אבי מעוז: הממונה כפוף לרבנות? כן או לא?ערוץ כנסת

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לשירותי דת בנוגע לסעיפי רפורמת הכשרות נאמר כי הממונה הארצי על פיקוח הכשרות שיוסמך על פי החוק לא יהיה כפוף למועצת הרבנות הראשית או לרבנים הראשיים, אלא רק לתקן הכשרות ולמשרד הדתות.

לקראת סוף הדיון שנמשך כ-13 שעות שאל ח"כ אבי מעוז: "מנכ"ל המשרד לשירותי דת הסביר לנו בטוב טעם שהסתיים הויכוח האם עיקר הכח נמצא ביד משרד הדתות או הרבנות וכעת הרבנות הרבה יותר חזקה בענייני כשרות כי הממונה נמצא ברבנות הראשית. אני רוצה לשאול, האם הממונה רק נמצא ברבנות הראשית הכוונה פיזית בבניין הרבנות או שהממונה כפוף הלכתית ומנהלית למועצת הרבנות הראשית - כן או לא?"

מנכ"ל המשרד לשירותי דת השיב כי בדומה למנכ"ל משרד הדתות שגם הוא לא משרת אמון של הרבנים הראשיים כך גם הממונה על הכשרות איננו כפוף בכל דרך למועצת הרבנות הראשית אלא למנכ"ל הרבנות בלבד.

חבר הכנסת יעקב אשר הגיב: "אבל המנכ"ל הרי לא נותן תעודות הכשר. כשאתה ממנה ממונה שיש לו סמכות ביחס לתעודות הכשר איך ייתכן שהוא לא כפוף למועצת הרבנות הראשית? הוא נמצא בבית הרבנות הראשית אבל הוא לא כפוף אליה!"

הרב אלחנן בן נון, רב הישוב שילה ומי שעמד בראש מערך הכשרות בבנימין במשך כ-15 שנה הגיב בחריפות לדברים: "כל מי שמבין כיצד עובדת כשרות שהשאלה היא טיב הפיקוח וזהו בדיוק תפקידו של הרב המקומי כדמות הלכתית שאחראית ובעלת סמכות על מערך הפיקוח".

לדבריו, "הסיפור הוא לא הנהלים הכתובים שכבר קיימים אלא הפיקוח וההתייחסות של רב פוסק למצבים מורכבים שנוצרים כתוצאה מטעויות או במזיד, שאלות של נאמנות הלכתית ועוד. ניתוח המצבים בשטח אינו מוכתב רק על פי הגיון ומוסר אנושי, יש כללים הלכתיים וגם אם הממונה ידע שולחן ערוך, מי שאיננו רב פוסק לא יפסוק נכון. אם הממונה על הכשרות איננו כפוף לגוף ההלכתי של הרבנות אלא רק לפקיד מנהלי איך אפשר לומר על דבר כזה "באישור הרבנות" זו הונאת הציבור ממש".

הרב הוסיף וציין כי "כבר לפני כ-3 חודשים קראנו יחד, עשרות רבני הערים, הישובים והאיזורים מהציונות הדתית העוסקים בכשרות לשר כהנא לעצור את העברת הרפורמה ולקיים דיון מעמיק ופתוח עם הרבנות ועם שלוחיה שעוסקים בכשרות בשטח. מיום ליום אנו רואים את התוצאה הקשה. אני קורא לשר כהנא שוב, עצור, לך לרבנות הראשית ולרבני ישראל והיעזר בהם בכדי לגבש רפורמה שתתקן ותחזק את הדורש תיקון ולא תעמיק קילקול ונזק".