יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: משרד החוץ

שר החוץ, יאיר לפיד, מגיב בביטול לאיומי ראש ממשלת פולין בשל הורדת דרג הייצוג מצד ישראל.

"ההשפעה השלילית על יחסינו החלה ברגע שפולין בחרה ב-2018 להתחיל להעביר חוקים שמטרתם לפגוע בזכרון השואה ובעם היהודי".

"הזמנים שבהם פולנים פגעו ביהודים בלי תגובה חלפו ולא יחזרו. ליהודים יש היום מדינה גאה וחזקה משלהם. אנחנו לא פוחדים מאיומים אנטישמים, ואין לנו שום כוונה למצמץ למול התנהגותה המבישה של ממשלת פולין האנטי דמוקרטית", דברי לפיד.

מוקדם יותר אמר ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי כי "ההחלטה של ​​ישראל להוריד את דרגת הייצוג הדיפלומטי בוורשה הינה חסרת בסיס וחסרת אחריות, ודבריו של יאיר לפיד מעוררים את זעמו של כל אדם ישר".

"אני מתנגד למתקפות על שגריר פולין, מארק מגירובסקי. התוצאה של הפעולות האגרסיביות האחרונות של ממשלת ישראל היא עלייה בשנאה לפולין ולפולנים. מסיבות אלו קיבלתי החלטה להעביר את ילדי השגריר שלנו בישראל לפולין. פולין לעולם לא משאירה את הדיפלומטים לבד בעת צרה".

על המתקפה של לפיד נגד פולין הגיב מורבייצקי: "השימוש בטרגדיה זו לצרכי אינטרסים מפלגתיים הוא מביש וחסר אחריות. אם ממשלת ישראל תמשיך לתקוף את פולין בצורה כזו, תהיה לכך גם השפעה שלילית מאוד על יחסינו - הן בילטראליים והן בפורומים בינלאומיים".

כזכור, נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם בשבת על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה.

החוק, שאוסר ערעורים על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, ימנע את החזרת הנכסים שנגזלו על-ידי הנאצים ובהמשך הולאמו על-ידי המשטר הקומוניסטי בפולין.

"אחרי בדיקה מעמיקה, החלטתי לחתום על החוק שעמד במרכז של מחלוקת בפולין ומחוצה לה", כתב הנשיא דודה.

בתגובה לאישור החוק באופן סופי, שר החוץ לפיד הורה לממונה על השגרירות הישראלית בוורשה לחזור לארץ מיד. "פולין אישרה היום, לא בפעם הראשונה, חוק אנטישמי ולא מוסרי. הוריתי הערב לממונה על השגרירות בוורשה לחזור מיד לישראל להתייעצויות ללא הגבלת זמן'', סיפר לפיד. ''אנחנו מקיימים שיחות תיאום עם האמריקאים על דרכי תגובה בהמשך, והשגריר החדש לפולין, שאמור היה לצאת בקרוב לוורשה, לא ייצא לפולין בשלב זה".

לפיד הוסיף: "פולין הפכה הערב למדינה אנטי דמוקרטית, לא ליברלית, שאינה מכבדת את הטרגדיה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית. לעולם אסור לשתוק. ישראל והעם היהודי בוודאי לא ישתקו".

ראש הממשלה נפתלי בנט גינה את ההחלטה: "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשיוויון נפש".

שר הביטחון בני גנץ אמר: "זהו חוק חמור ובלתי מוסרי שאני כבן לניצולי שואה מזועזע ממנו עמוקות. השבת רכוש היא חלק קטן אך משמעותי בתהליך למימוש זכויותיהם של אלה ששרדו והכרה באנשים שנספו באחד מאירועי רצח העם הגדולים בהיסטוריה. אני קורא לכל השותפים של ישראל בעולם לגנות את החוק ולפעול לביטולו".