מנכ"ל עמותת 'בצלם' חגי אלעד
מנכ"ל עמותת 'בצלם' חגי אלעדצילום: Ammar Awad, Reuters

ועדת פרס נובל לשלום תכריז מחר (שישי) באוסלו, נורבגיה, על הזוכה בפרס לשנת 2021.

כמדי שנה מתפרסמות לקראת ההכרזה הרשמית השערות רבות בנוגע לאדם או הארגון שיזכו בפרס היוקרתי, כאשר בבורסת השמות הנוכחית נמצאים גם שני ארגונים שנויים במחלוקת הפעילים בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ארגון "בצלם", הפועל לדברי ראשי הארגון "לתיעוד הפרות זכויות האדם בגדה המערבית ובעזה ולקידום פתרון הסכסוך" יחד עם המרכז הפלסטיני לזכויות אדם הוזכרו בין המועמדים הסופיים לקבלת הפרס מחר.

"בצלם" נתפס על ידי רבים בצד הימני של המפה הפוליטית הישראלית כמי שפוגע במעמדה ובתדמיתה של ישראל בעולם, בעוד ראשי הארגון טוענים כי הם פועלים נגד המשך ההתנחלויות והפרת זכויות האדם של הפלסטינים, כאשר בדו"ח שפרסמו ראשי הארגון בחודש ינואר האחרון הושוותה המדיניות הישראלית ל"אפרטהייד".

גם "המרכז הפלסטיני לזכויות אדם" שהוקם בשנת 1995 עוסק בתיעוד "הפרת זכויות האדם בשטחים הפלסטינים ובמזרח ירושלים" ומעניק סיוע משפטי למי שראשי הארגון מכנים "קורבנות הפעילות הממשלתית של ממשלת ישראל".

שני הארגונים נחשבים נחשבים כאמור שנויים מאוד במחלוקת כאשר זכייה שלהם בפרס תהווה בעיני רבים חותמת למדיניות האנטי-ישראלית של ועדת פרס נובל לשלום.

ומי ברשימת המועמדים הנוספים לקבלת הפרס מחר? בין היתר ניתן למצוא ברשימת המועמדים את ארגון COVAX הפועל להפצת חיסוני הקורונה במדינות העניות בעולם, מנהיג האופוזיציה הכלוא ברוסיה אלכסיי נבלני וכן מנהיגת האופוזיציה בבלארוס הנמצאת בליטא סבטלנה טיחנוסקאיה, ארגון "עיתונאים ללא גבולות" יחד עם ארגון "הוועדה להגנת עיתונאים" הפועלים להגנה על עיתונאים הנמצאים בסיכון ונרדפים על ידי השלטונות במדינות שונות.

פעילה מוכרת נוספת ששמה מוזכר כמעט מדי שנה כמועמדת לפרס היא גרטה תונברג, פעילת האקלים הצעירה. בנוסף הוזכרו גם פעיל אוגור מפורסם בשם אילהם טואטי שנידון בשנת 2014 למאסר עולם על פעילותו הבדלנית, וכן אחד המחוקקים הבולטים בהונג קונג, נתן לאו.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר, "במקום לתת להם פרס נובל לשלום אפשר לתת להם פרס אוסקר על בימוי שריפות וסרטונים שקריים. מצער מאוד שהעולם שוקל להעניק פרסים לארגונים שמחרחרים ריב ומדון וגורמים להעמקת האיבה. אנחנו בבצלמו נמשיך לקדם זכויות אדם אמיתות ברוח יהודית".