גם זה קורה בגלל הקורונה. אברהם פריד, שבדרך כלל מקפיד להיות בסוף כל שבוע בביתו עם המשפחה בארה"ב, מוצא את עצמו עם המשפחה בישראל כבר כחודש. בין לבין הוא גם הגיע לביקור באולפן ערוץ 7.

את תקופת הקורונה משווה פריד לימי חושך ששוב חוזרים אלינו עם מגבלות והגבלות קשות, ועם זאת הוא מודה על העבודה שרבש"ע שולח לו גם בימים מורכבים אלה, בין אם בזום ובין אם בכל דרך טכנולוגית או אחרת.

"בשטיבל שבו אני מתפלל נפטר הרב האהוב עלינו וכך גם עוד כמה מתפללים. הרגשתי את זה מאוד קשה", הוא אומר. "זה מאוד רציני. חייבים להיזהר ולהיות חכמים", הוא אומר בהתייחס לכל אותם שניסו לבטל את הקורונה כתופעה שולית וחסרת משמעות.

"אני נזכר שהייתי בהופעה עבור קיימפ 'שמחה' לילדים חולי סרטן והחידוש היה שהמשפחות היו במכוניות. אני על הבמה עם המקהלה והתזמורת כמו כל הופעה רגילה, והקהל במכוניות. במקום כפיים שמעתי צפצופים".

להופעות גדולות חזר פריד רק ממש באחרונה. לאורך התקופה, הוא מספר, נאלץ להתרגל גם לחידוש של הופעות בזום: "לך תשיר בפני מצלמה...", הוא מתמצת את התחושה המשונה, "איפה הקהל שייתן לך את האווירה המתאימה, את הכוחות והאנרגיה? זה קשה מאוד להיכנס לאקסטזה והשמחה".

ואין אפשרות להתעלם מהחבירה המוסיקאלית המרעישה של השנה האחרונה, חבירתו של פריד לאביב גפן. את השניים פגשנו לא מכבר לשיחה משולשת וכעת, כשאביב לא באולפן, אנחנו שואלים לדעתו של פריד כלפי אותם הרואים בכל ההשתפכות שאפיינה את דבריו של אביב כגימיק בעלמא. "אחרי שראיתי את הקליפ שלו איך הוא בוכה ומתנצל על השטויות שהוא אמר, הדמעות שלו אמרו לי שהוא רציני. עכשיו כשאני פגש אותו כמעט בכל הופעה אני מרגיש שאם זה גימיק זה הצליח...", אומר פריד בצחוק ומיד מדגיש ומבהיר: "אני מרגיש שזה אמתי. לפני כמה ימים היינו יחד ברחובות וזה היה אותו דבר. הוא לוקח שתי דקות, פונה לקהל ואומר 'אני מתנצל' ומקבל כפיים סוערות מהקהל. זה בא מהלב. הוא שם כיפה כדי לשיר 'מי האיש'. מי שמכיר אותו אומר שזה ימות המשיח".

על ההופעות בתקופת אלול, אומר פריד: "אלול מזכיר לי שליחות של הרבי שקיבלתי לפני הרבה שנים. כתבתי לרבי שיש לי הופעות באלול והרבי ענה לי 'בטח ידבר בכל מקום על דבר מלך בשדה'. האדמו"ר הזקן כותב שכל ימות השנה המלך בארמונו וצריך השתדלות כדי להגיע אליו, אבל בחודש אלול הוא רוצה שנמליך אותו מחדש אז הוא יוצא, אומר שלום לכל מי שרוצה לפגוש אותו. אפשר לגשת אליו ולבקש בקשות".

"אלול בשבילי הוא החודש הכי שמח. המלך זמין ויש לי שליחות להזכיר בכל הופעה שהמלך נמצא איתנו בשדה", אומר פריד הרואה את ההופעות כבעלות ערך רוחני מעבר למוסיקה: "יש זמרים טובים ממני ויש שרוקדים טוב ממני, אבל יש לי נשמה ולקהל יש נשמה, והמשימה היא לחבר בין מה שאני מרגיש בנשמה שלי לקהל שירגיש גם הוא אותו דבר".