השר מתן כהנא בבית הרב דרוקמן
השר מתן כהנא בבית הרב דרוקמןצילום: דוברות

השר לשירותי דת מתן כהנא שהציג בימים האחרונים את תוכניתו לפתיחת שוק הכשרתו לתחרות בפיקוח הרבנות הראשית לישראל, חסם פרצות שעלולות לאפשר לארגונים לא אורתודוקסים להקים גופי כשרות.

בהמשך חששו בסביבת כהנא שהחוק שצפוי לעבור לאחר קריאה ראשונה לדיון בוועדת חוקה שבראשה ח''כ גלעד קריב (העבודה) יעבור שינויים שיאפשרו פרצות לחדירת הרפורמים.

לכן פועלים בסביבת השר כהנא לוודא שהחוק יעבור לדיון בוועדת הכלכלה שבראשה עומד ח''כ מיכאל ביטון מכחול לבן, שם אין חשש שהחוק יעבור שינויים בעיתיים.

ח"כ משה גפני למתן כהנא: "אנטיוכוס"ערוץ כנסת

חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה תקף אתמול את השר לשירותי דת מתן כהנא וצעק לעברו "אתה חצוף. אנטיוכוס, אתה מחריב את היהדות".

ח"כ יצחק פינדרוס טען במליאת הכנסת כי פתיחת שוק הכשרות תסייע לבד''צים החרדים. "הבד''צים החרדים ירוויחו מהרפורמה שלך. אותו רב בשוהם לא ירוויח, הכשרויות החרדיות ירוויחו, אבל לא לנו אנו דואגים אלא לשני מיליון מסורתיים שצורכים כשרות. איפה אהבת ישראל שלך למסעודה משדרות ולשמעון מדימונה שבגללך לא תהיה להם כשרות?", כך פינדרוס.

פינדרוס: הרפורמה בכשרות טובה לבד"צים החרדיםערוץ הכנסת

השר כהנא ענה להצעת אי אמון של הסיעות החרדיות בנושא תכנית הכשרות ואמר בנאומו, "התגובות לתוכנית שלי פשוט נובעות מפחד. נובעות מחרדה. כי מי שאין לו ביטחון, מי שאין לו ביטחון ביהדות שלו, מי שאין לו ביטחון באמונה שלו, מי שאין לו ביטחון בדרך שלו, מי שאין לו ביטחון בה' – נמצא כל הזמן
בחרדה. מי שבטוח בדרך שלו, מי שבטוח באמונה שלו בה', מי שבטוח שהדרך שלו נכונה, לא מפחד כשבני אדם אחרים חושבים אחרת ממנו. מי שבטוח בקב"ה לא נמצא כל הזמן בחרדה. מי שבטוח בדרך שלו, מי שבטוח באמונה שלו, לא צריך כל הזמן לבחור את העמדה הכי קיצונית".

"מי שלא מפחד יודע שאם יש משהו מקולקל, מקולקל מאוד, צריך לתקן אותו. וזה מה שאני מתכוון לעשות עם מערכת הכשרות. אחיי החרדים. אני חייב להודות שאת הביקורת שלכם אני פשוט לא מצליח להבין. הרי במשך שנים פעלתם כדי לבזות ולהקטין את הרבנות הראשית. הרי שנים הייתם מדברים וכותבים על הרבנים שלנו בלי להוסיף את התואר רב לפני השמות שלהם.

''הרי אף אחד מכם לא מכניס לפה שלו מאכל בכשרות הרבנות. הרי אם הייתם מקדישים דקה וחצי להעמקה בתוכנית שלי להצלת מערכת הכשרות הייתם רואים שהיא מאמצת את האופן שבו אתם צורכים כשרות כיום, מגופי כשרות פרטיים. אתם הרי בוודאי יודעים שהבד"צים הרציניים, אלה שהכשרות שלהם באמת שווה משהו, מרוצים מאוד מהתוכנית הזו, והם כבר מצאו את הדרך להעביר לי את שביעות רצונם", הוסיף כהנא.

כהנא פנה לח"כים החרדים ואמר, "בכל הכבוד חברי מהסיעות החרדיות, לא קונה את הצעקות שלכם.
לא קונה את האהבה הפתאומית שלכם לרבנות הראשית. מישהו הזיז את הגבינה שחשבתם שהיא שלכם, אז אתם צועקים. כשיהיה לכם משהו רציני להגיד, אשמח לשמוע".

"יש לנו מדינה יהודית ודמוקרטית. מדינה לה חיכינו 2000 שנה. מדינה שהיא אתחלתא דגאולה. אנחנו לא מפחדים. אין בנו חרדה. יש לנו ביטחון בה', יש לנו אמונה, יש לנו יראת שמים. נמשיך לקדש את שם ה' בעולם התורה המשגשג שלנו ובחיי המעשה והיצירה שלנו. נמשיך לגדל תלמידי ותלמידות חכמים, נמשיך לגדל אנשים ונשים התורמים בכל תחומי החיים, נמשיך לגדל אנשים ונשים שבאים בטוב, שיודעים שרק באהבה באמת מקרבים. אין בנו חרדה. אנחנו לא מפחדים", סיכם.

שלשום פורסם בערוץ 7 כי השר לשירותי דת הכניס שינויים ברפורמת הכשרות לבקשת הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו. למרות השינויים שערך כהנא, הרב לאו לא שינה את עמדתו ולפי שעה הוא עדיין מתנגד למתווה הכשרות החדש.

