הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

קבינט הקורונה שהתכנס אמש (שני) כי לאשר את מתווה אירועי הסליחות בכותל המערבי, הציב דרישה תמוהה מהקרן למורשת הכותל המערבי: לפרסם פסק הלכה.

בהודעה לתקשורת שנשלחה בסיום הדיון נכתב כי הקרן למורשת הכותל תפרסם ''פסק הלכה המאפשר השתתפות בסליחות באמצעות צפייה במסך''.

בקרן למורשת הכותל התפלאו לשמוע על פסק ההלכה שאותו הם מתבקשים לפרסם. גורמים המעורים בנושא הסבירו שהקבינט הורה לקרן לקרוא לציבור שלא להגיע פיזית לאירועי הסליחות בכותל ולהסתפק בצפייה מהבית דרך מצלמות הכותל.

בכל מקרה, אין מדובר ב"פסק הלכה" ובקרן למורשת הכותל לא מתכוונים לפרסם פסק כזה. הגורמים ציינו שכדאי היה לערב את רב הכותל בדיוני קבינט הקורונה וכך להימנע מפרסומים מביכים, כלשונם.

על פי מתווה התפילות בכותל המערבי, תהיה הגבלת משתתפים עד 8,000 מתפללים, רחבת הכותל תחולק ל-18 קפסולות ותחול חובת עטיית מסכות בשטח פתוח. אכיפה תתבצע על ידי סדרנים.

קבינט הקורונה החליט גם על פעולות הסברה: ''המלצה להגעת מחוסנים ומחלימים בלבד, פרסום פסק ההלכה ומועדי הקרנת הסליחות, פרסום הגבלות הבטיחות במקום''.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) ושרת הפנים איילת שקד (ימינה) הצביעו אמש נגד המתווה להגבלת התפילות בכותל המערבי, לאחר שלא התקבלה הצעתם להגביל גם את התפילות ההמוניות של המוסלמים בהר הבית.

''הצבעתי עכשיו בקבינט הקורונה יחד עם השרה איילת שקד נגד מגבלות על תפילות בכותל בגלל שההחלטה הפרידה את מעמד הכותל ממעמד הר הבית'', אמר אלקין.

''בסבבים הקודמים שני המקומות הוחרגו מהתקנות וזכו לטיפול מיוחד. אין שום הגיון ליישם מגבלות קורונה בכותל ולא להתייחס במקביל למה שקורה בהר הבית'', הוסיף השר אלקין.

בדיון על מתווה הכותל פנה ראש הממשלה בנט למפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן: ''לאור אירוע מירון האם נערכתם ללחץ בכניסות שיגיעו הרבה אנשים שינסו להגיע למקום?''. תורג'מן השיב לבנט: ''ההסברה היא חשובה וגם נעשה שילוט. כיכר צה''ל, שער יפו, אשפות, ועוד- נהיה שם כדי למנוע את הגלישה פנימה''.

בנוגע למתווה התפילות בכותל אמר לפיד ''אני ממליץ לערב את רב הכותל כדי שזה לא יראה שאנחנו באים להגיד לחרדים איך לחיות, אלא שיבינו שאנחנו דואגים לבריאותם''.