דניאלה וייס
דניאלה וייסצילום: חיים טוויטו

בתנועת נחלה ביקרו בחריפות את ביקורם של שרי מרצ אצל יו"ר הרש"פ, אבו מאזן. יו"ר התנועה, דניאלה וייס, מסבירה את החשש ממפגשים שכאלה ומשיבה לשאלה אם האדישות היחסית שבה מתקבלת תגובתו הרפה של ראש הממשלה למפגשים הללו אינה נובעת מהרצון לראות את הישוב אביתר עולה על הקרקע באופן קבוע ובקרוב.

על עצם ההתנגדות למפגש שרי מרצ ואבו מאזן אומרת וייס: "מניסיון פוליטי ומפרספקטיבה היסטורית, כשמתחיל כרסום ויש סדק נכנסים דרכו דברים גדולים ומסוכנים, ולכן צריך לבלום ולמנוע מבעוד מועד. בנוסף, אנחנו מדברים על משילות וניהול נכון של הדברים, ולא עוקפים את ראש הממשלה בדרכים לא דרכים. כך לא מנהלים עניינים וגם לפיד ציין את זה למרות שהוא לא בימין".

"גם בתוך הממשלה לא כל אחד עושה מה שבא לו. יש הסכמים והחלטות ומדיניות וצריך לעמוד בהם. ברור לגנץ וללפיד שמתווה אביתר צריך להתממש גם אם לא כולם", אומרת דניאלה וייס

על הטענה שלכאורה אין במפגש השרים במוקטעה הרבה יותר מעצם קיומו של שיח שנותן תקווה לשני הצדדים ואין לראות בכך פתיחתו של מהלך מדיני, אומרת וייס כי "הרצון לפתוח בשיח זה בדיוק הדבר המסוכן. צריך להוריד מסדר היום את האופציה של מדינה פלשתינאית, וכל מאמץ כזה, הדרגתי או חלקי, הוא מסוכן. ביילין כרסם וכרסם מתחת אדמת ארץ ישראל ומתחת ההיסטוריה של ארץ ישראל והציבור הישראלי לא שם לב לכך וכך נולד אסון אוסלו", היא מזכירה.

וייס מדגישה כי מדובר בממשלה של איזונים ובלמים כאשר כל צד מנסה לפעול באופן שלא ייחשב כאגרוף בפניו של הצד השני, "זו ממשלה שעטנזית ולכן כל אחד בסביבה שלא נוח לו", היא אומרת ועל כך אנו שואלים אם לא היה מצופה ממנה ומתנועתה להגיב בחריפות רבה יותר לתגובה הרפה יחסית של לשכת ראש הממשלה למפגש. "אני משתדלת שלא לעסוק בפרשנות פוליטית ולא לנתח למה דברים נאמרו בטון כזה או אחר", משיבה וייס ואומרת כי העיקרון המנחה אותה הוא קידום עם ישראל על ארץ ישראל בכל מרחביה, ועל עיקרון זה יש לחזור שכן "גם במחנה הימין לא תמיד ברור שעם ישראל מדבר על כל ארץ ישראל. גם בימין מדברים על שטחי ABC וחלוקת הארץ לנתחים. תפקידנו הוא להזכיר בכל מצב שלא לוותר על שום דבר".

"התפקיד שלי ב'נחלה', אידיאולוגית ומעשית, הוא לא לשים דגש על התגוששות פוליטית, אלא על האמירה האידיאולוגית הברורה החסרה וגם לכוון להתיישבות במרחבים שהוזנחו גם בממשלת נתניהו וגם בממשלת בנט", אומרת וייס ועל כך אנו שואלים אם יתכן ובגלל הרצון לראות את אביתר מוקם אזוקות ידיה שלה ולכן הביקורת על ממשלת בנט מצד 'נחלה' ומצידה שלה רפה הרבה יותר מכפי שניתן היה לצפות מהם.

"דווקא בהקשר של אביתר מן הראוי להחציף פנים מול הממשלה, עברו שלושה חודשים, אדוני ראש הממשלה תעמוד בדיבורך", היא משיבה ואומרת כי "אנחנו ברגעים שלא נחכה עוד הרבה זמן". במענה לשאלה עצמה אומרת דניאלה וייס: "האם זה מרסן אותנו? אני אומרת בבירור, הראש שלנו כמי שעוסקים בהתיישבות לא נמצא בפוליטיקה. אנחנו לא עוסקים במדידת המינון המדויק של האמירה שלנו כדי להשפיע על ראש הממשלה. אנחנו ערניים ושמים לב ורוצים להשפיע, אבל יש הבדל אם על זה קמים בבוקר והולכים לישון בלילה, או על איך להשקות את העצים באביתר".

