שינה. אילוסטרציה
שינה. אילוסטרציה צילום: iStock

חשיבות שינה טובה ומספקת כבר ידועה לכולם, אלא שמחקר חדש קובע כעת כי שינה קצרה מ-6 שעות או ארוכה מ-9 שעות עלולה לגרור שינוי משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי של מבוגרים ולמחלות רבות ובהן אלצהיימר, דמנציה, דיכאון ומחלות לב וכלי דם.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי JAMA Neurology בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. הם בדקו 4417 משתתפים בגיל ממוצע של 71.3 שנים ממדינות שונות ובהן ארה"ב, יפן, אוסטרליה וקנדה.

החוקרים מצאו כי בגופם של מבוגרים שדיווחו על שינה קצרה של 6 שעות ופחות נמצאה כמות גבוהה של בטא עמילואיד, חלבון האחראי להתפתחות מחלת האלצהיימר ודמנציה. בנוסף סבלו המבוגרים שישנו מעט שעות בלילה מתוצאות נמוכות במיוחד במבחנים קוגניטיביים שכללו מבחני זיכרון, קשב, התמצאות ועוד ונמצא כי הם בסיכון מוגבר ללקות בדמנציה, לעומת עמיתיהם שדיווחו על שינה של 7-8 שעות בלילה אותה הגדירו החוקרים כאידיאלית.

עוד באותו נושא:

גם אלו שדיווחו על שינה ארוכה של מעל 9 שעות סבלו מירידה בתפקוד הקוגניטיבי ויכולות ניהול וקבלת החלטות.

אחד ממחברי המחקר, ד"ר ג'ו ווינר מאוניברסיטת סטנפורד, אמר לרשת CNN כי "המסקנה העיקרית היא שחשוב לשמור על שינה בריאה בשלב מאוחר בחיים. בנוסף, גם לאנשים שישנים מעט מדי וגם לאנשים שישנים יותר מדי יש סימפטומים דיכאוניים גבוהים יותר. הממצאים העלו כי שינה קצרה או ארוכה מדי עשויה לכלול תהליכי מחלה בסיסיים שונים. בטא עמילואיד הוא אחד הסימנים הניתנים לגילוי בהתקדמות מחלת האלצהיימר. במחלת אלצהיימר, חלבוני בטא עמילואיד מתחילים להצטבר בכל המוח, ונדבקים יחד. ככל שאני מתבגרים, גדל הסיכוי לרבדים גדולים של בטא עמילואיד להופיע במוחנו. אנשים רבים עם בטא עמילואיד שנבנה במוחם נשארים בריאים. כ-30 אחוזים מבני ה-70 הבריאים יהיו עם כמויות ניכרות של עמילואיד במוח".

החוקרים ממליצים של שינה של 7-8 שעות בלילה, שלטענתם היא הבריאה ביותר עבור גוף האדם, בעיקר בגיל המבוגר.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו