יוני קמפינסקי, שליח ערוץ 7 בבית הלבן
יוני קמפינסקי, שליח ערוץ 7 בבית הלבןצילום: ערוץ 7

לא כל כך קשה לאתגר את ממשל בנט. אין צורך לשלוף פנסים ולחפש מתחת לשולחן את חולשותיו ותסבוכותיו.

כמו כל ממשלה חדשה, גם הממשלה הנוכחית אינה חפה מטעויות, וכן, גם בכל הנוגע לנושאים שהועלו במהלך ביקורו הראשון של ראש הממשלה בבית הלבן.

לכן הופתעתי מאוד לגלות בצאת השבת האחרונה את כמות הפייק-ניוז שזרם בצינורות הרשתות המקוונות בישראל אודות הביקור בוושינגטון כשהכותרת נסבה סביב עניין חילולי השבת של פמליית ראש הממשלה וראש הממשלה הדתי נפתלי בנט.

ובכן הנה העובדות כפי שהן היו לנגד עיניי:

הפגישה בחדר הסגלגל התקיימה דקות אחדות לפני הדלקת נרות בישראל אך לנוכח הבדלי השעות היא התקיימה שעות רבות לפני כניסת השבת בארצות הברית.

בשל הנראות הציבורית בישראל, נעשו מאמצים כבירים מצד לשכת ראש הממשלה במטרה שהפגישה תתקיים במלואה לפני כניסת השבת בישראל.

כך גם עובדי הלשכה בישראל פעלו על פי ההוראות הממלכתיות של שמירת השבת וכל הצוות נמנע מלעבוד בשבת. היחידים שעבדו והעבירו מידע לכתבים הנמצאים בשטח היו הדוברים שהתלוו לפמליה ללא סיוע ממתרגמים וקלדנים בארץ.

כל ערוץ וכלי תקשורת בישראל קיבל את החומרים הרלוונטיים מהמפגש שעות רבות לפני כניסת השבת בארה"ב ואלה עשו בהם שימוש במועד בו בחרו. ערוץ 7 למשל שידר את התכנים לאחר יציאת השבת בישראל. ערוצים אחרים בחרו משיקולים שלהם לפרסם את התכנים שצולמו ביום חול בארה"ב - בשבת.

לאחר הפגישה הממלכתית התקיימה תפילת קבלת שבת במלון. גם כאן מלאו הרשתות בהכפשות משל לשכת ראש הממשלה שחררה תיעודים של ראש הממשלה מתפלל בשבת ואף מקדש מול המצלמות.

ובכן, הנה העובדות:

קבלת השבת הממלכתית בהשתתפות ראש הממשלה נקבעה לשעה 18:50 שעון ארה"ב - למעלה מארבעים דקות לפני זמן שקיעת החמה - כניסת השבת.

כל הצוותים קיבלו הנחייה חד משמעית שמרגע כניסת השבת יש איסור גורף לתעד או להקליט.

ואכן בשעה היעודה חברי הפמליה, בהם אנשי לשכת ראש הממשלה, מאבטחים, עיתונאים ועוד, התכנסו באולם ייעודי בבית המלון לתפילת השבת.

הנשים שבין חברי המשלחת הדליקו נרות ובהמשך ראש הממשלה נכנס לאולם והסתובב בין הנוכחים.

לאחר מכן פנה ראש הממשלה למרכז האולם ופתח בדברי תורה. כשגילה שיש עוד זמן מה עד כניסת שבת ביקש להרחיב קמעה ושיתף את הנוכחים בתובנותיו שהושתתו על התנ"ך.

חובבני הרשת נתקלו קרוב לוודאי בתיעוד תחת הכותרת "קידוש מול המצלמות" - אך האמת היא שמדובר היה במעמד המדובר שעדיין התקיים לפני כניסת השבת, לפני תפילת קבלת השבת.

לאחר שסיים דבריו בזמן הדלקת נרות החלה תפילת 'קבלת שבת' - לפני שקיעת החמה. שניות בודדות תועדו לפני שבת ומיד עם כניסת השבת כל הטלפונים אופסנו.

הקידוש התקיים כמובן לאחר התפילה אך ממנו אין כל תיעוד ובשל העובדה שדתיותו של ראש ממשלת ישראל אינה מהשפה ולחוץ.

אגב נספר כי ראש הממשלה ניצל את זמן הסעודה כדי לשוחח עם מרבית הנוכחים, הודה לעוסקים במלאכה על הפעילות הענפה על רקע האתגרים שהוערמו לאורך הביקור בוושינגטון והכביר במילים עם המשתתפים אודות משמעות הפגישות הדיפלומטיות שהתקיימו השבוע.

בהתאם להנחיות המוקדמות שקיבלנו באופן רשמי בטרם נכנסה השבת מאנשי משרד ראש הממשלה, השבת - שהתקיימה במלון ומבלי יכולת לצאת החוצה - התנהלה על מי מנוחות.

גם לו"ז היציאה מארה"ב לישראל הסתנכרן לחלוטין עם זמני השבת. היציאה לישראל התבצעה כ-5 שעות לאחר צאת השבת. כתוצאה מכך שכלל ענייני הלוגיסטיקה והניהול החלו אך ורק ב-19:24 - צאת השבת בוושינגטון.

חשוב לציין שממשלת בנט בסך הכל רק ממשיכה את המסורת של ממשלות ישראל לדורותיהן ללא שום קשר לשיוך הדתי של מי שעומד בראשות הממשלה. ישראל הרשמית מכבדת את השבת ומחויבת להימנע מחילול שבת. כך היה תמיד, כך היה בשבת האחרונה.

ומילה לסיום. יש כל כך הרבה על מה להתווכח. רפרוף קל על ההצהרות והתדרוכים הרבים יכול להעניק לא מעט חומר לדיונים פוריים, אפילו סוערים, על מדיניות, אסטרטגיה, אידיאולוגיה וערכים. אז למה למען השם לברוח למחוזות הפייק? למה להמציא שנשיא ארה"ב נרדם ולשקר שראש ממשלת ישראל עשה קידוש מול המצלמות? יש תוכן, והוא אמיתי, רלוונטי ונוגע לחיים של כולנו. תתווכחו על זה, תצייצו על זה, תכתבו על זה.

פייק זה לחלשים.