פייסבוק. אילוסטרציה
פייסבוק. אילוסטרציה iStock

לפני כשלושה שבועות פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" סדרת מסמכים פנימיים שהדליף עובד לשעבר בפייסבוק וחשפו את מדיניות החברה בנוגע למסרים של שנאה, הסתה ואלימות.

על פי המסמכים מתגלה שראשי הרשת החברתית היו מודעים היטב לעובדה כי היא משמשת להפצת שנאה ומידע שגוי, אך נמנעו מלהתמודד עם הבעיה על מנת להגדיל את הרווחים הכספיים של החברה.

אתמול נחשפה העובדת לשעבר שהפיצה את המסמכים הסודיים. פרנסס האוגן, 37, מנהלת המוצר לשעבר של פייסבוק ובראיון לתוכנית "60 דקות" היא סיפרה על המדיניות מאחורי הקלעים של ראשי פייסבוק.

"הדבר שראיתי בפייסבוק שוב ושוב היה שיש ניגודי אינטרסים בין מה שטוב לציבור לבין מה שטוב לפייסבוק, ופייסבוק בחרה שוב ושוב לייעל את האינטרסים שלה, כמו להרוויח יותר כסף", סיפרה האוגן.

עדותה מגיעה לאחר שהגישה בימים האחרונים תלונות רבות לרשות האמריקאית לניירות ערך נגד פייסבוק, בטענה כי החברה מסתירה מחקרים המצביעים על חסרונות רבים מהציבור וממשקיעים.

היא גם מספרת כי פייבוק גורמת נזק רב למשתמשים, בעיקר לילדות צעירות, שנפגעו בדרכים שונות בעיקר על ידי השימוש באינסטגרם שנרכשה על ידי פייסבוק.

בדיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" מצוטט מסמך פנימי של פייסבוק שקובע, "אנו מחמירים את בעיות דימוי הגוף לאחת מכל שלוש נערות מתבגרות. בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעלייה בשיעור החרדה והדיכאון, והתגובה הזו היא עקבית בכל קבוצות הגילאים".

האוגן גם טוענת כי פייסבוק מתעלת משתמשים לתוכן שעלול לעורר בהם כעס או רגשות שליליים, אך היא מעשיפה את הרווח הכספי על פני טובת משתמשיה. "המחקר של פייסבוק מראה כי תוכן שהוא מעורר שנאה, מפלג, שהוא מקטב - קל יותר לעורר כעס באנשים מאשר רגשות אחרים. החברה מכירה בכך שאם הם ישנו את האלגוריתם לבטוח יותר, אנשים יבלו פחות זמן באתר, ילחצו על פחות מודעות וכתוצאה מכן פייסבוק תרוויח פחות כסף".

בפייסבוק דחו את הטענות של האוגן ובהודעה שפרסמה לנה פייטש, דוברת פייסבוק, נאמר: "הפלטפורמה תלויה בשימוש בדרכים שמקרבות אנשים בכדי למשוך מפרסמים. ההגנה על הקהילה שלנו חשובה יותר ממקסום הרווחים שלנו".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו