הרצוג מתפלל במערת המכפלה
הרצוג מתפלל במערת המכפלהצילום: קובי גדעון / לע״מ

הדלקת נר חנוכה של נשיא המדינה יצחק הרצוג במערת המכפלה בחברון גררה עמה ביקורת מהשוליים של השמאל בישראל, אך לצדה התגלה קונצנזוס אמיתי בדבר קדושת מערת המכפלה.

כך למשל בחשבון הטוויטר הרשמי של ארגון "שוברים שתיקה" נכתב אתמול (ראשון): "מערת המכפלה היא אחד המקומות המקודשים ביותר ליהדות. אין מחלוקת על קדושת מערת המכפלה".

כמובן, בהמשך לא חסכו בארגון את הביקורת וכתבו כי "כשנשיא המדינה מגיע למערת המכפלה הוא לא רק מגיע למקום קדוש. הוא מגיע גם לאחד המקומות האפלים ביותר בשטחים, ומעניק לו פסאדה של נורמליות".

גם ראש הארגון אבנר גבריהו רואה כמובן מאליה את הקדושה במערת המכפלה. "אני מבין למה יש אנשים שנוח להם לדבר על הקדושה של מערת המכפלה", כתב. "זה מאפשר להם לא לדבר על מרכז עיר שעבר 'סטריליזציה' (כשהזיהום בדימוי הזה הוא הפלסטינים) והפך למרכז כהניסטי. ולא לדבר על הצבא שנשלח לבצע את המשימה הזו. מדברים על אברהם אבינו כדי לא לדבר על מה עושים צאצאיו לצאצאיו".

יו"ר הנהלת מרצ אורי זכי כתב: "לא ניתן למחוק את הזיקה של עם ישראל לחברון, כור מחצבתנו, עיר אבותינו ואמותינו". לצד זה הוסיף: "לא ניתן גם למחוק את הקיצוניות, האלימות וההשפעה ההרסנית של ההתנחלות בחברון על אלפי תושביה הפלסטינים. לא חברון, כי אם ההתנחלות בחברון היא אחד המיזמים השנויים ביותר במחלוקת בישראל".

כפי שפורסם, נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע אמש (ראשון) להדלקת נר חנוכה של חנוכה במערת המכפלה בחברון. כמה מפגיני שמאל התעמתו עם חיילים בכניסה למערה במחאה על ביקורו של הנשיא בעיר האבות. בהפגנה השתתף גם חבר הכנסת מוסי רז ממרצ.

הנשיא הרצוג הדליק את החנוכייה עם החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, ואמר: ''אחי ואחיותיי, גם היום, עם כל המורכבות, ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת.

''כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה, חשוב שנקרא, לכבד את הממלכתיות הישראלית ואת עקרונותיה, להקשיב יותר לאחר, לכבד את השונה, לבנות גשר ועוד גשר כדי לשמר את היחד שלנו, כמובן מבלי לפגוע בכל יחיד וקהילה, בדעותיהם ובאמונותיהם.

''לא נסכים על הכל אבל תמיד נזכור כי 'בני איש אחד נחנו'. שלכולנו שורשים משותפים היוצאים מהמערה הזו. לצד זאת עלינו לזכור שלא רק שורשינו יוצאים מהמערה הזאת. דווקא היום, ודווקא כאן – במרחב המקודש לבני אברהם כולם, עלינו להמשיך ולחלום על שלום, בין בני כל הדתות והאמונות בארץ הזו, ולגנות כל גוון וסוג של שנאה ואלימות. אני מאחל לכולנו שנאיר את הבתים שלנו באור גדול ונגרש את החושך'', כך הרצוג.

יוזם האירוע, ראש מינהלת הישוב היהודי בחברון הרב הלל הורביץ, בירך בתחילת דבריו: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אני עומד כאן נרגש מאז חזרתנו לחברון לאחר מלחמת ששת הימים, נשיא מדינת ישראל מדליק נר חנוכה כאן במערת המכפלה בשם כל עם ישראל.

"כבוד הנשיא, הנרות שהדלקת כאן מאירים ומפרסמים את נס החנוכה ומזכירים כי לא ארץ נוכריה לקחנו. ביקורך כאן מחזק את שליחותנו, מעצים את האחריות שלנו לחיבור הבנים ושרשרת הדורות. לכבוד האבות ואמהות ולתפארת מדינת ישראל'', הוסיף הורביץ.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר השתתף גם בהדלקת נרות חנוכה עם נשיא המדינה ואמר לערוץ 7, "יום חשוב שהנשיא מגיע לישוב היהודי בחברון. אני שומע את כל אנשי השמאל שצועקים ולא מבין. הנשיא הלך לאום אל פחם, כפר קאסם, נפגש עם רע"מ ובל"ד והם צועקים דווקא שהוא בא לכאן להדליק נר חנוכה בעיר האבות? כל אלה שמחוץ למערה צועקים בשם החושך והגזענות צריכים להתבייש. האור הזה יאיר ויגבר על החושך שלהם. קנינו את המקום הזה בכסף מלא ועדין לצערי מדינת ישראל מונעת מיהודים כאן לשפץ ולהנגיש את המערה אבל המקום כאן הוא מסר לכל העולם שמערת המכפלה שלנו, זו ארץ ישראל".

מועצת יש"ע מסרה "אנו מברכים את נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג בהגעתו היום לחברון. בנר ראשון של חנוכה בחר הנשיא הרצוג להעלות על נס את הקשר ההיסטורי ארוך השנים של עם ישראל לארץ הזו. אנו מודים לו על כך ורואים חשיבות רבה בחיבור עם ישראל למורשת המפוארת בחבל ארץ התנ"ך ובפרט בחברון עיר האבות".

הליגה הערבית גינתה את הביקור של הרצוג ואמרה כי מדובר ב"זלזול ברגשות המוסלמים". עוד נמסר בהודעה מטעם הליגה כי הגעתו למערכת המכפלה "מדגישה את התוקפנות והגזענות של ישראל והמשך הטרור המאורגן מצד המדינה כנגד העם הפלסטיני וזכויותיו".

גם בתנועת השמאל ''שלום עכשיו'' גינו את השתתפות הרצוג באירוע במערת המכפלה: "ההתנחלות בחברון היא הפנים המכוערות ביותר של השליטה הישראלית בשטחים. בלתי נתפס שנשיא המדינה, שאמור להיות דמות מאחדת, בוחר מכל המקומות להדליק נר במקום שהפך למעוז הכהניזם ולסמל הדיכוי והאלימות. נגיע לחברון ונבהיר להרצוג שלא נעמוד מנגד מול ניסיון החנופה השקוף שלו למחנה הימין, ולא נאפשר לו לנרמל את הקיצוניים שבמתנחלים".

ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן, מנגד, בירך את הרצוג לפני הדלקת הנר הראשון ואמר: "אנחנו מתרגשים לארח את נשיא המדינה בעיר חברון. הנשיא מגיע לקברי האבות ואימהות, שורש העם היהודי, אירוח נשיא המדינה במקום הזה הוא ניצחון העם היהודי. מערת המכפלה לשמחתנו נמצאת כמעט בקונצנזוס כלל ישראלי, עובדה היא שמגיעים לכאן כמיליון איש במהלך השנה, נמשיך להחזיק במקום בעוז וגבורה למרות שלצערי יש מעט אנשים שלא רוצים בכך, הפגנות אנשי שמאל קיצוני לא מרגשות אותנו, ואנחנו מזמינים כל ישראלי וכל יהודי להגיע לכאן".

נשיא המדינה ידליק היום נר ראשון בחברוןערוץ 7