הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מסמכי המכרז לביצוע פרויקט הקווים הכחול והסגול של הרכבת הקלה בירושלים בשיטת PPP פורסמו היום (ג'), כחודש לאחר השלמת הליך המיון המוקדם והודות למאמצים רבים שהושקעו מצד הגורמים הרלוונטיים.

ביום חמישי ה-1 ביולי 2021 הכריזה ועדת המכרזים הבין-משרדית כי 5 הקבוצות שהתמודדו בהליך המיון המוקדם עמדו בתנאי הסף והוכרזו ככשירות להתמודד במכרז. כלל הקבוצות חברו לקבלני משנה הכוללים חברות ישראליות וחברות בין-לאומיות מובילות בתחומים של מסילות, קרונות, אינטגרציה, מערכות, הפעלה ותחזוקה.

הפרויקט, שיבוצע בשיטת PPP, כולל, בין היתר, הקמה של מסילות באורך של כ-31 ק"מ, מתוכן 2.5 ק"מ תת קרקעיים בין הרחובות יפו ובר אילן במרכז העיר ו-53 תחנות, כשמתוכן 3 תחנות תת קרקעיות. כמו כן יכלול הפרויקט הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). תקופת הזיכיון צפויה לעמוד על 25 שנים.



בדומה לפרויקט ה-JNET ובמטרה לצמצם את ההפרעה לתושבי העיר ולבעלי העסקים בזמן עבודות הזכיין, המדינה ועיריית ירושלים כבר החלו בביצוע עבודות הכנה מקיפות לקראת הנחת המסילות, באמצעות חברת מוריה. במקביל ועדת המכרזים פועלת במרץ, בשיתוף תכנית אב לתחבורה ירושלים, בכדי לקדם את ההליך המכרזי ולעמוד בלוחות הזמנים שהוגדרו.

הפרויקט מנוהל על ידי ועדת מכרזים בין-משרדית בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, מר יובל רז, המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה, עיריית ירושלים, חברת ענבל ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, המשמש כגוף המקצועי האחראי על קידום הפרויקט.

להלן הרכב הקבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם:

שיכון ובינוי ואגד החזקות אלייד, אלקטרה, מנרב ו- ALSTOM שפיר הנדסה, קרן נוי וחברת CAF JSC Transmashholding, דן תחבורה ציבורית, לפידות קפיטל, LLC Northern Capital Tram קרן ג'נריישן והפניקס ביטוח

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנו משקיעים משאבים רבים בפיתוח פרויקטי תשתית כשהרחבת הרכבת הקלה בירושלים היא אחד מפרויקטי הדגל. הפרויקט יבוצע בשיטת PPP בשיתוף המגזר הפרטי, שיטה שהוכחה כמוצלחת בפרויקטים רבים עד היום".

שרת התחבורה, מירב מיכאלי: "עוד פרוייקט תחבורתי שישפר משמעותית את החיים של כל אחת ואחד, יאפשר לנוע בצורה מהירה ונוחה יותר ויוריד מכוניות פרטיות מהכביש. גם את אי הנוחות שבדרך לשם, בזמן הקמת הפרוייקט, אנחנו נשתדל להקל ולהפוך למזערית ככל שניתן. זה חלק מהחזון של משרד התחבורה - שיפור התחבורה הציבורית כך שיהיו כמה שיותר אמצעי ניידות, ושהדרך תהפוך נעימה, מהירה וטובה יותר".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "אני מברך על העבודה המאומצת והוצאת המכרז לקו הכחול. זהו נדבך נוסף שמקדם את התחבורה הציבורית בירושלים וכך גם את העיר כולה. אני מודה לכל העוסקים במלאכה בשמי ובשם תושבי ירושלים".

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "ממשלת ישראל ממשיכה בהשקעה בפרויקטי תשתיות מחוללי צמיחה. עמידת הפרויקטים המקודמים בשיטת PPP בשיתוף המגזר הפרטי, בתקציב , בלו"ז ויעדי השירות חשובה לנו, ואנו בטוחים כי גם פרויקט הקו הכחול יעמוד במטרה זו"

מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה, זוהר זולר: "השתתפותן של 5 קבוצות המורכבות מהחברות המובילות בעולם מהווה תעודת הוקרה לירושלים והבעת אמון בפרויקט וברשת הרכבות הקלות בעיר. אין כל ספק כי הדרך היחידה להביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה בתוך הערים ובניהן, היא באמצעות תחבורה ציבורית ראויה, נגישה ואמינה שתהווה אלטרנטיבה מועדפת לרכב הפרטי. הקו האדום בירושלים המציין עשור להשקתו מוכיח כי ציבור הנוסעים בוחר באלטרנטיבה איכותית של תחבורה ציבורית, כפי שהיא ניתנת לו בירושלים. אני סמוך ובטוח כי ככל שרשת הרכבות הקלות בעיר תתקדם, אנו נראה יותר ויותר נוסעים שבוחרים בה ומשאירים את הרכב הפרטי בבית".