הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוצילום: אמיר שימור

רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב שמואל אליהו, תקף היום (שלישי) את שר הדתות מתן כהנא בעקבות רפורמת הכשרות שהוא מתכנן להעביר.

"לא שמעתי מאדם אחד שעוסק בכשרות שאומר שהרפורמה טובה", אמר הרב אליהו בראיון לישי לפידות ויקי אדמקר ב'קול ברמה'. לדבריו, "מי שמברך זה רק אנשים שלא מבינים בזה. תהיה אנרכיה".

אחד הרבנים שתומך ברפורמת הכשרות של השר כהנא הוא ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מדן. הרב אליהו: "הרב מדן ראש ישיבה, הוא לא מבין בזה".

"הסיבה לרפורמה היא רק בגלל הסכמים פוליטיים, רק כי כהנא מחוייב להסכמים קואליציוניים", אמר. "כהנא, תרים טלפון תשאל אותי. אין לו שום מושג בכשרות. הוא לא התייעץ עם אף אחד".

יש לציין, כי בהסכמים הקואליציוניים התחייב השר כהנא לרפורמה מצומצמת בנושא הכשרות, אך הרפורמה הנוכחית היא מקיפה ומשמעותית הרבה יותר. בנוסף, במסגרת השדולה לשיפור שירותי הדת עסק כהנא בין השאר גם בנושא הכשרות במשך השנה וחצי האחרונות.

טרם פרסום הרפורמה הוא התייעץ עם מספר רבנים ובינהם הרב אליעזר מלמד, הרב יעקב מדן והרב רא"ם הכהן. לאחר פרסומה הוא דיבר עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו והכניס תיקונים לרפורמה לבקשתו.

בתוך כך פורסם הבוקר כי השר לשירותי דת מתן כהנא חסם פרצות שעלולות לאפשר לארגונים לא אורתודוקסים להקים גופי כשרות.

בהמשך חששו בסביבת כהנא שהחוק שצפוי לעבור לאחר קריאה ראשונה לדיון בוועדת חוקה שבראשה ח''כ גלעד קריב (העבודה) וכך החוק יעבור שינויים שיאפשרו פרצות לחדירת הרפורמים. לכן פועלים בסביבת השר לוודא שהחוק יעבור לדיון בוועדת הכלכלה שבראשה עומד ח''כ מיכאל ביטון מכחול לבן, שם אין חשש שהחוק יעבור שינויים בעיתיים.

ח"כ משה גפני למתן כהנא: "אנטיוכוס"ערוץ כנסת

חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה תקף אתמול את השר לשירותי דת מתן כהנא וצעק לעברו "אתה חצוף. אנטיוכוס, אתה מחריב את היהדות".

ח"כ יצחק פינדרוס טען במליאת הכנסת כי פתיחת הכשרות תסייע לבד''צים החרדים. "הבד''צים החרדים ירוויחו מהרפורמה שלך. אותו רב בשוהם לא ירוויח, הכשרויות החרדיות ירוויחו, אבל לא לנו אנו דואגים אלא לשני מיליון מסורתיים שצורכים כשרות. איפה אהבת ישראל שלך למסעודה משדרות ולשמעון מדימונה שבגללך לא תהיה להם כשרות?", כך פינדרוס.

פינדרוס: הרפורמה בכשרות טובה לבד"צים החרדיםערוץ הכנסת

השר כהנא ענה להצעת אי אמון של הסיעות החרדיות בנושא תכנית הכשרות ואמר בנאומו, "התגובות לתוכנית שלי פשוט נובעות מפחד. נובעות מחרדה. כי מי שאין לו ביטחון, מי שאין לו ביטחון ביהדות שלו, מי שאין לו ביטחון באמונה שלו, מי שאין לו ביטחון בדרך שלו, מי שאין לו ביטחון בה' – נמצא כל הזמן
בחרדה. מי שבטוח בדרך שלו, מי שבטוח באמונה שלו בה', מי שבטוח שהדרך שלו נכונה, לא מפחד כשבני אדם אחרים חושבים אחרת ממנו. מי שבטוח בקב"ה לא נמצא כל הזמן בחרדה. מי שבטוח בדרך שלו, מי שבטוח באמונה שלו, לא צריך כל הזמן לבחור את העמדה הכי קיצונית".

"מי שלא מפחד יודע שאם יש משהו מקולקל, מקולקל מאוד, צריך לתקן אותו. וזה מה שאני מתכוון לעשות עם מערכת הכשרות. אחיי החרדים. אני חייב להודות שאת הביקורת שלכם אני פשוט לא מצליח להבין. הרי במשך שנים פעלתם כדי לבזות ולהקטין את הרבנות הראשית. הרי שנים הייתם מדברים וכותבים על הרבנים שלנו בלי להוסיף את התואר רב לפני השמות שלהם.

''הרי אף אחד מכם לא מכניס לפה שלו מאכל בכשרות הרבנות. הרי אם הייתם מקדישים דקה וחצי להעמקה בתוכנית שלי להצלת מערכת הכשרות הייתם רואים שהיא מאמצת את האופן שבו אתם צורכים כשרות כיום, מגופי כשרות פרטיים. אתם הרי בוודאי יודעים שהבד"צים הרציניים, אלה שהכשרות שלהם באמת שווה משהו, מרוצים מאוד מהתוכנית הזו, והם כבר מצאו את הדרך להעביר לי את שביעות רצונם", הוסיף כהנא.

כהנא פנה לח"כים החרדים ואמר, "בכל הכבוד חברי מהסיעות החרדיות, לא קונה את הצעקות שלכם.
לא קונה את האהבה הפתאומית שלכם לרבנות הראשית. מישהו הזיז את הגבינה שחשבתם שהיא שלכם, אז אתם צועקים. כשיהיה לכם משהו רציני להגיד, אשמח לשמוע".

"יש לנו מדינה יהודית ודמוקרטית. מדינה לה חיכינו 2000 שנה. מדינה שהיא אתחלתא דגאולה. אנחנו לא מפחדים. אין בנו חרדה. יש לנו ביטחון בה', יש לנו אמונה, יש לנו יראת שמים. נמשיך לקדש את שם ה' בעולם התורה המשגשג שלנו ובחיי המעשה והיצירה שלנו. נמשיך לגדל תלמידי ותלמידות חכמים, נמשיך לגדל אנשים ונשים התורמים בכל תחומי החיים, נמשיך לגדל אנשים ונשים שבאים בטוב, שיודעים שרק באהבה באמת מקרבים. אין בנו חרדה. אנחנו לא מפחדים", סיכם.