שתיית מים חשובה גם בחורף
שתיית מים חשובה גם בחורףצילום: FREEPIK

עונת החורף החלה והלילות הופכים לקרירים, זה הזמן להוציא את הבגדים הארוכים ושמיכות הפוך מהארון, לארגן כירבוליות בסלון ולבדוק את תקינות אמצעי החימום בבית.

בחורף הישראלי רובנו אוהבים להתכרבל עם שמיכה או כירבולית מחממת ונעימה למגע, עם ספל של משקה חם כמו שוקו, קפה או תה, אך חשוב להקפיד גם על שתיית מים כדי להרוות את הגוף ועל מנת להימנע מסכנת ההתייבשות השקטה.

תופעת ההתייבשות השקטה אינה מוכרת לרבים באוכלוסייה, למרות שרובנו יודעים מהי התייבשות בקיץ. לכן, חשוב לציין כי גם בחורף אנו חשופים לסכנת התייבשות, זו תופעה שכיחה שלא זוכה לסיקור תקשורתי נרחב, ואנחנו כאן כדי להסביר לכם על סכנת ההתייבשות השקטה וכיצד להימנע ממנה.

תחושת הצמא בעונת החורף

הסיבה לתופעת ההתייבשות בחורף נובעת ממחסור בשתיים מים ובהרוויית הגוף בנוזלים. בחורף, תחושת הצמא אינה פועלת היטב בגלל מזג האוויר, הקור, ההסתגרות בדירה או בבית ושעות השמש המועטות. האקלים הקר בחורף גורם לנו לשתות פחות ממה שצריך, לכן יש סכנה מוחשית להתייבשות גם בעונה הקרה.

בקיץ אנחנו מבלים הרבה זמן בחוץ והחום גורם לגוף להפעיל את תחושת הצמא ולגרום לנו לשתות הרבה מים. בקיץ אנחנו מזיעים בגלל השמש החזקה והלחות הגבוהה, ואנו פעילים יותר גופנית, לכן רובנו שותים את כמות המים היומית והמומלצת על ידי הרופאים.

בנוסף, חשוב לזכור כי רוב הישראלים מחממים את הבית והמשרד באמצעות מיזוג אוויר. המזגנים מייבשים את האוויר ומפחיתים את אחוזי הלחות, ובמקביל אנו שותים יותר משקאות חמים כמו קפה ותה, והמשקאות מכילים כמות גדולה של קפאין לכן הגוף שלנו מאבד נוזלים בגלל מתן שתן בתדירות גבוהה. החימום בבית, במשרד, במכונית, ברכבת, באוטובוס ובקניונים גורם לנו לאבד נוזלים מבלי שנרגיש זאת, לכן אנו חשופים להתייבשות השקטה בחורף, ועלינו להקפיד על שתיית מים.

טיפים לשתיית מים מרובה בחורף

  • מתקן או בר מים מעוצב במטבח - מחקרים הוכיחו כי מתקן מים נגיש גורם לכל בני המשפחה לשתות יותר מים ופחות משקאות ממותקים.
  • יוצאים מהבית עם בקבוק מים מלא ולוגמים בכל הזדמנות.
  • יוזמים הפסקות שתיית מים כל שעה עגולה בזמן העבודה.
  • שותים כוס מים בבוקר, לפני הקפה, וכוס מים לפני השינה.
  • לפני כל ארוחה לוגמים מים, כך גם אוכלים פחות מזון מאחר והמים יוצרים תחושת שובע.

מחלות חורף ועלייה במשקל

מעבר לתחושת הצמא שאינה פועלת היטב בעונת החורף הקרה והגשומה, קיימת סכנת התייבשות שקטה עקב מחלות חורף נפוצות כמו שפעת. רבים מהישראלים חולים לפחות פעם אחת בעונת החורף, ורבים סובלים מתופעות שכיחות כמו נזלת, גודש באף, כאבי גרון וחום גבוה. הגוף עלול לאבד נוזלים בכמות רבה בגלל הנזלת וההזעה כאשר סובלים מחום גבוה. כמו כן, יש תרופות אנטיביוטית שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא התייבשות.

נוסף על כך, ישנה עליית משקל בקרב אנשים רבים, האופיינית מאוד לחודשי החורף. בחורף הגוף זקוק ליותר אנרגיה כדי לשמור על טמפרטורה יציבה, וגם לרוב אנו נמצאים יותר בבית ועוסקים פחות בפעילות גופנית. כך או כך, שתיית מים בכמות מספקת במהלך החורף יוצרת תחושת שובע ומסייעת לאכול פחות מזון ולשמור על משקל גוף תקין ומאוזן.

לכן, חשוב להקפיד על שתייה גם בחורף, יש להרוות את הגוף בכמות גדולה של נוזלים, כ-3 ליטר ביום לגבר וכ-2 ליטר נוזלים ביום לאישה. אגב, חלק מהנוזלים מגיעים לגוף מהמזון שאנו אוכלים, ובחורף בדרך כלל שותים יותר משקאות חמים ואוכלים מרקים מזינים, אך עדיין יש לשתות מים בכמות מספיקה כדי להימנע מהתייבשות ומתחלואה.