גלעד גנץ: מצטרפים לטיקטוק? תלמדו מבן גביר ומרב מיכאלי

חברי הכנסת מצטרפים לרשת החברתית החדשה ללא כל הבנה מוקדמת, משחררים סרטונים סתמיים במקרה הטוב ומביכים עצמם בטרנדים צעירים במקרה הרע.

גלעד גנץ , י"ג באב תשפ"א

גלעד גנץ: מצטרפים לטיקטוק? תלמדו מבן גביר ומרב מיכאלי-ערוץ 7
מרב מיכאלי
צילום: טיקטוק

בתקופה האחרונה אנחנו רואים יותר ויותר פוליטקאים מצטרפים לאפליקציית טיקטוק באמצעותה הם מעלים סרטונים קצרים מאוד שאמורים לזקק את המסר.

נבחרי הציבור שלנו הפכו לאנשי אינסטנט שרוצים לייק כאן ועכשיו, אבל משתמשים באפליקצייה בצורה לא נכונה ומציבים עצמם במבוכה שעלולה לפגוע במעמדם ובמעמד הכנסת. מותר ונכון להשתמש בכלים השונים להגיע למקסימום קהלים חובה ללמוד לעשות את זה נכון.

אפליקציית הטיקטוק היא פרפרזה מדויקת לסטיגמה על הפוליטיקאים: שטחית, צועקת, מביאה מאוד מעט תועלת, לעיתים פרובוקטיבית ומהרגע שהתחלת קשה מאוד להפסיק.

אולי לקוראי ערוץ 7, אפליקציית הטיקטוק נשמעת חדשה אבל הקהל הצעיר בארץ בפרט ובעולם בכלל נדבק בנגיף הטיקטוק עוד לפני כניסת נגיף הקורונה לחיינו, וכעת הגיע הטרנד גם לאוכלוסייה המעונבת ואפורה ביותר בישראל – הפוליטיקאים.

'הטיקטוק' היא אפליקציית סרטונים קצרים של 15 שניות עד דקה המאפשרת לכל מי שחפץ להעלות שלל סרטונים ענייניים יותר או פחות, ממתכוני בישול ועד איך מסרקים חתול, טרנדים ואתגרים ממכרים ועוד שלל ירקות. מדובר בפלטפורמה סינית קלילה וסופר ויראלית. כן אמרתי סינית, בדיוק כמו המחלה הויראלית ההיא שהסינים הביאו לנו רק שהטיקטוק הרבה יותר ויראלית. סרטון בודד של משתמש מתחיל יכולה להוביל את הסרטון לעשרות אלפי צפיות בתוך יממה.

ובכן, הוויראליות הזאת זה בדיוק שמושך את מירי רגב, מיקי זהר, אורנה ברביבאי, איתמר בן גביר, בנימין נתניהו וכמובן ראש הממשלה בנט שעוד נהג להקדיש זמן לטיקטוק במסע הבחירות. הפוליטיקאים ובעיקר דובריהם שנלחמים על זמן מסך בתכניות האקטואליה או בעבודה סזיפית להעלאת חשיפה בפייסבוק ואינסטגרם וכעת מבלי הרבה מאמץ מביאים לבוסים הרבה מאוד צפיות.

שורף האסמים גרסת הרשת החברתית

אך כמו שנערמות צפיות ולייקים (לעיתים ע"י קרובות ע"י בוטים או חשבונות מחול) כך גם נערמת הפגיעה התדמיתית באותו הח"כ. קחו לדוגמא את ח"כ יואב קיש, רק לפני שבועיים חתם על ההישג הגדול של האופוזיציה ששכנע את עמיחי שיקלי להתנגד לחוק האזרחות. ח"כ קיש ללא היסוס בחר 'להשיק' את הטיקטוק החדש שלו בטרנד טיקטוקי נפוץ אצל מתבגרי העולם. והתוצאה: מעל 28 אלף צפיות בהפגנת חוסר קצב וקורדנציה מהסוג שמעיפה טייס קרב עוד בגיבוש וממש לא מחמיאה לדמות ביצועיסטית ומוכשרת כמו קיש.

קיש לא לבד, שלל חברי הכנסת על כל הקשת הפוליטית מצטרפים בימים האחרונים לרשת החברתית החדשה ללא כל הבנה מוקדמת, משחררים סרטונים סתמיים במקרה הטוב ומביכים עצמם בטרנדים צעירים במקרה הרע, והכל תחת 'בישום' של מאות אלפי צפיות מבלי להדהד החוצה ולו גרם של עשייה ציבורית.

תלמדו מבן גביר ותוציאו מהטיקטוק את המירב

אם כל זה הטיקטוק יכול להפוך לפלטפורמה נהדרת עבור פוליטיקאים: תשאלו את איתמר בן גביר מימין ומירב מיכאלי משמאל. הראשון מנהל סרטוני דיאלוג של שאלות ותשובות עם הקהל בצורה מכבדת ומפוייסת מבלי לפחד להיכנס לשאלות הקשות על להט"ב או גזענות, בתוך שבוע בודד קיבל מעל ל-25 אלף לייקים ומאות אלפי צפיות.

מהצד השני מיכאלי, שועלת טיקטוק מנוסה פועלת על הסקרנות הטבעית של כל אדם, הרי מי לא ירצה לקבל הצצה לאיך נראת לשכת מנכ"ל משרד ממשלתי או איך מרגיש זבוב על הקיר בלשכת עבודה של שר? אז מיכאלי נתנה לטיקטוקרים להיות הזבובים על הקיר ובתמורה אספה לעצמה למעלה ממיליון לייקים – לכל הדעות אחלה פידבק לפוליטיקאי.

בסופו של דבר מדובר ברשת חברתית שפועלת בעיקר על יצר הסקרנות של הצעירים. אם נבחר ציבור לא יזלזל באינטליגנציה של הצעירים ויבין שמה שהם מחפשים זה לא לראות הישגים גדולים או חוקים מפוצצים. אלא הצצה לאישיות של האדם, לסדר היום שלו, לתחביבים שלו, לרגעים שהוא עייף, כועס או אפילו חוגג יומולדת לעובד, הוא יצליח להשיג את המירב שיש לפלטפורמה להציע וזה חיבור ואמון לאדם שמאחורי החליפה.

גלעד גנץ הוא יועץ תקשורת וניו מדיה לאישי ציבור, חברות וגופים חברתיים