רכבת חשמלית על גלגלים
רכבת חשמלית על גלגליםצילום: דוברות

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מרב מיכאלי, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, נפגשו היום (ראשון) כדי לדון בהחלטה משותפת לקידום מערך תחבורה חשמלי בישראל.

תקציב ההחלטה המשותפת מוערך בכ-650 מיליון שקלים, מחציתם מיועדים לאוטובוסים חשמליים עירונים ובינעירוניים ותשתיות המיועדות להטענתם, כ-100 מיליון שקלים לקידום אזורים מופחתי זיהום בערים, כ-90 מיליון שקלים לתכנית להגעה ירוקה לעבודה וכ-100 מיליון שקלים לעמדות טעינה, מחקר ופיתוח בתחום התחבורה הנקייה.

נוסף על הדרישה התקציבית, כוללת ההחלטה המשותפת גם דרישה לפטור מיסוי סוללות ליתיום המשמשות רכבים חשמליים, קביעת מנגנון להפחתת פליטות מתחבורה שישען בין השאר על פרסום נתוני השימוש ברכב חשמלי (בדומה לקיים כיום ברכבים המונעים בבנזין), מעבר ציי הרכב של החברות הממשלתיות לתחבורה נקייה עד 2025 ומתן אפשרות לעובדים ולעובדות לבחור ברכב חשמלי, הקמת עמדות טעינה בחניונים, תמריצי מיסוי ומוניות המונעות בחשמל.

שלוש השרות אמרו בתום המפגש: "משבר האקלים כבר מכה בעוצמה ברחבי העולם, וישראל חייבת לפעול באופן מיידי על מנת לצמצם את השלכותיו. הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא תוך שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה. ענף התחבורה הוא גורם הזיהום הגדול ביותר במדינה ועל כן ההחלטה לקידום תחבורה חשמלית היא חשובה ביותר".

"המטרה היא גם לקדם תחבורה ציבורית חשמלית וגם לתמרץ את הצרכן והצרכנית הישראלים לבחור ברכב חשמלי. אנחנו מצדנו נפעל כדי להפוך את המעבר לקל, מהיר ומשתלם", דברי השרות מיכאלי, אלהרר וזנדברג.