בפגישה שנערכה בין הרב לאו לכהנא טען הרב הראשי שעסקים יוכלו לעבור בקלות מתאגיד כשרות אחד לשני במידה ותאגיד יחליט לשלול מהם את הכשרות. לאור זאת קבע כהנא בטיוטת החוק כי לא יתאפשר מעבר קל בין תאגידים, אלא רק אחת לתקופה.

המעבר ייעשה בין תאגיד לתאגיד, וכל תאגיד ''יוצא'' יעביר לתאגיד ''נכנס'' את המוניטין המפוקפק של העסק העוזב ואת הסיבה להיפרדותם.

בנוסף, הרב לאו ביקש להשאיר לרבנים האזוריים והמקומיים את האפשרות לתת כשרות במקביל לתאגידים הפרטיים - השר קיבל את הדברים באופן חלקי והוסיף סעיף ברפורמה שיאפשר לשר הדתות להחליט על אזורים שבהם יתאפשר לרבנות המקומית להמשיך לתת כשרות.

נציין כי השר כהנא מתכוון להשתמש בסעיף באופן מינימלי כדי לפתור בעיות נקודתיות של בתי עסק.

כזכור, הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף כלל לא הסכים להיפגש עם כהנא לקראת פרסום תוכנית הכשרות שלו. הרב הראשי האשכנזי נועד עם השר כהנא כמה פעמים, וגם ביום פרסום הרפורמה לציבור.

במוצאי השבת האחרון הביע הרב יעקב מדן תמיכה בתוכניתו של כהנא לפתיחת שוק הכשרות לתחרות בפיקוח הרבנות הראשית. הרב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, כתב לשר הדתות: ''קראתי בעיון כמה ממכתבי רבני הציונות הדתית המתנגדים לרפורמה שאתה פועל לעשות בשירותי הכשרות. רובם לא התייחסו לתכני הרפורמה הנזכרת אלא לעצם העובדה שדעת הרבנים הראשיים אינה נוחה ממנה. דומני שיש להקשיב לדבריהם, כבודם של הרבנים הראשיים וכבודה של הרבנות יקר בעינינו.

"נקודת המחלוקת עמם היא האם כבוד הרבנים וסמכותם קודמים לשאלות יעילותה של הכשרות, או ששאלת יעילותה של הכשרות היא הדורשת כרגע טיפול דחוף, ובלבד שנדע בעת הטיפול בה גם לשמור על כבודה של הרבנות. זאת עלינו לקבל על עצמנו, רוח דברי הרבנים הנזכרים, ובלבד שלא נגרע דבר מיעילותה של הכשרות כפי שהיא עתידה לבוא לידי ביטוי בתכניתך".

הרב מדן מתאר במכתבו, ''רבה של פתח תקוה, הרה"ג מיכה הלוי, שאישור כשרות היוצא מתחת ידיו ידוע כמוקפד במיוחד, העלה גם סימני שאלה ענייניים על פרטי תכניתך, וחשוב להקשיב גם להם. חשוב בתקנות החדשות לנקוט סנקציות ראויות כלפי מפעל, מלון או מסעדה שיפרו חלילה את האמון הניתן בהם על ידי גוף כשרות מוסמך, ולא לאפשר לו אוטומטית לבקש אישור כשרות מגוף מתחרה. לגבי טענה נוספת שהעלה, נראה לי מן הסברה ומהכרת השוק שגופי פיקוח לא ימהרו להקל ברמת הכשרות שידרשו כדי 'למשוך' בתי עסק אליהם, אלא אדרבה, הם ישאפו לאמינות גבוהה אצל הציבור צורך הכשרות, ויקפידו על דרישותיהם ועל פיקוחם. אם אכן תהיה תחרות בין גופי הכשרות, היא תהיה בעיקר לגבי רמת הארת הפנים והטיפול ההגון והיעיל בבתי העסק השונים, ומכך יצמח רק טוב''.

באשר לתוכנית עצמה כותב הרב מדן כי ''ירידה לפרטיה מגלה את יתרונותיה הרבים ואת יעילותה. אני משוכנע שהיא תביא יותר בתי עסק לצרוך כשרות, והיא תכניס לשוק משגיחים תלמידי חכמים וישרי דרך, שיעסקו בה תמורת משכורת מכבדת, שתתקבל מגוף הכשרות ולא מבעל העסק המושגח. היא תביא כבוד לרבנות, שתפקח על הארגונים ועל רמת הכשרות שידרשו במקום לעסוק במה בדיוק קורה בכל מטבח (בכך יעסקו ארגוני הכשרות דרך משגיחיהם).

''היא תביא לתחרות של אמת מול ארגוני כשרות פרטיים (בד''צים) הקיימים היום לרוב ובלא צורך בהשגחות כפולות. היא תביא לכך, שבערים רבות במדינת ישראל שכיום אין בהן רב עיר, שכידוע במצב הנוכחי הוא האמור להיות ממונה ואחראי על נושא הכשרות, תהיה השגחה מסודרת ומפוקחת על עסקי האוכל החפצים בהשגחה זו''.

''כולנו מחויבים בכבוד הרבנות ובכבוד הרבנים, אך גם במצוות התורה 'לא תגורו מפני איש' בבואנו לחזק מצווה כה חיונית וכה אהובה כמצוות כשרות האוכל הנכנס לפינו. כבוד השר לשירותי דת, אתה עמדת לבדך מול הלחצים, וקיימת מצוה זו. חזק ואמץ'', הוסיף הרב מדן.