בית חולים. אילוסטרציה
בית חולים. אילוסטרציהצילום: shutterstock

בדיון ועדת הבריאות שהתקיים ביוזמת ח"כ יעל רון בן משה וח"כ אוסאמה סעדי בנושא מצב מחלקות הטיפול הנמרץ בישראל, סיפר פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים הסקוטי בנצרת, כי בבית החולים נבנתה באישור מחלקת טיפול נמרץ חדשה, אולם היא אינה פעילה בשל היעדר אישור ממשרד הבריאות.

"בנינו מחלקה לתפארת עם 12 מיטות, גייסנו צוות רפואי אבל אין לי רישיון ממשרד הבריאות להפעיל אותה. לא יכול להיות שנותנים לי אישור לבנות ולא להפעיל. לגייס רופאים ואחיות בבית חולים בפריפריה זה לא משחק. הם נמצאים ויושבים כרגע במחלקות אחרות", אמר חכים.

בתגובה לדברים הסביר נדב בן יוסף, מנהל אגף בקרה על בתי חולים ציבוריים במשרד הבריאות: "כרגע בכל שנה מתוקצבת על ידי משרד האוצר חלוקה של 200 מיטות לכלל בתי החולים. תכנית המיטות לשנת 2022 כבר נסגרה וכל המיטות חולקו, כשתגיע התכנית הבאה נוכל להחליט שוב כמה אנחנו מאשרים בכל בית חולים".

ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות ביקשה להדגיש כי בבית החולים בנצרת יש כיום מספר מיטות טיפול נמרץ הפועלות באישור והוסיפה, "זה לא רק על דעת משרד הבריאות. אנחנו רוצים שהמיטות האלה יופעלו אבל יש מגבלות תקציביות, יש תכנית שאושרה ויש תכנון עתידי, כדי שנוכל בעתיד הלא רחוק להשתמש באותה תשתית שהוכנה".

חברי הכנסת שנכחו בדיון התקשו לקבל את תשובת משרד הבריאות ודרשו לקדם מידית את אישור הפעלת המחלקה.

שר הבריאות לשעבר ח"כ יעקב ליצמן אמר: "אם מגיע לו רישיון זה צריך להינתן עכשיו, לא בעוד שנה".

ד"ר ירון בר לביא, יו"ר האיגוד לטיפול רפואי נמרץ כללי בהסתדרות הרפואית ציין כי "בישראל יש היום כ-4 מיטות טיפול נמרץ לכל 100,000 איש, הממוצע ב-OECD הוא 11.5 מיטות ל-100,000, אנחנו אחרונים. יתרה מכך, בפועל לא כל המיטות מופעלות כיום, בעיקר בגלל מחסור באחיות אבל גם ברופאים. יש כ-130 רופאי טיפול נמרץ, עם המתמחים זה מגיע ל-150, אנחנו צריכים פי שלוש. הזמן להציל חיי אדם הן 6 השעות הראשונות בטיפול נמרץ. זו זכות בסיסית של חולה ואם הוא לא מקבל את זה מצבו מידרדר בכל שעה. יש צורך בבניית מחלקות טיפול נמרץ חדשות והגדלת הקיימות. בנוסף, כדי שאנשים יבואו למקצוע וילכו לעבוד בבתי חולים קטנים ופריפריה צריך לתמרץ אותם. היום יש מצב אבסורדי- ככל שמספר הרופאים במחלקות האלה גדל המשכורת יורדת, כי העוגה של הכוננויות היא אותה עוגה, ואין לאנשים תמריץ לבוא. בנוסף, יש היום יחידות שמתפקדות כטיפול נמרץ אבל לא מוכרות ככאלה, צריך להכיר בהן רשמית ולוודא שהחולים יטופלו על ידי אנשי מקצוע מתאימים. אני מבטיח שאם יינתנו לנו המשאבים נעבוד קשה מאוד ותוך שנתיים יהיו תוצאות".

לבקשת מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ טטאינה מזרסקי, הסבירה ד"ר ורד עזרא ממשרד הבריאות את הפער בין הנתונים שהציג ד"ר בר לביא, לבין נתוני המשרד, לפיהם מספר המיטות בישראל עומד על 925 ויחס המיטות על 12.1 ל-100,000 נפש.

לדבריה נתוני המשרד כוללים מיטות בטיפול נמרץ כללי וגם ייחודי- המשולב בתוך מחלקות אחרות וכן משנת 2012 נפתחו כ-300 מיטות חדשות, כ-120 מהן בפריפריה.

"תכנית המיטות הקיימת הוגדרה לשנים 2017-2022, היא יושמה כרגע עד 2020 וכרגע מתקיימים דיונים מול משרד האוצר לגבי המשך היישום שלה והחל מ-2023 צריכה להיות תכנית חדשה שמימדיה טרם סוכמו", אמרה עזרא.

לצד זאת, דיווחו נציגי המשרד כי בעתיד הקרוב תקום ועדה מטעם המשרד, בשיתוף האיגוד לטיפול רפואי נמרץ כללי בהסתדרות הרפואית, אשר תמפה את מצב מחלקות הטיפול הנמרץ בישראל ואת הצרכים השונים הנוגעים להן לרבות מיטות, כוח אדם ותקציבים.

לסיכום הדיון ביקשה מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טטאינה מזרסקי ממשרד הבריאות לדווח לוועדה בהקדם אודות התקדמות אישור הפעלת המחלקה החדשה בבית החולים הסקוטי בנצרת וכן על הקמת הוועדה למיפוי מצב מחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים והרכבה. כמו כן, לבקשת חברי הוועדה, התבקש משרד הבריאות להציג בפני הוועדה את התקדמות מימושה של תכנית המיטות שתוכננה לשנים 2017-2022.