעון טענות.