הרב אריאל שיוביץ
הרב אריאל שיוביץ צילום: הלל ליברמן

בפרשת השבוע מצווה הקב"ה את יעקב לחזור לארץ ישראל. יעקב מתחיל בהכנות לקראת השיבה לישראל, כחלק מהן, שולח יעקב מלאכים לבשר לעשיו אחיו כי הוא חוזר לארץ. מדוע עשה זאת? ולמה הפעולה הזאת היא חלק מההכנות לשיבתו של יעקב ארצה? הרי עשו חי באדום, מקום מרוחק מארץ ישראל, לכאורה אין עניין בהתראה מראש על מעבר אחיו לישראל. 

שואל המדרש, לשם מה יעקב מעורר את הדוב משנתו? מדוע יעקב מרגיש כי חלק משיבתו ארצה צריכה להיות כרוכה בהודעה לעשיו כי אלו תוכניותיו? 

יעקב מצווה את המלאכים להגיד לעשו: "כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי ואחר עד עתה". להיכן יעקב מאחר? מה משמעות האיחור בדבריו? האם היה דד ליין מסויים?

הכתוב רומז לנו שליעקב יש תפקיד והוא מאחר למילוי התפקיד. יעקב יודע שיש לו אחריות על עשו, אכן עשו כרגע לא מתנהג כראוי אבל האחריות של יעקב היא לתקן את עשו, ויעלו מושיעים להר שעיר לשפוט את הר עשו, לשפוט מלשון להנהיג. תפקיד יעקב להוביל, להנהיג.

יעקב לא מתריע בפני עשיו כי הוא מגיע לישראל כיוון שפחד מהגעתו של אחיו או כי הוא חש איום מסויים ממנו. יעקב שולח מלאכים להזכיר לעשיו מהי הדרך הנכונה לאדם לנהוג בה. אולי על ידי ההתראה של המלאכים ושיבת יעקב לישראל יזכור עשיו כיצד עליו לנהוג כי הרי הם ערבים זה לזה.

אנחנו רואים את הדבר בבהירות בהקשרי החינוך. כשיש תלמיד שזולג להתנהגות פחות נאותה, ניטיב לשלב אותו דווקא בחברה טובה של תלמידים חזקים, או אפילו בשידוכו עם תלמיד יחידי שדרכו הנעימה ברורה לו על מנת שיוכל להשפיע רק בשל היות נעים הליכות

הרב אריאל שיוביץ הוא ראש הישיבה התיכונית אמ"ש אלון מורה

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו