היישוב עלי
היישוב עליGedaliah Blum

בעקבות עתירה של פלסטינים תושבי האזור, המדינה התחייבה בבג"ץ לפנות בתוך שלוש שנים שני מבנים בשכונת נאות אילן בעלי. כך מדווח העיתון "ישראל היום".

מדובר בהחלטה משמעותית, שכן לא מדובר במאחז זניח, אלא במבנים ביישוב ותיק שנבנו לפני כעשור ומאוכלסים במשפחות.

ההתחייבות ניתנה בתחילת השבוע במסגרת תשובת המדינה לעתירה של פלסטינים תושבי הכפרים באזור, אשר הוגשה בשנת 2011, כנגד כ-20 מבנים בעלי.

כחלק מהליך ההסדרה אשר מתבצע ליישוב, אשר הוקם לפני כ-30 שנה בהחלטת ממשלה וללא הליך תכנון מסודר, קודמה בשנה האחרונה תב"ע ליישוב אשר מסדירה כמעט את כל הבנייה בהתיישבות, כולל המבנים שנידונו בעתירה, והיא נמצאת בשלביה הסופיים.

צוות קו כחול של המינהל האזרחי, אשר ערך בעשור הקודם סקר קרקעות ליישוב, הגדיר את גבולותיו וקבע כי שני המבנים בשכונת נאות אילן אינם בתחום אדמות המדינה המוכרזות. בשל כך הם גם נשארו מחוץ לתב"ע של היישוב.

במהלך השנים האחרונות שב וביקש הדרג המדיני מבג"ץ לאפשר לו למצוא פתרון, ונמנע מלהחליט על פינוי המבנים. לאחר שצוות ההסדרה שהקים ראש הממשלה לשעבר נתניהו סיים את תפקידו בקיץ 2020 מבלי שהתקבלה המלצה או החלטה בנוגע לשני המבנים ולאחר שבג"ץ ביטל ביוני שעבר את חוק הסדרת המאחזים, לא נותרה כעת ברירה למדינה אלא להתמודד עם תפוח האדמה הלוהט הזה.

בג"ץ ביקש לקבל עדכון בהתקדמות בטיפול בסוגיה, אולם בשמונת החודשים האחרונים ביקשה המדינה שוב ושוב דחייה בהגשת הודעת העדכון, עד שאזלה סבלנותם של השופטים שדרשו מהמדינה להגיש את הודעת העדכון.

זו, כאמור, הוגשה בתחילת השבוע ובה נכתב: "אחרי בחינה נוספת של הסוגיה ועל אף הנחיה מצד הדרג המדיני לבחון דרכים להסדרת המבנים, לא נמצאה אפשרות ממשית לכך. בכוונת המדינה לפנות שני מבנים אלו". מכיוון שבמקום מתגוררות כמה משפחות כבר כמה שנים ויש למצוא להן פתרון חלופי, מבקשת המדינה מבג"ץ ארכה של שלוש שנים להשלמת הפינוי.