משה בר סימן טוב
משה בר סימן טובצילום: Flash90

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, מסביר במאמר שפרסם הבוקר (חמישי) בעיתון 'ידיעות אחרונות' מדוע לדעתו עדיף במצב התחלואה הנוכחי בקורונה שלא לפתוח את שנת הלימודים במועדה.

"לאט-לאט מחלחלת ההבנה שפתיחת שנת הלימודים במצב התחלואה הנוכחי אינה מתיישבת עם ניהול סיכונים סביר. זו לא תפיסת עולם אופטימית בעקבות החיסון השלישי אלא יותר הימור עם הפסד כמעט בטוח", כתב בר סימן טוב.

הוא הסביר את עמדתו. "מערכת החינוך כאן היא כל כך צפופה, יש לנו הכי הרבה ילדים בכל המדינות המפותחות. לפתוח את השנה כעת, כשמספר המאומתים ליום עומד על כ־10,000, יהיה לשחק באש ולהתפלל לנס. יכול להיות שיקרה לנו נס ופתיחת שנת הלימודים תעבור בשלום, אך לא ניתן לשלול קטסטרופה. אחרי הלימודים בכיתות הצפופות, בהן התלמידים לא יכולים לשמור על מרחק ואוכלים יחד, הם יחזרו הביתה, יפגשו את ההורים שלהם ולאחר כמה ימים גם את המשפחות המורחבות באירועי החג".

לדבריו, "זה היה צריך להיות אחרת. היינו צריכים לנצל את הזמן הרב שהיה לנו כדי להיערך לפתיחה בטוחה של שנת הלימודים. כילינו את הזמן בדיונים מיותרים על כן או לא לחסן בבית ספר במקום לייצר מצב שיימנע את התפשטות המגפה. הדיון חסר האחריות הזה עוד יעלה לנו בתחלואה מעבר לקורונה וחלילה אולי גם בחיי אדם. המצאנו מתווים של כיתות ירוקות שרק עיוור צבעים לא רואה כמה הן אדומות בוהקות. מבצע הבדיקות הסרולוגיות רק בילבל עוד יותר את ההורים שכבר לא מבחינים בין שלל המתווים והבדיקות השונות. ובעיקר – ניהלנו משא ומתן עם הווירוס במעמד צד אחד. הוא לא בא לשולחן ולא משתף פעולה עם התוכניות שלנו".

"בכל פעם שפתחנו את הלימודים מאז שהחלה המגפה, חווינו עלייה בלתי נשלטת בתחלואה. מעולם לא פתחנו אותם ב־10,000 חולים ליום. זו החלטה קשה ובשורה עצובה לילדים שמשתוקקים כבר לחזור ללימודים ולהורים שלהם שרוצים מעט שפיות אחרי החודשים הארוכים בהם אנחנו נעים בין תקווה להתפכחות. צריך להתחיל עכשיו להיערך לפתיחה בטוחה של מערכת החינוך אחרי החגים תחת ההבנה שהקורונה כאן כדי להישאר לזמן רב", מסכם בר סימן טוב.