נתניהו ופוטין
נתניהו ופוטיןצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

עיתונאים לבנונים פרו־סוריים דיווחו לאחרונה כי לאחרונה החליטו במוסקבה לנהוג בגישה שונה מהנהוג עד כה בכל הנוגע להתנהלות האסטרטגית הביטחונית בסוריה.

המשמעות היא פגיעה קשה באינטרסים הביטחוניים של ישראל, שלא תוכל עוד לפעול באופן כמעט חופשי במרחב האווירי הסורי, כפי שנהגה בשנים האחרונות כאשר תקפה יעדים ומטרות שהיוו סכנה ביטחונית - כך לפי דיווחים זרים.

בעיתון 'ישראל היום' נכתב כי הדיווחים מבוססים על פרטים שמסרו בכירים במוסקבה ובדמשק, והגיעו כאמור מפי עיתונאים לבנונים, שבהם פרשנים בכירים המקורבים לצמרת ההנהגה במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, וכן לקצינים בכירים במפקדת הכוחות המזוינים של רוסיה, המוצבים בסוריה.

לפי אותם דיווחים, מנגנון התיאום המוקדם שפעל בין מערכת הביטחון הישראלית לכוחות הרוסיים בסוריה אינו קיים עוד - היות שהפעלת מנגנון זה התאפשרה בזכות הקשר הישיר שהיה בין רה"מ לשעבר וכיום יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, לבין הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין - שראה עין בעין עם נתניהו את המחויבות לבלום את הזליגה האיראנית לסוריה.

גורם רוסי בכיר צוטט בכלי התקשורת בלבנון כשאמר כי "התיאום המוקדם עם ישראל פסק ברגע שקמה הממשלה החדשה ונתניהו סיים את תפקידו. ניתן לומר שכיום הקשר שלנו עם הכוחות הישראליים שנמצאים בצד הישראלי של הגבול עם סוריה הוא קשר קונקרטי ואינטרסנטי לחלוטין".

לדברים אלו יש לצרף דיווחים אודות דברים שאמר אדמירל בצי הרוסי, שטען כי כוחות רוסיים המוצבים בסוריה סיכלו בהצלחה מתקפה ישראלית בסמוך לעיר חומס שבמערב המדינה, ויירטו לפחות שמונה טילים שנורו על ידי מטוסים ישראליים.

האדמירל ואדים קוליק, סגן ראש המרכז הרוסי לפיוס בסוריה, אמר בנאום לכלי התקשורת במדינה, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות "טאס" - כי סיכול המתקפה בוצע באמצעות מערכת הטילים המתקדמת BUK-M2E, שיירטה את הטילים שירו מטוסים ישראליים מדגם 16־F.

גורם רוסי בכיר נוסף אמר לעיתון "א־שארק אל־אווסט", היוצא לאור בלונדון. לפיו, רוסיה החלה לסייע למשטר אסד "לסגור את המרחב האווירי הסורי מפני מטוסים ישראליים". הגורם הרוסי אמר לעיתון הערבי כי "ההחלטה קשורה באופן ישיר לשיחות בפסגה בין הנשיא פוטין לבין הנשיא ביידן בחודש שעבר". עוד נטען שרוסיה קיבלה אישור מהממשל האמריקני כי וושינגטון לא רואה את המשך התקיפות הישראליות בעין יפה, ולפיכך החליטה ליישר קו עם המדיניות האמריקנית בסוגיה.

"מוסקבה נזהרה בפעולתה מול התקיפות הישראליות נגד בעלי בריתה בסוריה, משום שלישראל היה קו ישיר לשיחות מול וושינגטון וביצעה את כל מהלכיה בתיאום עימה. כעת, כשלרוסיה יש קשר ישיר עם האמריקנים לתיאום, הצלחנו לאשר את הסברה שלפיה וושינגטון לא נותנת את ברכתה לתקיפות הללו", אמר המקור הרוסי לעיתון הערבי.

המקור הרוסי טען כי מומחי הצבא הרוסי כבר מסייעים בשטח לצוותי הנ"מ הסורי ליירט טילים ישראליים, תוך שימוש במערכת טילים מדגם "בוק": "הישראלים כבר הרגישו בשבוע החולף שמערכות ההגנה האווירית הופעלו באופן יעיל, וכי כל הטילים שלהם יורטו".