בנייה בקרית ארבע. ארכיון
בנייה בקרית ארבע. ארכיוןצילום: Wisam Hashlamoun, פלאש 90

מועצת התכנון העליונה היתה אמורה להתכנס הבוקר (רביעי) ולאשר למעלה מ-3,000 יחידות דיור להתיישבות הישראלית ברחבי יהודה ושומרון.

אלא שהדיון נדחה, בפעם השנייה בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית. ההסבר הרשמי הוא שביתת עובדי המנהל האזרחי. ועד עובדי המנהל האזרחי מקיים מגעים עם משרד האוצר בניסיון לפתור את המשבר ולכנס את מועצת התכנון עוד היום כדי לאשר את הבנייה ביו"ש.

ביום ראשון אגב, מתוכננת ישיבה דומה לאישור יותר מאלף יחידות דיור לפלסטינים בשטחי C.

ביטול הדיון מגיע בסמיכות למסרים חריפים שהעביר הממשל האמריקני לישראל בנוגע לאישורי הבנייה ביהודה ושומרון.

מחלקת המדינה האמריקנית אף פרסמה הודעה רשמית בה נכתב כי "הממשל מביע דאגה עמוקה מכוונתה של ישראל לקדם מהלך לשניית אלפי יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון".

"ארה"ב מתנגדת באופן נחרץ למהלך הזה שנוגד את המאמץ האמריקני להורדת המתיחות באזור", לשון ההודעה.

יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ אורית סטרוק, מתחה ביקורת על התנהלות המערכת המדינית בנוגע לכינוס מועצת התכנון. "מי שלא פתר את סכסוך העבודה במנהל האזרחי בקיץ, שלא יתפלא כשפורצת שביתת עובדים בסתיו".

"כשנפתלי בנט החליט על כינוס מת"ע כדי לאשר תכנון 3,000 יח"ד, הוא ידע היטב שתפרוץ שביתת עובדים באותו היום ושהמת"ע לא תתקיים. כמו שגם ידע היטב שהממשל האמריקאי יתנגד. אני קוראת למנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר ולראש מפלגת 'ימינה' להזיז הצידה את 2 העיזים הללו, ולאפשר תכנון ובניה ביו"ש באופן מיידי", דברי סטרוק.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון הגיב לביקורת האמריקנית ואמר כי ממשלה "עם מינימום של כבוד לאומי" חייבת להעמיד את מחלקת המדינה במקומה.

"אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ להעמיד במקום את דובר מחלקת המדינה וממלא מקום השגריר האמריקני במקומם, ולהבהיר להם כי המנדט הבריטי והממשל התורכי הסתיימו מזמן", הוסיף דגן.

''שום ממשלה בישראל לא תוכל לא יכולה ולא יכלה להסתתר מאחורי התירוצים של לחץ אמריקני משום שההחלטה היא רק של ממשלת ישראל. לחצים היו, לחצים קיימים ולחצים יהיו בהמשך. הכדור מעולם לא היה בוושינגטון הוא תמיד בירושלים. זה לא ביידן זה בנט, זה לא הסטייט דפרטמנט זו ממשלת ישראל''.

ראש מועצת שומרון שסיים מרתון פגישות עם בכירים אמריקנים בוושינגטון הדגיש כי ''חצי מיליון אזרחים במדינת ישראל אינם סוג ב' במדינה הזו. רוב העם במדינת ישראל - רואים בפירוש על פי מפת המפלגות - מצפה לבנייה בכל רחבי יהודה ושומרון וכך יהיה".

דובר מחלקת המדינה תוקף את החלטת ישראל לבנות בהתנחלויותמחלקת המדינה של ארה"ב

כאמור, נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקני, אמר אמש (שלישי) כי ארצות הברית ״מודאגת מאוד״ מהחלטת ממשלת ישראל לקדם בניית אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. ״אנחנו פועלים כרגע מול מקבילנו הישראלים ברמות הבכירות ביותר״, ציין פרייס.

ממלא מקום שגריר ארה"ב בישראל, מייקל ראתני הבהיר ליועצת המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט, שמרית מאיר, כי ממשל ביידן רואה בחומרה את ההחלטה לקדם תכנון ובנייה של 3,000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון.

זו הפעם הראשונה בה ישראל מקדמת בנייה ביהודה ושומרון מאז כניסתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקידו.

הכתב המדיני של אתר "וואלה", ברק רביד, דיווח כי הממשל האמריקני ניסה ללחוץ על ישראל לא לבצע את המהלך או לפחות לצמצם את מספר יחידות הדיור שיאושרו. בסופו של דבר, מספר יחידות הדיור שאושרו היה גדול מהתכנית המקורית.

ממלא מקום שגריר ארצות הברית בירושלים מייקל ראתני אמר ליועצת של בנט, שמרית מאיר, כי ארצות הברית מודאגת במיוחד מהעובדה שכשני שלישים מסך כל יחידות הדיור שיובאו לאישור נמצאות ביישובים מבודדים בעומק ''הגדה המערבית'' ומחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. "זו הייתה שיחה קשה", אמר גורם שמעורה בפרטי השיחה.

בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה: "איננו מתייחסים לשיח פנימי עם הממשל האמריקני". דובר מטעם משרד החוץ האמריקני אמר בתגובה: "איננו מתייחסים על שיחות דיפלומטיות פרטיות".

רשות מקרקעי ישראל פרסמה ביום ראשון האחרון מכרזים לשיווק 1,355 יחידות דיור ביהודה ושומרון, אחרי חודשים של הקפאת התכנון והבנייה.

מבין המכרזים שיצאו לשיווק: באריאל ייבנו 729 יחידות דיור חדשות, בבית אל ייבנו 346 יחידות דיור, באלקנה 102 יחידות דיור, בגבע בנימין ייבנו 96 יחידות דיור, יחידת דיור אחת בביתר עילית, 57 יחידות דיור בעמנואל ו-22 יחידות דיור בקרני שומרון.

שר הבינוי והשיכון אלקין אמר: "כפי שהבטחנו, אנחנו גם מקיימים. חיזוק והרחבת ההתישבות היהודית ביהודה ושומרון הינו דבר הכרחי וחשוב מאוד בחזון המפעל הציוני. אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בבנייה ביהודה ושומרון, אני מברך על שיווקים של כ-1,000 יחידות דיור. אמשיך ואחזק את ההתיישבות היהודית".

ראש מועצת בית אל שי אלון: "נוכל בעוד תקופה לא ארוכה לראות בבית אל תמונות שלא הכרנו בדרך להפיכתה לעיר ואם בישראל ובירת בנימין. עם פרסום התכנית לבניית 346 יח"ד נוספות בבית אל, אנו מביאים למימוש את "תכנית ה- 1000 יח"ד בבית אל" עליה התחייבנו.

"אני רוצה להודות לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין, לשרת הפנים איילת שקד, לשר הביטחון בני גנץ, לחברינו באופוזיציה שעזרו להביא את התכנית לתוקף וכן לתת אלוף עופר הינדי, ראש קש"צ ולכל העוסקים במלאכה", הוסיף אלון.