הפגנות בלבנון. ארכיון
הפגנות בלבנון. ארכיוןצילום: Aziz Taher, רויטרס

לבנון נראית כקרובה שוב למלחמת אזרחים. נסראללה מאיים על הנוצרים במדינה ומאשים אותם בהרג אנשיו ומאבקי הדמים בין הפלגים שם כבר עמוק ברחוב הלבנוני. מי שמצוי בקשר רציף עם גורמים בכירים בלבנון הוא השר לשעבר איוב קרא עמו שוחחנו על השלכות העימותים בלבנון עלינו.

"זו מדינה שנבנתה עבור הנוצרים", מזכיר קרא. "בדרך לא דרך הגיעו שיעים לאורך השנים ללבנון. הם הגיעו כפליטים, והיום התחושה היא שבלבנון השליטה היא שיעית מוחלטת בגיבוי איראן. הטרור של חיזבאללה נמצא כמעט בכל פינה שם, וגם אם יש מעוזים של עדות פחות דומיננטיות, כשרוצים לנוע על צירים לשדות התעופה, לפרלמנט ולמשרדים השונים, הכול בידי חיזבאללה שהופך מיום ליום ליותר חזק. לכן הנוצרים מרגישים שהמדינה נשמטת להם מבין הידיים".

"יש אמנם נשיא נוצרי וראש ממשלה סוני אבל הם שם מתוקף הלויאליות שלהם לשיעים. הם רובוטים של נסראללה. גם הנשיא, עאוו'ן, שהיה מתנגד לסורים ולאיראנים וכשהוא חזר לשם הוא פותה ועבר צד ואז קיבל את הנשיאות. מי שלא נאמן לחיזבאללה ואיראן לא מקבל נתח בשלטון. רק בגלל החוקה הם נותנים לעדות האלה נציגות, אבל גם היא בדרך כלל פרו איראנית, ולכן המצב קריטי".

מוסיף קרא ומספר: "אתמול קיבלתי סרט שבו אחד מעוזריו של חמינאי מכריז שכבשנו את לבנון סוריה ועיראק ואנחנו בדרך לכבוש את תימן ואנחנו בדרך לכיבוש המזרח התיכון כולו כדי שכל העולם יהיה כפוף לאיראן. את הסרט הזה הראיתי לגורם בכיר שהגיע לישראל ממדינה שכנה שחשובה לנו מאוד".

לדבריו "על כל מדינות הקואליציה הסעודית, המדינות שהלכו על הסכמי אברהם ונמצאות בקשר איתנו, חייבות לשלב ידיים בגיבוי המעצמות כדי לעצור את מה שקורה היום בלבנון, כי הולך להיות רצח עם כשהחיזבאללה ירצח ויטבח בנוצרים וזה לא ייגמר שם. זה יגיע גם למקומות אחרים. הייתי ממקימי צד"ל ואני מכיר את לבנון כמו את כף ידי, זה מאוד רלוונטי לנו. זה יהיה על הגבול שלנו ובצורה משמעותית יותר".

על הצעדים הנדרשים לבלימת הטרור האיראני אומר קרא כי כמי ששבע ממלחמות ושאיבד במלחמות שני אחים ושני דודים הוא סבור ש"לא צריך לצאת למלחמות, אבל צריך להוביל דרך חכמה עם כל גורם שחתמנו אתו הסכמים ודרך אינטרסים עם מדינות שאיתן עדיין לא חתמנו, כדי לבלום את הטרור האיראני".

בהיעדר צבא דרום לבנון יציב וחזק בעקבות נטישת ישראל את האזור, סבור קרא כי "ככל שאתה מביא את הקהילה הבינלאומית לכאן כדי שהיא תתערב, אתה משפיע גם על הסכם הגרעין, שהוא איום על כל העולם. גם הסעודים וגם האמירתים אומרים במפורש שהאויב האיראני הוא האויב שלהם, כלומר שיש לנו שותפים לדרך וחוץ משני אלה שאמרו זאת במפורש יש עוד אחרים ששותפים ולא יאמרו את זה".

"יש הרבה צעדים שהשתיקה יפה להם ועשינו צעדים כאלה. עזרנו למדינות אחרות בשתיקה לטובת עם ישראל. במזרח התיכון צריך לפעול בחכמה, צריך לדעת איך ואיפה לסייע בשילוב גורמים שונים. אסור שתהיה מדינה שאין בה גורמים מתנגדים שישמיעו את קולם בעולם".

קרא מדגיש כי "ככל שנזלזל בזה ולא נבין את המשמעות של הטבח בנוצרים, בסונים ובדרוזים, ייווצר מצב שבו אף אחד לא יישאר בצד, אלא יעברו לצד שלהם, כי כוח מביא כוח. הם משלמים כסף כדי להפוך אנשים לשיעים וככל שיש יותר שיעים הם הופכים לחיילים של חיזבאללה ואיראן".