בית משפט. אילוסטרציה
בית משפט. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

אנשים רבים חווים נזקים ופציעות במהלך שהות במרחב הציבורי וכיוצא בזה, פעמים רבות ניתן להגיש תביעה ולקבל פיצויים בסך מאות אלפי שקלים.

נפתח במידע כללי, מי זכאי לקבל פיצוי על תביעת נזיקין; כל הילדים הלומדים בפעוטונים, מעונות היום, גני הילדים, בתי הספר, מבוטחים בביטוח תאונות אישיות תלמידים, אשר תוקפו במשך 24 שעות ביממה.

גם בימי החופשה ובהתייחס לאירועים המתרחשים גם מחוץ לכותלי המוסד הלימודי, מחוץ לשעות הלימודים, לרבות חופשות וחגים בארץ ובחוצה לארץ. פוליסת "ביטוח תאונות אישיות" מאפשרת קבלת פיצוי לתלמידים ללא צורך בהוכחת אחריות או רשלנות, אלא באמצעות הוכחת הנזק בלבד.

בנוסף לפיצוי זה, ניתן להגיש תביעת פיצויים נוספת נגד הגורמים הנושאים באחריות לפגיעה. כך לדוגמא הגשת תביעה נגד העירייה בגין מפגע ציבורי או מכשול ברחוב שבעקבותיו הילד נפל ונחבל.

ולצערנו הרב, גם כנגד צימרים למיניהם שפעלו ללא אישור או ללא הבטחת שלום הנופשים כראוי.

כך בין היתר, מקרי הטביעה הרבים שאירעו בימים האחרונים יכלו למנוע באמצעות התקנת מיגון מתאים בכניסה לבריכה. דעו, כי ל"ע באסון שכזה הפיצוי המגיע הוא מיליוני שקלים.

כעת, רגע לפני בין הזמנים יצאנו לבדוק את הנושא הסבוך הזה, מתי ניתן להגיש תביעה, ומתי לא, מה נקרא נזק משמעותי שאפשר לקבל עליו פיצויים ומה לא נחשב כנזק, לאחר שיחה מעמיקה עם עו"ד נתנאל רוט המשמש כעו"ד לענייני נזיקין אנו מגישים את המדריך המלא לכל בן אדם שניזוק בצורה כזו או אחרת במרחב הציבורי.

לדבריו, לא מעט מהמקומות אינם מתוחזקים כראוי, ועשרות פציעות נגרמות בבין הזמנים עקב חוסר אכפתיות של מנהלי המקום.

חשוב להבין שכל פציעה שכזאת יכולה לשנות את החיים לנפגע ומשפחתו ולכל הפחות להרוס את חופשת בין הזמנים.

כך לדוגמה ילד שנפצע בשנה שעבר בפארק משחקים באזור הרי ירושלים ושבר את רגלו אומנם קיבלו פיצוי בסך מאות אלפי שקלים אך התקופה שעברה עליו ועל משפחתו הייתה קשה ביותר.

לדבריו רק לאחרונה טיפל משרדו בפציעה של ילדה במהלך טיול משפחתי בירושלים: "בחול המועד פסח נפלה הילדה נ' מסגווי במהלך טיול משפחתי מאורגן ומודרך סביב חומות העיר העתיקה בירושלים. נ' שברה את שורש כף היד ונזקקה לטיפול רפואי בבית החולים.

לאחר התערבות משרדינו מומחה רפואי קבע, כי נותרה לה נכות בשיעור של 10% בשל מגבלה קלה בתנועות היד. בעקבות כך, פסקה השופטת כי נ' תקבל תשלום של 230 אלף ₪ שיועבר ע"י חברת הביטוח של הגורם המפעיל את טיולי הסגווי. חשוב להדגיש כי מרביתם של החברות המפעילות את האטרקציות השונות ברחבי הארץ (טיולי סוסים, טרקטורונים, פארקי מים, ג'יפים ועוד) מכוסות בביטוח מוסדר ובתוקף ולכן ניתן לתבוע אותם באופן מסודר".

יתירה מזאת, עו"ד רוט מנהל כיום עשרות תביעות במקומות הנופש ה"ידועים" של הציבור החרדי, כגון פארקי מים, פארק משחקים ועוד.

