עזרת ישראל
עזרת ישראלצילום: יחצ

בשבוע שעבר, בתשעה באב, התפלל ח"כ אבי מעוז ברחבה הדרומית של הכותל המערבי, זו שמלכתחילה יועדה לתפילת קבוצות של יהודים שאינם מקפידים על הצבת מחיצה בין גברים ונשים בשעת תפילה.

המתפללים הציבו מחיצה במקום, בניגוד למהות אותה רחבה. ח"כ מעוז הסביר כי "קדושת הכותל המערבי היא לכל אורכו. הרחבה הדרומית קדושה בדיוק כמו שאר הכותל שנמצא צפונה מכאן, ואנחנו באים לכאן מתוך אהבה לאותה קדושה".

דבריו של מעוז עוררו את סקרנותי, האם הוא דיבר מתוך בורות מוחלטת, או שהוא מכיר את העובדות אבל מעדיף לכופף אותן ולהציגן באור מסולף לתועלתו הפוליטית. ח"כ מעוז למד מספיק שנים בישיבות השונות, והוא בוודאי איננו בור, בוודאי בכל הקשור להר הבית והכותל, כך שאני מניח שהחלופה השניה היא הנכונה. כי המשפט "הרחבה הדרומית קדושה בדיוק כמו שאר הכותל שנמצא צפונה מכאן", במחילה, הוא דבר הבל מוחלט.

להלן העובדות: לכותל המערבי, לכל אורכו, אין בכלל קדושה. הכותל הוא חלק מארבעה קירות תמך שבנה הורדוס סביב הר הבית כדי להרחיב את שטחו, לצורך הקמת המבנה המפואר ביותר בעולם בזמנו, בית המקדש. קדושת רחבת הכותל של ימינו התקבעה בעיקר מהיותה בית-כנסת עתיק, לא מכוח קדושת הר-הבית - שהוא, ולא הכותל, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. שאליו חשוב להגיע ולהתפלל בו.

הקטע הדרומי, המיועד כיום לתפילה מעורבת של גברים ונשים, אפילו לא היה חלק מאותו בית-כנסת. יתירה מזאת: הוא אפילו לא נמצא באיזור של קדושת הר-הבית. ההר שמאחורי קשת רובינסון הוא הרחבה שביצע הורדוס להר הבית. בשטח מעליו היה הסטיו המלכותי שממנו היה הורדוס צופה בעבודת בית המקדש ושאליו הייתה מותרת כניסה לכל אדם, בגלל שאין בו קדושה.

'קשת רובינסון' היא שרידי הגשר והמדרגות שהובילו מדרום אל הסטיו המלכותי, שבו היה עומד הורדוס וצופה על עבודת בית המקדש – מחוץ לשטח קדושת הר-הבית.

מכאן שהמקום המיועד לתפילה מעורבת של גברים ונשים, אין לו שום קדושה מיוחדת, לא קדושת הר הבית, ולא קדושת הכותל. הוא קדוש בדיוק כמו רחוב בן-יהודה או רחוב המלך ג'ורג'. אם ישנם אנשים שמתנגדים לתפילה מעורבת ברחוב בן-יהודה או ברחוב המלך ג'ורג', זו כמובן זכותם המלאה, אבל אל תספרו סיפורים על 'קדושת הכותל' בהקשר הזה.

השר נחמן שי: אני כועס, אקדם מתווה חדש בכותלמתוך חשבון הטוויטר של השר