ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנטצילום: משה מזרחי

ההסכם של הממשלה עם משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים על תוספת מאות תקנים של צוותי רפואה לטיפול בחולים, כולל גם הסכם הבנות סודי וחסר תקדים שהוסדר ונקבע בעל פה, כך נחשף בעיתון 'ישראל היום'.

על פי הסכם זה, מנהלי בתי החולים התחייבו שלא לדווח, לא להתריע ולא להתראיין לתקשורת על אי־ספיקה של בתי החולים לטיפול בחולי קורונה במצב קשה ובחולים אחרים במצב קשה, זאת בלי קשר למצב בפועל בבתי החולים ורמת הטיפול בחולים. כך עולה משיחות עם חמישה מנהלים בכירים של בתי חולים גדולים בארץ שחלקם היו מעורבים באופן אישי בהסכם בין משרד הבריאות והממשלה.

לדברי בכיר במשרד הבריאות, נוסף על כך הייתה בממשלה דרישה חסרת תקדים, לראשונה אי־פעם מצד משרד הבריאות, "לרדת בסטנדרטים של הטיפול הרפואי כדי להגיד שניתן לעמוד בטיפול בחולי הקורונה ולא להיכנס לסגר", ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אף הזהיר את הממשלה ש"עלולים למות חולי קורונה ברחובות".

אחד ממנהלי בתי החולים הגדולים בארץ דיווח אתמול על הפגישה עם רה"מ בנט וסיפר כי בעבור מאות התקנים של רופאים, רופאות, אחים ואחיות, שיינתנו בשלוש פעימות לבתי החולים בארץ, מנהלי בתי החולים יאמרו בתמורה כי "אנחנו עומדים בעומסים".

מנהל בית חולים נוסף אמר כי "ההסכם החדש יעזור כבר בגל החמישי והשישי של המגיפה, אבל בגל הנוכחי ההבנה היא שאנחנו חייבים לעשות מאמץ עילאי לספוג, בכל מחיר שיהיה, את הטיפול הרפואי בחולי הקורונה במצב קשה - גם אם הצוותים הרפואיים החדשים לא מיומנים לטפל בהם".

מנהל אחר של אחד מבתי החולים הגדולים בארץ הוסיף, "ההבנות האלה אינן מוסריות ואינן חוקיות ומדובר בחשש להונאה של הציבור שלא יקבל מידע על המצב האמיתי והעגום מאוד של רמת הטיפול בחולים במצב קשה. הממשלה תוכל להמשיך שלא להחליט על הגבלות נוספות, כשבמקביל היא קנתה את השקט של מנהלי בתי החולים, יהיה אשר יהיה המחיר שישלמו החולים".

מנהלי בתי חולים התריעו אתמול כי המצב בבתי החולים נכון לעכשיו הוא כבר קשה מאוד, ואחד מהם הזהיר כי "בתי החולים בשיא הקיבולת. מספר החולים קשה מטפס כל יום. חולים במצב קשה ממתינים במשך שעות באמבולנסים מחוץ למיון בגלל העומס, ואין כבר לאן לצמצם את המחלקות הפנימיות".

מנהל בית חולים אחר אמר כי "בטיפול נמרץ תפוסות כבר היום שליש מהמיטות על ידי חולי קורונה מונשמים, והמצב קשה מאוד בשיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות. לא הייתי רוצה שיטפלו ככה בבני משפחתי".

מנהל נוסף התריע כי "יש בימים האחרונים עלייה משמעותית מאוד של האשפוזים, מנסים להסתיר זאת מהציבור".

מנהל בית חולים גדול ציין הוסיף כי "הדרישה של משרד הבריאות היא שבתי החולים ייתנו פתרון ל־2,400 חולי קורונה וברור שהדבר לחלוטין לא אפשרי – יוצא שמערכת הבריאות נזרקת באופן זה לכלבים. כל זה בגלל הלחץ הכבד והאגרסיבי של רה"מ בנט על מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש".

לשכת ראש הממשלה מסרה כי הפרסום בעיתון הוא "שקרי ומופרך". "לא הייתה כל דרישה כזו ממנהלי בתי החולים, לא רשמית ולא ברמז, לא בכתב ולא בעל פה. בראשות בתי החולים בישראל עומדים מנהלים ורופאים מהמעלה הראשונה, אנשי מקצוע מצוינים וישרים שמצילים חיים יום יום. כל ניסיון להטיל דופי ביושרתם המקצועית מזלזל במיטב רופאינו, שנמצאים בחזית המאבק בקורונה לילות כימים. ראש הממשלה גאה במהלך לחיזוק מערכת הבריאות באלפי תקנים לאחר שנים של הזנחה. לאור תגבור המשאבים, ביקש רה"מ מבתי החולים להיערך להמשך ההתמודדות עם המגפה ולהסביר זאת לציבור כדי למנוע תבהלה ולחזק את אזרחי ישראל. כל שאר הדברים שמופיעים בכתבה פשוט לא התרחשו במציאות".