הרב אריאל וידר משוחח עם איש רפואה בבית חולים
הרב אריאל וידר משוחח עם איש רפואה בבית חוליםצילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה

"פתאום ביום בהיר משפחה שלמה מוצאת את עצמה מתמודדת עם שאלות על סוף החיים של אחד מיקיריה. בבוקר הוא הלך לעבודה ובצהריים עבר תאונת דרכים קשה, נכנס לטיפול נמרץ עם פגיעת ראש וכעת עליהם להחליט בתוך שעה איך להתקדם", מספרת לערוץ 7 דבורה קירשנבום, האחות הראשית של היחידה טיפול נמרץ כללי במרכז הרפואי הדסה עין כרם.

"הצוות מציג לבני המשפחה מידע ונתונים שאינם מבינים בהם מן הסתם וכעת עליהם להכיר מקרוב ובמהירות. הצוות תמיד משתדל להסביר, לבאר ולדבר בגובה העיניים ואת המשפחה תמיד תלווה האחות הראשית ועובדת סוציאלית, אך עדיין אין ספק שמדובר במשא כבד עם לא מעט לבטים הלכתיים חדשים שצפים ועולים לאורך האשפוז. על בני המשפחה לקבל החלטה עם חשיפת הרווח והסיכון של כל בחירה. באילו פרוצדורות לבחור ומה ההשלכות של כל בחירה. אלו רגעים מאוד לא פשוטים עבורם כיוון שהם חווים סערת רגשות גדולה ובתוכה המון מידע שהם צריכים לעכל. זו תחושת חוסר אונים מוחלטת".

בתוך הכאוס והחוויה הקשה המלווה את המשפחה שנקלעה למצוקה הזו בעל כורחה, נותן מיזם 'קדושת החיים' מבית מכון פוע"ה, מענה וליווי למשפחות הנמצאות במצב שכזה ומשקיעים בכל משפחה את מיטב מרצם וזמנם כדי לסייע להם להבין את תמונת המצב ולעבור אותה באופן הטוב ביותר.

להרשמה לקורס לאנשי סיעוד של קדושת החיים חצו כאן

רבני קדושת החיים הרגישו בצורך של הענקת כלים לצוותים הרפואיים ומציעים קורס חדש, ממוקד לאחיות ואנשי סיעוד המלווים את המשפחות ברגעים הקשים ובשאלות הגדולות.

"אני אחות מעל 30 שנה ומזה 14 שנים משמשת כאחות ראשית ביחידה לטיפול נמרץ בהדסה עין כרם. להיות אחות בטיפול נמרץ זו אחת העבודות הכי מעניינות ומאתגרות שיש כיוון שאין תחום שאנחנו לא נחשפות אליו. אחות טיפול נמרץ נמצאת בסביבת מיטת החולה 24 שעות ביממה, מלווה אותו ואת משפחתו במשך כל מהלך האשפוז", היא מסבירה.

לדבריה ,"הראיה של אחות טיפול נמרץ היא כללית. היא מטפלת בחולה בד בבד עם התייחסות מיטבית לבני המשפחה ולמצבם הנפשי. בני המשפחה מתמודדים עם טלטלה נפשית גדולה מאוד, שמגיעה בפתאומיות 'מאפס למאה'. יקירם היה בריא בבוקר ופתאום הגיע למצב של חוסר אונים וחוסר תקשורת מוחלטת. אנחנו כצוות הרפואי מתעסקים כל העת בשאלות של איכות חיים מול אורך חיים במציאות החדשה שנכפתה על המשפחה ואיך לתת טיפול מיטבי, איכותי וחומל עבור החולה".

קירשנבום מספרת, "המשפחות שאני פוגשת נמצאות במצוקה גדולה. מרגישות בדידות, איבוד שליטה וחוסר אונים. הם בעיקר מחפשים אוזן קשבת ומישהו שיקח רגע את האחריות במקומם ויכריע בדברים שהם לא מבינים בהם. בדיוק לתוך הואקום הזה נכנס ארגון 'קדושת החיים'. כאשה דתיה אני גם רואה בכך שליחות, להפנות אותם להתייעץ עם עמדת ההלכה, עם דעת תורה, שמבינה ברפואה והלכה ונותנת למשפחה רוח גבית, כך שהם לא צריכים להחליט לבד ויש גוף נטרלי, שבוחן את הנושא בעיניים נטולות מעורבות רגשית-אך ברגישות רבה".

להרשמה לקורס לאנשי סיעוד של קדושת החיים חצו כאן

"ב'קדושת החיים' הם ימצאו גם ידע תורני, גם ידע רפואי רחב ביותר ובעיקר- המון תמיכה, הקשבה וכתף תומכת. תחושה שמישהו איתם במצוקתם, מחליט יחד איתם, מתווך להם את המידע מנקודת מבט הלכתית ומסביר מה בעצם קורה ברגעים אלה עם יקיריהם", אומר קירשנבום.

