יהודים בהר הבית
יהודים בהר הביתצילום: TPS

לראשונה מאז שחזרה התפילה היהודית בהר הבית בית המשפט מאשר אותה ואף מורה להחזיר להר הבית מתפלל יהודי.

"הגעתו היומיומית להר הבית מלמדת על כך שמדובר בעניין עקרוני ומהותי עבורו", כתבה שופטת בית משפט השלום בירושלים, בלהה יהלום.

במהלך הדיון צפו בית המשפט והצדדים בסרטון המתעד את התפילה בהר הבית, ולדברי ביהמ"ש תפילה שקטה בלחש בהר הבית אין בה כדי עבירה על הוראות המשטרה במקום.

לפסק הדין המלא

בבית המשפט טען המערער, הרב אריה ליפו, נגד הרחקתו מהר הבית כי ישנו שוטר ש"נוהג להפריע לכל לתפילה שקטה ורגועה של יהודים בהר הבית וזאת בניגוד לחוק ולדין, תוך פגיעה בזכות המתפללים לחופש פולחן".

השופטת קיבלה את טענותיו של המערער וקבע כי "הגעתו היומיומית של העורר להר הבית מלמדת על כך שמדובר בעניין עקרוני ומהותי עבורו. העורר עמד בקרן זווית כשלידו חבר או שניים, אין סביבו קהל, תפילתו היתה שקטה, בלחש ועל פניו, ברמה הנדרשת לצורך החלטה זו לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים".

"המשיבה אינה חולקת על כך שהעורר, כמו רבים אחרים, מתפלל על בסיס יומיומי בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה", נכתב.

בעקבות כך קיבלה שופטת בית משפט השלום בלהה יהלום את הערר של הרב אריה ליפו, והורתה למשטרה לקצר את הרחקתו ולאפשר את חזרתו לתפילותיו במקום.

עו"ד משה פולסקי מארגון חוננו אשר ייצג את אריה ליפו מסר: "‏אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט שלמעשה מאשרת את מה שכבר קורה בשנה האחרונה בהר הבית, ולמעשה מאפשרת גם ליהודים שחפצים בכך שממילא נמצאים בהר גם להתפלל. הדבר אינו מתקבל על הדעת שדווקא ליהודים באזור הר הבית יהיה אסור למלמל ולהתפלל אפילו באופן חרישי, כאשר למוסלמים הנמצאים בהר מותר לעשות הכל - להתפלל, לדרוש, לשחק כדורגל ולהתפרע בעוד שהמשטרה אינה מונעת זו, ודווקא היהודים אמורים להרגיש כאילו הם זרים במקום הקדוש".

"אנחנו מקווים שמכאן ואילך משטרת ישראל לא תתן יד להרחיק מתפללים שכבר נמצאים בהר הבית תוך פגיעה בזכויות היסוד שלהם", הוסיף פולסקי.

במטה אירגוני המקדש בירכו על הפסיקה המכירה לדבריהם "בתהליך החיובי שעובר על הר הבית". דובר המטה אסף פריד אומר כי "שיבת ישראל להר הבית היא עובדה קיימת ומתעצמת. ואחרי המשטרה גם בית המשפט מכיר בה ונותן לה את חותמו החוקי".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר "אני מברך על הפסיקה בפעם הראשונה בה נקבע מפורשות שיהודי שמתפלל בהר הבית זוהי זכותי המלאה. פעם ראשונה ניתן לומר הר הבית בידינו. אני בטוח שמעכשיו משטרת ישראל תבין ותפנים את זה והתפילות ימשכו כסדרם. מדובר ביום בשורה לעם ישראל כולו".

מארגון "בידינו - למען הר הבית" נמסר: "מדובר באירוע חמור ביותר בו נעצר, נחקר והורחק מהר הבית אדם נורמטיבי לחלוטין שהתפלל אל בוראו בהר הבית. בפרוטוקול הדיון גילינו גם כי במשטרה החליטו שאסור מבחינתם למי שנולד יהודי להתפלל בהר הבית. הדבר מנוגד לפסיקות בג״צ ולחוק. אנו שמחים שהפעם בית המשפט ביטל את ההרחקה, אך לטווח הארוך עוד רדיפות צפויות מצד המשטרה כל עוד זו תמשיך לנהל את הר הבית".