שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ'צילום: אסתי דזיובוב/TPS

חברת הכנסת לשעבר, שלי יחימוביץ', קוראת לישראל לבטל את מסעות בני הנוער לפולין, ללא קשר לאיומי שר החוץ של המדינה בעקבות משבר 'חוק הרכוש' לפיהם ייבחנו מחדש האישורים למסעות החינוכיים של תלמידים בישראל במחנות ההשמדה.

במאמר שפרסמה בעיתון 'ידיעות אחרונות' כתבה יחימוביץ': "את המסעות האלה היינו אנחנו צריכים להפסיק, כבר לפני שנים, בלי קשר להחרפת היחסים בין ישראל לפולין. לא בגללם, אלא בגללנו. לא כחלק מסנקציות ומסרים, אלא פשוט כי המסעות האלה לא מועילים באמת, לא שוויוניים, ובמידה רבה סרי טעם. הם הפכו למיזם מגלומני שהקשר בינו לבין שימור זיכרון השואה ולקחיה הלך ודעך. למעשה, כל כך הרבה סיבות יש לשים לזה קץ, עד שמפתיע שזה טרם קרה".

"אני האחרונה להטיל ספק בכורח המוסרי, ההיסטורי והלאומי לשמר לנצח את זכר הזוועה הייחודית הזאת, ולהפיק ממנה לקחים שיצרבו לעולם. אבל אף אחד לא ישכנע אותי שטיול שנתי צוהל לחו"ל, גם אם יש בו כמה רגעי דמע מרגשים, לפעמים קצת מזויפים, הוא זה שיעשה את העבודה. ההתוודעות האמיתית אל הכאב והזוועה נעשית שם בפולסים קצרים, שאחריהם סתם כיף להיות יחד בחו"ל ולחגוג. חוזרים ארצה, ואין המשכיות. היה, נגמר", היא מוסיפה.

לדעתה, אפשר ליזום עבור בני הנוער תוכנית משמעותית יותר מבלי לצאת מגבולות ישראל. "אדמת פולין אכן גדושה במונומנטים שמעשי הזוועה התרחשו בהם. אבל הזיכרונות, ועיקר ההנצחה, והניצולים, נמצאים מתחת לאף שלנו. העובדות ההיסטוריות של אימי השואה, והציוויים המוסריים הרבים שהותירה לנו, ובראשם האיסור המוחלט לחלות בגזענות לסוגיה ותמיד להילחם בה – צריכים להילמד בבתי הספר, בתוכנית סדורה ונבונה.

נכון שיש ערך לחוויה המרוכזת. אבל מי לעזאזל קבע שרק בפולין אפשר לייצר אותה? מה עם כמה ימים מרוכזים סביב יד ושם, יד מרדכי, לוחמי הגטאות, מרתף השואה, שם עולם, משואה? אלה מוזיאונים ומכונים מצוינים שלא צריך טיסה בשבילם".

מוקדם יותר השבוע הודיע סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, שארצו בוחנת את המשך קיומם של מסעות הנוער הישראלי לפולין. לדבריו טיולי המשלחות "לא מתקיימים באופן ראוי, ולעתים הם מחדירים שנאה לפולין לראשיהם של הצעירים הישראלים".