סטרוק וסער
סטרוק וסערצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתשובה לבג"ץ התחייבה המדינה להרוס שני בתים בישוב עלי שבשומרון. המדינה מבקשת לאפשר לה לבצע את ההרס בתוך שלוש שנים על מנת לאפשר הסדרת מגורים חלופיים לארבע המשפחות תושבות המבנים.

חברת הכנסת אורית סטרוק, יו"ר סיעת הציונות הדתית ויו"ר משותפת לשדולת ארץ ישראל בכנסת, מטילה אחריות ישירה על ההחלטה ועל החלטות דומות שעוד צפויות להגיע מכיוונו של בג"ץ.

סטרוק מסבירה בדבריה כיצד הגענו לתשובה זו של המדינה המתחייבת להרוס את המבנים וקובעת כי חקיקה מחודשת של חוק ההסדרה בצירוף הגנה של פסקת ההתגברות, כפי שהבטיחו בנט ושקד שיעשו, הייתה מונעת תשובה שכזו ובולמת מאות מעשי הרס דומים.

"כל זמן שחוק ההסדרה, שאותו שדולת ארץ ישראל חוקקה, היה קיים, אי אפשר היה להרוס את הבתים הללו", אומרת סטרוק ומבהירה: "החוק נתן מענה לבתים שבנויים על קרקע לכאורה פלשתינית, אבל כזו שאין לה דורש כלשהו, שלא נמצא ערבי שאומר שהקרקע שלו, אבל מסתמכים על תצלומים ישנים מלפני שנים רבות ומשום כך לא מגדירים את הקרקע כאדמות מדינה. מתוך כך נוצר אבסורד שאין לו תקדים בארץ ובעולם של דרישה להרס המבנים".

למעשה משמעות חוק ההסדרה היא ש"המדינה מפקיעה ואם יבוא בעל קרקע מוכח הוא יפוצה", אומרת סטרוק ומדגישה כי "לא מדובר בבתים שנבנו בכוונת מכוון על קרקע פרטית".

"בג"ץ ביטל את חוק ההסדרה", מזכירה חברת הכנסת סטרוק וקובעת כי "ממשלה ימנית שרוצה להפסיק את תופעות הרס בתי יהודים בצורה אכזרית וחסרת כל היגיון והגינות, אמורה לחוקק מחדש את חוק ההסדרה בצירוף פסקת ההתגברות כדי שבג"ץ לא יוכל לבטל אותו. אבל במקום זה הממשלה הודיעה שהבתים ייהרסו".

כאמור, את ביקורתה מפנה סטרוק ישירות לעבר ראש הממשלה בנט והשרה שקד שכן "הם יודעים שקיימת אפשרות של חוק ההסדרה. הרי בנט ושקד היו שותפים לחקיקת החוק הזה והשתבחו בחקיקתו ובצדק, אז הם יודעים שיש אפשרות לחוקק את החוק הזה מחדש ושיש להגן עליו עם פסקת ההתגברות. כלומר, האלטרנטיבה מוכרת מקרוב לבכירי הקואליציה הזו. הם הרי נלחמו עליו מעל כל במה. הם יודעים שאפשר לחוקק אותו מחדש והם שאמרו שצריך לחוקק את פסקת ההתגברות. הם מבינים שארבע המשפחות הללו לא עשו רע לאיש, הם לא גזלנים ולא פושעים. הם גם יודעים ששום ערבי לא ירוויח מהרס הבתים הללו".

מוסיפה סטרוק ומציינת כי "כשחוקקנו את חוק ההסדרה, אמרו שאי אפשר שהחוק יבטל פסיקות קודמות של הריסות ולכן לא ניתן היה לבטל את ההריסה בעמונה או את ההריסה האידיוטית בעפרה או בנתיב האבות כי אלו פסקים שכבר ניתנו, אבל עכשיו מדובר בפסיקות שעוד לא ניתנו".

בדבריה מוכנה סטרוק לתת לממשלה קרדיט שמא בקשת שלוש השנים נועדה לאפשר את החקיקה, אך כדי שהדבר יתרחש צריכים להתחיל להיעשות צעדים ממשיים לחקיקתם.

"בסטטוס הזה יש עוד עשרות בתים של משפחות נורמאטיביות חלוצות שלא עשו רע לאיש. יש כאן מערכה משפטית שהשמאל הקיצוני והרש"פ מנהלים להרס בתי יהודים בחסות בג"ץ ובידי הממשלה למנוע את זה והיא נדרשת לעשות את זה". האם ממשלה בהרכב הכולל את העבודה ורע"ם תקדם הסדרה שכזו? סטרוק מסופקת מאוד, אך מזכירה שלא היא שביקשה מבנט ושקד להקים ממשלה בעלת הרכב שכזה. "הם הולכים בעיניים פקוחות ומצח נחושה להרס בתי יהודים. למה ? תעצרו ותחשבו מחדש".

על מספר הבתים הנוספים שצפויים לגורל דומה אם לא תתבצע חקיקת ההגנה עליהם, אומרת סטרוק כי בפנייתה לבג"ץ בעת הדיון על חוק ההסדרה הגישה המדינה רשימה של מאות ואלפי בתים במעמד דומה, אך התברר ש"בג"ץ לא מתחשב בתקנת השוק ולא סופר אותה כפי שראינו במצפה כרמים".

את דבריה חותמת סטרוק ואומרת כי מפלגתה תיתן "לממשלה את זכות הראשונים לחוקק מחדש את חוק ההסדרה ופסקת ההתגברות, אבל אם נחזור מהפגרה ולא נראה שהעניין מקודם נעשה את זה אנחנו כשדולה. לא נאפשר שיימשך ההרס לשם הרס כאשר הפתרון החוקי נמצא בהישג יד".