בדיקת אחד המקוואות
בדיקת אחד המקוואותללא קרדיט

חמישה ימים ברחבי אוקראינה הספיקו עבור מפקח המקוואות הרב יהודה לייב מינצברג לבדוק ולתקן 13 מקוואות בערים שונות כשהוא גומע במהלך הימים הללו מעל 2,000 קילומטר.

אל המבע הזה הוא יצא בשליחות "מרכז רבני אירופה" שמימן את כל שהותו. בשל לוח הזמנים הצפוף והיעדים הרבים חלק מהעבודות נעשו בשעות לילה מאוחרות או בוקר מוקדמות. את זמן הנסיעות הארוך בין הערים השונות ניצל הרב מינצברג לתת תנומה לעיניו.

את המסע התחיל בעיר צ'רניגב, אליה יצא עם נהג מקומי מיד כאשר נחת באוקראינה הרב המקומי הרב ישראל זילברשטיין יחד עם אנשי הקהילה היהודית המקומית ביקשו לבנות מקווה כהלכתה אך מצאו עצמם מסתבכים עם בניין המקווה והאוצרות עקב דרישות שונות שנכפו עליהם על ידי המועצה המקומית.

עם הגעתו של הרב מינצברג למקום הוא קיים ישיבה ארוכה עם המהנדסים המקומיים ובמשך זמן רב הסביר להם כיצד להמשיך בבניה כך שהיא תושלם במהרה וניתן יהיה להפעיל את המקווה.

"סידרתי להם את התוכניות והסברתי איך לסיים את האוצר ולהוריד מהגג את מי הגשמים. רק כאשר היה להם הכול ברור לפרטי פרטים הם אישרו את התוכניות ויכולתי לצאת ולהמשיך אל היעד הבא".

משם נסע הרב מינצברג לז'יטומיר. רבה של העיר ומערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם הקים מרכז יהודי שוקק הכולל בתוכו מקווה טהרה מרשים ומהודר בסיוע מרכז רבני אירופה לבדיקת המקווה המקומית.

מדובר בנסיעה האורכת שעות רבות והכל על מנת להדריך ולסייע לרבנים המקומיים כיצד להחליף את אוצר מי הגשמים. את שהותו בעיר ניצל ללבן הלכה למעשה עם הרבנים במקום שורה של נושאים. את אוצר מי הגשמים רוקנו ומילאו מחדש ממאגר שיש במקום.

"היתה שם עבודה והדרכה מפורטת והשארתי להם שורה של הוראות מפורטות והצעות לפתרון בעיות שונות".

הגעתו של הרב מינצברג לעיירות באזור עשתה לה כנפיים. הוא קיבל בקשה מרב קהילה בברדיטשוב לבוא ולבחון מקווה שהיו בה כמה שאלות.

"יצאתי בעלות השחר. שעה תמימה עשינו בדרכים עקלקלות כדי להגיע למקום", מתאר הרב מינצברג, "בחסדי השם הצלחנו לתת מענה והזמן הרב שעשינו במקום לא מנע מאיתנו להמשיך בתכנית המסע המקורית, שכללה נסיעה לצ'רקס שנמצאת במרחק 5 שעות נסיעה".

"המקווה שם נבנה לפני 12 שנה ע"י הרב דוב אקסלרוד רבה של העיר. מיד עם הגיענו למקום ראינו שיש צורך בשיפורים שונים. היתה לנו סיעתא דשמיא. דברים שבדרך כלל אורכים זמן רב הסתדרו כאילו מאליהם בתוך זמן קצר. נושאים שבדרך כלל צריך להסביר בפרוטרוט הובהרו בזמן קצר, מה שאיפשר לנו להמשיך במסע ללא עיכובים מיותרים.

"היעד הבא היה העיר אומן השוכנת במרחק 4 שעות נסיעה. הגענו למקום בשעת לילה מאוחרת מאוד אך היהודים במקום שהמתינו לנו זמן רב התעקשו שמיד לאחר שנאכל משהו נבוא לראות את המקווה המקומית המפוארת. לאחר שבדקתי את מה שהיו צריכים מיהרנו אל היעד הבא".

העיירה אנטבקה הסמוכה לקייב היתה היעד הבא. עבודה רבה המתינה לרב מינצברג והוא הקדיש למקום יממה שלמה. שעות רבות הקדיש לתיקון ושיפוץ המקווה במקום. לאחר מכן נסע לקייב שם התארח בביתו של הרב משה ראובן אסמן רבה של קייב וסייר יחד עמו במקווה המקומי. בשעת בוקר מוקדמת עשו השניים את דרכם לשתי מקוואות מקומיות במרכז העיר שנמצאות בשלבי בניה סופיים. את הסיור סיימו במקווה נוספת שנמצאת בבניה והיה צורך בפתרון יצירתי למאגר מי הגשמים שנבנה במקום.

כאשר חזרתי לישראל", אומר הרב מינצברג, "עמדתי המום מול לוח הזמנים שאנשי 'מרכז רבני אירופה' הציבו לי וההספק הרב. ברור לי שהיתה כאן סיעתא דשמיא רבה".

הרבנים הודו לסמנכ"ל המרכז הרב יוסף ביינהקר על היוזמה הברוכה.

מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג הודה להרב מינצברג על המאמצים הרבים ומציין כי מאחר ובמדינות אלו אין פיקוח והדרכה כפי שיש בארץ ישראל שיש בכל עיר מועצה דתית וכדו' המפקחים על תיפעול המקוואות, לפיכך יש צורך לשלוח מידי תקופה רב מפקח שיבדוק ויסייע בידי הרבנים המקומיים בבדיקת המקווה המקומי.

יו"ר מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין מסר שפעילות זו היא חלק מפרוייקט הדגל של מרכז רבני אירופה אשר סייע עד כה בבנייתן של 77 מקוואות טהרה ברחבי אירופה.