לשאלתנו אם יתכן ובין שיקולי תנועתה נמצא גם השיקול שמא התנצחות חזיתית עם הממשלה בסוגיית המגעים עם הרש"פ תפגע בסיכויי אביתר לקום, מעירה וייס ואומרת כי ניסיון העבר מלמד שדווקא תקיפות יכולה להגביר את הסיכוי לבנייה בהתיישבות. "הסיבה לכך שהטון לא מספיק נחרץ כי זה פחות באג'נדה שלנו לנווט את הממשלה לקידום פוליטי של ההתיישבות. אתן דוגמא בכך שאני עוסקת ביממות האחרונות ב-15 גרעיני ההתיישבות של נחלה, ובמקביל אנחנו מבקרים בחריפות את הביקורים אצל אבו מאזן. מי שעוסק בהתיישבות בהגשמה ובחלוציות הראש שלו שם והוא לא כפות אל המהלכים הפוליטיים המדויקים. העיסוק הוא בהקמת דור חלוצים מתיישבי הארץ".

שבנו ותהינו באזני וייס אם הרצון לראות את דור החלוצים מתיישב באביתר ובמקומות נוספים הוא שגורם שלא להתנגד בחריפות לממשלה הנשענת על מנסור עבאס ואיבתיסאם מראענה, בניגוד למה שהיה מצופה מדניאלה וייס של העבר שאולי הייתה פותחת בשביתת רעב מול מבנה כזה של ממשלת ישראל.

"לקדם את אביתר זה גם להיות אסרטיבית פוליטית וגם להופיע ציבורית. אמירות חריפות יכולות לקדם את אביתר", היא אומרת ומוסיפה כי "בגוש אמונים וכראש מועצה היו הפגנות ושביתות רבע. אף על פי כן, כשאני בוחנת את החלוקה בין הכוחות שהושקעו בהתיישבות לבין ההשקעה בפעילות הפוליטיות החלוקה היא 85-90 אחוזים להתיישבות וההכנה אליה".

האם בהיבט הרעיוני כתלמידת גישת הרב צבי יהודה קוק, גם אם אביתר ייבנה, לגיטימית ממשלה המושתתת על מנסור עבאס? האם באלפיים שנות גלות ציפינו לממשלה שנתמכת על ידי רע"ם? "אם היה מצב שנתניהו היה מודיע שהוא לא יילך עם מפלגה ערבית, בתמיכה כלשהי של הערבים, בתחרות בין המנהיגים נתניהו ובנט, נתניהו הוא מנהיג גדול יותר, ולכן תמכתי בו וארגנתי את ההפגנות למענו, אלא שנתניהו הוא שפרס שטיח לערבים בעזרת שליחים. הרי תנועת 'נחלה' הייתה היחידה שהקימה הפגנה נגד נתניהו שרצה להקים ממשלה שנסמכת על ערבים. היינו היחידים שהפגינו נגדו".

לדבריה לו נתניהו היה מודיע שיקים ממשלה שאינה נתמכת על מפלגות ערביות היא אכן הייתה תומכת בו. אנחנו שואלים איך קורא שמול מי שפרס את השטיחים למנסור עבאס יצאה תנועתה למחאה בעוד מול מי שהקים בפועל ממשלה עם עבאס לא הייתה מחאה שכזו, והאם יתכן והרצון להקמת אביתר הוא אזיקים עלמ ידיה האידיאולוגיות של נחלה.

"שום אזיקים של שום גבעה לא מונעים את הביקורת לחבירה בצורה כזו או אחרת לערבים. אמרתי זאת בצורה ברורה". ובאשר לממשלת בנט: "מדוע אני לא פועלת להפלת ממשלת בנט? כי כל זמן שנתניהו, המועמד הבכיר של הימין, אישיות משכמה ומעלה, לא מכריז שלא יישען על ערבים, אנחנו מחכים".

לקראת סופה של השיחה שאלנו אם אכן משהו מתקדם בעניינו של אביתר בשטח. לדברי וייס התשובה חיובית: "הסקר נעשה וברור שמדובר באדמות מדינה ושאפשר להקים ישוב ואפשר להתחיל בהקמת הישיבה, ובעצם ימים אלה אני מקווה שזה יהיה זריז מאוד, ואם לא, נשמיע קול ברור. בנתיים אנחנו נותנים קרדיט לבנט שיכול לעמוד בהתחייבות ממשלתית", משיבה וייס ומוסיפה: "להערכתי נתניהו נפל כי הוא לא היה נאמן לארץ ישראל, ואם בנט יראה אינדיקציה ברורה שהוא לא עומד בהתחייבותו בנושא ארצישראלי מובהק, גם הוא ייפול". להבנתה הדברים יתבררו ממש בשבועות הקרובים.