חיים ולדר
חיים ולדרצילום: דניאל רצבי

נמשכת הסערה בעקבות תחקיר "הארץ" ובו עדויות של נשים המספרות כי הסופר ואיש החינוך חיים ולדר ניצל אותן מינית כשהיו קטינות.

ולדר הושעה מעבודתו בתחנת הרדיו לציבור החרדי "קול חי", ורשת חנויות הספרים "אייכלרס" בניו יורק הסירה את ספריו מהמדפים. גם מגזין "אותיות וילדים" הודיע שיפסיק את פרסום סיפוריו של ולדר.

רשת המרכולים "אושר עד" שבבעלות חרדית ומשרתת באופן כמעט בלעדי את הציבור החרדי הסירה היום ממדפיה את ספריו של ולדר.

רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית הרב שמואל אליהו אמר היום (רביעי) כי הוא הוציא מביתו את ספריו של ולדר.

לאחר שנשאל רבות מה לעשות עם ספריו של ולדר, ענה הרב אליהו כי אין ספק שקיימת "עננה כבדה מאוד של חשדות לאונס".

לדבריו, "הנושא עוד לא הגיע לבית הדין ולא שמעו את שני הצדדים ולכן יש ספק אם הוא אשם, לעומת זאת אין ספק שיש פה עננה כבדה מאוד של חשדות לאונס ולהטרדה מינית ברמות הגבוהות של נשים רבות במשך שנים ארוכות".

"התורה רוצה שנתייחס לאונס בחומרה הכי גדולה שיש ואומרת לנו שאונס נחשב כמו רצח 'כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה'", כתב הרב אליהו. "כל שכן שמדובר במי שנחשד על אונס של נשים רבות, צעירות ומבוגרות. מדובר בספק האם מדובר ברוצח המונים".

"בגלל הספק הנורא הזה אני לא מחזיק בבית את הספרים שלו למרות שיש בהם מעלות רבות", הוסיף. "לא שורף אותם, אבל למי שזה קשה אני מציע לשים אותם במחסן עד שיתבררו העובדות".

"אי אפשר להחזיק בבית ספרים של מישהו שחשוד בפגיעה מינית בכל כך הרבה נשים. זה משדר לילדים ולסביבה פשרנות מול התועבה הנוראה הזו. העובדה שילד קורא בספר של חשוד באונס הופכת את הסופר לדמות שיש לה לגיטימיות וזה אסון חינוכי. חייבים לקרוא בקול גדול: אין פשרה במלחמה בתועבה הזו", אמר.

"צריכים להבהיר לילדים שלנו ולסביבה שאין לתופעה הזו שום רסיס של לגיטימיות. הם צריכים להבין שאם החשדות נכונים מדובר בתועבה. אני מקווה בשבילו שיתברר שהחשדות לא נכונים, בנתיים יש עשרות נשים שמעידות שהוא פגע בהן בצורה גסה ואי אפשר להתעלם מהצעקה שלהן", כך הרב שמואל אליהו.

כאמור, מורדי גץ, מנכ״ל החנות ״אייכלר׳ס״ בברוקלין למכירת מוצרי יודאיקה וספרי יהדות, החליט להסיר מהמדפים את ספריו של הסופר החרדי-ישראלי חיים ולדר בעקבות עדויות על עבירות מין שביצע בנשים.

הספרים של ולדר היו רבי מכר אולם לא יהיו זמינים יותר בחנות בברוקלין או באתר האינטרנט Shopeichlers.com.

"החלטה זו לא התקבלה בקלות ראש, וללא ספק תהיה כרוכה בעלות כספית כבדה, מכיוון שהספרים הללו היו רבי מכר", כתב גץ, "אבל כעסק שדואג לקהילה שלנו, איננו יכולים להתעלם מהבקשות שקיבלנו בשם הקורבנות לכאורה".

Eichler's היא חנות ידועה שבסיסה בבורו פארק, ברוקלין, המוכרת ספרים, יודאיקה ומתנות. "בהתחשב בכך שהגישה לקורבנות לכאורה הייתה בעיקר דרך ספריו ויצירותיו של המחבר, אנו מאמינים שהחלטה זו היא צעד חיוני בהגנה על ילדינו ובבניית קהילה בטוחה ובריאה יותר", אמר גץ.

בתחקיר עיתון ״הארץ״ הובאו עדויות של נשים המתארות כיצד הסופר ואיש החינוך חיים ולדר ניצל אותן מינית כשהיו קטינות. ולדר כתב כ-80 ספרים, קיבל את פרס ראש הממשלה "מגן לילד" ומייעץ בתוכנית רדיו מצליחה.

עורכי דינו של ולדר, מיקי חובה וגיא שמר, מסרו ל"הארץ": "מרשנו מכחיש בשאט נפש כל טענה להתנהגות בלתי ראויה מצידו, כל שכן את האמור בכתבה. המדובר בטענות כזב שיסודן בשקר גס, העולות כדי עלילת דם ממש".

לטענתם, במשך השנים ניהל ולדר מאבקים לטובת ילדים שסבלו מאלימות והתעללות "וכתוצאה מכך חברו להם גורמים ששמו להם למטרה לפגוע בו, ובידינו ראיות לחלק מהניסיונות הנואלים להפליל את מרשנו. כתבה זו מהווה המשך ישיר לכך, אשר מקורה בתלונה שקרית שהוגשה נגדו לפני שנים רבות ונגנזה כשלעומת שבאה".

הם הוסיפו כי ולדר עבר בדיקת פוליגרף ביחס לטענות שעלו בכתבה ונמצא דובר אמת. "מרשנו נחוש לא לאפשר פגיעה בו אף כמלוא הנימה, ויאבק על שמו הטוב בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו".