אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השיב הערב (ראשון) לפנייתו של ח"כ משה ארבל שטען כי היו מעורבים שיקולים זרים בכלי האכיפה נגד השבים מאומן.

"ההחלטה על חידוש האכיפה הפלילית ביחס לחולי קורונה התקבלה בעקבות חוות דעת מקצועיות של משרד הבריאות", כתב מנדלבליט.

הוא הדגיש עוד כי "מערכת אכיפת החוק פועלת באופן עצמאי ומנותק מכל שיקול פוליטי".

ח"כ ארבל פנה ביום שישי האחרון ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בשל מה שכינה "האכיפה הבררנית והמפלה נגד השבים מאומן" לצד התערבות ראש הממשלה "משיקולים פוליטיים", כלשונו.

"ראש הממשלה ח"כ נפתלי בנט הודיע שבעקבות גילוי מספר מקרים של שימוש בבדיקות מזויפות בשיבה מאומן אוקראינה, הורה על נקיטת מדיניות מחמירה ו"צעדי אכיפה קשים" נגד חולים שנכנסו לישראל מאומן", כתב ארבל.

"בין היתר, המאומתים יזומנו לחקירה ע"י משטרת ישראל "ונגד פורעי החוק ייפתח הליך פלילי מלא, שבמסגרתו ייבחנו כלל האישומים הרלוונטיים, ובהם: מרמה, זיוף והפצת מחלה במזיד".

"אין כלל מחלוקת על כך שעל רשויות החוק והבריאות לוודא כי תקנות הקורונה מקויימות וכי יש לפעול נגד מי שמזייף בדיקות קורונה ביודעו כי הוא חולה ומסכן בכך את סביבתו, משפחתו ומאות הנוסעים במטוס. לצד זאת, לא ייתכן שממשלת ישראל ורשויות החוק ימקדו כלי אכיפה קשים ומחמירים נגד אלפים רבים של ישראלים בשל מעשיהם של מעטים.

לדבריו, מדובר בהשחרת כלל הנוסעים לאומן. "אין כל הצדקה להשחרת פניה של אוכלוסיית היוצאים לאומן, קבוצה מסורה מכל גווני הקשת הדתית והעדתית ששנה אחר שנה טסים, משקיעים מכספם ומזמנם, לעיתים במסירות נפש של ממש, לעלות לרגל לקברו של רבי נחמן מברסלב.

"גם בקבוצה זו, בדומה לקבוצות אחרות, קיימות תופעות שליליות של זיוף בדיקות, אך תופעות אלו לא מצדיקות יחס מפלה ומחמיר לעומת חוזרים אחרים מחו"ל, וודאי בהיעדר ראיות לזיוף המוני ושכיח יותר בקרב קבוצה זו".

"לא ניתן שלא להזכיר בהקשר זה את דבריו של השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', שציין בישיבת הממשלה ב-8 באוגוסט כי 'האוכלוסייה הערבית טסה בהמוניה לטורקיה ויוון, הם עושים את זה בחוסר אחריות. הם גם משיגים אישורים מזוייפים כדי לחזור לארץ'.

ארבל טען כי ראש הממשלה עירב שיקולים פוליטיים בתגובתו. "לצערי, החלטת ראש הממשלה לחרוג מדרך המלך וכלי האכיפה הרגילים ביחס לשבים מאומן, הן ביחס לכלל השבים מחו"ל והן ביחס לשבים מטורקיה ויוון כאמור, מעידה על עירוב שיקולים פוליטיים אסורים בהחלטות האכיפה אשר פוגעות באמון הציבור ברשויות החוק והבריאות ובמאבק בנגיף".

"אבקש כי הייעוץ המשפטי לממשלה יבחן את מדיניות אכיפת החוק בנוגע לשבים מאומן ויבטיח כי לא מעורבים שיקולים פוליטיים בכלי האכיפה המופעלים בעניינם וכי רשויות החוק לא מפעילות אכיפה בררנית נגד השבים מאומן ללא כל הצדקה".