על מנת לצייד את הצוות הרפואי ובפרט את אנשי הסיעוד הנמצאים לצד המשפחה לכל אורך האשפוז ורואים את הדילמות איתן הם מתמודדים, הוחלט לפתוח קורס לאחיות הכולל ארבעה מפגשי זום ומפגש פרונטלי אחד, המעניק ארגז כלים וידע רב בכל התחומים המשיקים לרפואה ולהלכה, אתיקה וזכויות החולה.

הרב אריאל וידר מראשי ארגון 'קדושת החיים' במכון פוע"ה מפרט: "אחיות רבות הנמצאות ברגעיה הקשים של המשפחה יכולות לעזור למשפחות ולתת להן קריאת כיוון וזווית חדשה להתבונן על המצב. מה היא דרכה של תורה בשאלות הללו ?מה אומרת ההלכה על מצב כזה? הן יכולות לתת עצה למשפחה ולחבר אותה למי שיכול להשיב להם תוך התבוננות מבחוץ על המצב.

לפני מספר חודשים העברתי הרצאה באחד מהמרכזים הרפואיים בארץ והאחות האחראית על המחלקה ניגשה אליי בסוף ההרצאה ואמרה- "אני מבינה שאני יכולה לעשות יותר עבור המשפחה הזו ברגע האמת". מאז אותה פגישה אנו מקבלים שוב ושוב שאלות מאותה מחלקה". מסביר הרב וידר.

"הקורס הזה מאפשר לאחיות לתת מענה ראשוני וקריטי לכל השאלות בנושאי קדושת החיים. האחיות מסבירות למשפחות מה היא המורכבות שיש בכל הכרעה שיקחו. הקורס קצר וממוקד וכולל היבטים של ידע רפואי, הלכתי, היכרות עם החוקים הקשורים לנושא- שזה משהו שהאחיות עצמן ביקשו מאיתנו להוסיף, וכן תמיכה נפשית והתמודדות אישית שלהן כבעלות מקצוע עם סוף החיים של המטופלים. כיצד לפנות למשפחה ומה לומר לה. המרצים בקורס הם מהשורה הראשונה בתחומי ההלכה והרפואה ויתרונו הוא שניתן להשתתף בו מכל מקום בארץ", מסכם הרב וידר.

הרב צבי ארנון, מראשי 'קדושת החיים', אמר: "הצוותים הסיעודיים עושים עבודת קודש. משעבדים את גופם ואת ליבם לעזרתו של החולה ולתמיכה וליווי של בני המשפחה. בכל פעם שאני רואה את הלחץ העצום שבו הם עובדים את הריצה הבלתי פוסקת מחולה לחולה אני מתמלא הערכה לגודל תפקידם. דווקא משום כך חשוב לנו להיות להם לעזר תמיכה ובמידת הצורך גם הכוונה בסוגיות ההלכתיות שהם נתקלים בהם במהלך עבודתם".

"הקורס שעתיד להיפתח לאחיות הוא מיזם מבורך בעיניי", מסכמת קירשנבום, "החשיפה שלנו לשאלות האלו קיימת כל הזמן ממש. אנו רואים אותם בשעותיהם הקשות. הקליטה ועיבוד המידע שלהם לא מיטבית. ברגע שיש סמכות רבנית שמבהירה למשפחה שבמקרה מסוים-אין כרגע צורך להתערב בפרוצדורות הרפואיות כיוון שזה לא יועיל, יש הקלה גדולה. המשפחה הזו תצטרך אחר כך להתמודד עם ההחלטות האלו והמצפון עלול לייסר אותם. לכן הארגון הזה שמהווה כתובת מקל כל כך ונותן כתפיים. לדוגמא-טיפלתי במשפחה דוברת צרפתית שהרגישו מאוד אבודים גם מחוסר הבנת השפה וגם מהמצב עצמו כמובן. פניתי לקדושת החיים ובתוך חמש דקות קיבלתי מענה בדמות רב דובר צרפתית. אני מרגישה אחריות גדולה על מצבם של בני המשפחה ומתוך כך מברכת על הקמת הארגון ועל המיזם להקים קורס לאחיות בנושאים הללו".

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה אמר: "אנו עובדים בשיתוף פעולה עם צוותים רפואיים בכלל ואנשי ונשות הסיעוד בפרט במשך עשרות שנים ואף מכשירים אותם במרכז הלימוד שלנו לתפקידים שונים ומגוונים. אנו רואים בהם האדם הנכון במקום הנכון שמווסת את כל הפעילות מול הצוות הרפואי לבני המשפחה. הם מבצעים תפקיד חשוב מאוד וקשורים למטופלים ברמה האישית, ומתוך כך הם מסייעים במגוון מצבי מצוקה, הן רפואיים והן נפשיים. לכן הכשרה מדוייקת תיתן להם לעשות עבודתם באופן הטוב ביותר ולכן אני מברך על החיבור החדש והמיוחד הזה".

להרשמה לקורס לאנשי סיעוד של קדושת החיים חצו כאן