עו''ד רוט מסביר כי לא על כל דבר אפשר להגיש תביעה ולקבל פיצויים, בכל מקרה חשוב לבדוק האם יש אדם שאחראי למעשה, או יותר נכון האם ניתן היה למנוע את ההיזק, לדוגמא, פציעה במהלך טיול אופניים שנעשה באמצעות חברה מסודרת.

עו''ד רוט מגולל סיפור מעניין בו הוא מתעסק ממש בימים אלו. קבוצת בנות סמינר יצאו למסלול אופניים, אך בעל חברת ההשכרה של האופניים כלל לא בדק האם הן יודעות לרכב עליהן, כך קרה שבמהלך המסלול אחת הנערות נפלה וניזוקה קשות. כעת מתנהלת תביעה על סך מאות אלפי שקלים, נגד משכיר השירות שלא בדק שמסלול האופניים והאופניים עצמן מתאימות לבנות.

דוגמא נוספת מספר עו''ד רוט, "קבוצת בנות יצאו לכינרת במסגרת קעמפ של הסמינר, שם הן שכרו שירותי ''אבובים'' בתוך המים, אחת הבנות מעדה למים ועקב רשלנות של מפעיל הסירה האבוב עלה לה על הראש. מלבד מהפציעה הקטנה, הנערה סובלת כעת מטראומה של ממש. "גם במקרה כזה אנו מנהלים תביעות נגד מפעיל האטרקציה שבהחלט יכל למנוע את ההיזק".

ככלל, אומר עו''ד רוט, כל תלמיד שיוצא לטיול יש לו ביטוח תלמידים, ובמקרים שכאלה לא מתייחסים לשאלה מי אשם במקרה של נזק, ככל שנותרו לו אחוזי נכות מהפציעה הוא מקבל על כך פיצויים כספיים, "בנושא הזה הכללים מאוד ברורים", אומר רוט.

סיפור נוסף מספר עו''ד רוט על תביעה שהוא סיים לטפל בה בתקופה האחרונה, מדובר בקבוצת בחורי ישיבות שנסעו ל''קייאקים'', ביציאה ממסלול המים, המקום לא היה ערוך ומוסדר ליציאה מהקייאק ואחד הבחורים החליק ונפל, הבחור שבר את הירך ונזקק לטיפול רפואי. אנחנו במשרד הגשנו תביעה נגד מנהלי אתר המים והקייאקים אשר הזניחו את היציאה ממסלול המים שגרם לפציעת הבחור, לאחר התביעה משפחתו של הבחור קיבלה פיצויים על סך של 300 אלף ש''ח.

עורך הדין רוט מוסיף: "על מנת להיערך נכון לתביעה מומלץ לאסוף מספר רב של "ראיות" מאזור הפציעה וכמובן תמונות וחומרים כמו כן השתדלו לאסוף עדויות מאנשים שנכחו במקום בנוסף ממליץ לפנות כבר בשלב מוקדם ביותר לאחר הפציעה להתייעצות עם עו"ד בעל ניסיון בתחום הנזיקין על מנת שיוכל להסביר לכם מה המלכים שהינכם נדרשים לעשות.

אספו את כל החומר הרפואי בצורה מאורגנת ומסודרת- ימי אשפוז, הוצאות רפואיות ומהלך הטיפול וכמובן העתק מפורט של הפוליסה מתלמוד התורה או בית הספר וכמובן עם כל החומר לגשת לאיש מקצוע- עורך דין לענייני נזיקין לצורך העניין על מנת שייבחן את זכויותיכם והפיצויים המגיעים לכם כחוק על מנת שינהל עבורכם את ההליך בצורה המקצועית והיעילה ביותר אל מול הגופים הבירוקרטיים", מסיים עו"ד רוט.

"אם ניתן היה למנוע את הנזק או הפציעה", מסכם עו''ד נתנאל רוט, "אזי בוודאי יש כאן מקום לתביעה, בכל מקרה חשוב תמיד להתייעץ, כי במקרים רבים אנשים חושבים שאין מקום לתביעה אך בסופו של יום מתברר כי הם יכלו לקבל פיצויים על סך עשרות אלפי שקלים".