מוטי זפט
מוטי זפטצילום: עצמי


בעקבות שתי מערכות הבחירות האחרונות (מתוך הארבע) עלה הגירעון של המפלגות השונות מ-27 מיליון ש"ח גירעון לכ-120 מיליון ש"ח.

סך הכל מאה מיליון ש"ח חובות שתפחו בתוך שנה אחת(!) מובילת הטבלה היא המפלגה הגדולה, הליכוד עם כ-60 מיליון ש"ח גירעון נכון לסוף שנת 2019. ולא פחות חשוב- מבקר המדינה קבע בדו"חו כי "יש אינדיקציות שמפלגות מפעילות חשבונות פיקטיביים". בעיניים שלי, חקירת משטרה מיד, ולהעמיד לדין לא את הש.ג. נאיבי שכמוני.

איום קונקרטי

לשב״כ הגיע השבוע מידע לפיו פלג קיצוני הוציא על השר לשירותי דת מתן כהנא ״דין רודף״, בעיקר על רקע הרפורמות שהוא מקדם. זו הסיבה לאבטחה שהוצמדה השבוע בבהילות לשר. מתן כהנא ב"פגוש את העיתונות": "השב"כ אמר לי שיש עליי איומים קונקרטיים. אנחנו יודעים מה היו ההשלכות של המילים 'דין רודף'. האיומים לא יעצרו אותי מלעשות את מה שאני מאמין בו". אפרופו הרפורמה המתוכננת בתחום הגיור, להערכת כותב שורות אלה, נוכח זה שגם רבנים מובילים שאינם ידועים כמחמירים במיוחד במגזר ה'סרוג', כמו הרב דרוקמן והרב יעקב אריאל, יצאו נגד מתווה הגיור עליו בנה כהנא, לא תהיה לו, כנראה, ברירה, אלא לסגת מכמה מהנקודות החשובות להם. גם כך, ניתן יהיה, לענ"ד, לברך על היוזמה והשינוי.

חוק הגיוס 

אליעזר שולמן חושף ב'משפחה': בקרב גדולי התורה של 'אגודת ישראל' יש מי שאומרים שעדיף להשאיר את המצב כפי שהוא כיום וללכת לעימות גלוי מול הממשלה ולא להגיע להסכמות כל שהן. אך ב'דגל התורה' סבורים כי ראוי לקיים הידברות פרגמטית וחשאית עם נציגי הקואליציה, כדי למצוא אפשרות שתמנע מצב שישיבות יפסיקו לפעול. עפ"י זאב קם מתאגיד כאן, בשיחה בין השר בני גנץ ליו"ר רע"ם מנסור עבאס סוכם שחברי הכנסת של רע"ם יצביעו בעד חוק הגיוס, אם לא תהיה אפשרות אחרת להעביר את החוק. תודו שזה הזוי. אבל לא פחות הזוי מזה שהם מצביעים על חוק מיהו יהודי, למשל.

להעדיף, לא לפסול

אם לא תהיה דחייה של הרגע האחרון, הוועדה למינוי דיינים תתכנס ביום ראשון כדי לבחור את ועדות המשנה ולקבוע את סדרי הדיונים של הוועדה. נכון לעכשיו, הסכמות לגבי חלק מהמדיינים, נראות רחוקות, מאוד. כזכור, השר לשירותי דת מתן כהנא אמר: "אף אחד לא ייפסל יותר בגלל צבע כיפה, בית מדרש או ארץ מוצא". נכון, לא לפסול, אבל להעדיף עפ"י בית מדרש, כלומר, השקפת עולם, הגיע זמנה של אפליה מתקנת. לכך נבחרת.

הפה שאסר הוא הפה שמתיר (לעצמו)

חברי הכנסת של ש"ס ויהדות התורה קיימו ישיבה משותפת נגד מה שהם מכנים הגזרות שמכינה הממשלה על הצביון היהודי במדינה. החברים דיברו שם בלהט רב, עם הרבה אנטי בעיניהם ובפיהם. יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי תקף את החכי"ם החרדיים שמדברים עם חברי הממשלה. נחשו מה קרה כעבור כמה דקות במליאת הכנסת? ה"ה ליצמן וגפני 'נצפו' מדברים עם שר הרווחה מאיר כהן מ'יש עתיד'. בנוסף, באותה ישיבה סוערת דיברו על כך שאסור להתקזז עם אף אחד מחברי הקואליציה. נחשו מה קרה 4 שעות אחרי? יו"ר ש"ס דרעי התקזז עם אחת הח"כיות של הקואליציה. אגב, דרעי נשמע שם לוחמני במיוחד. "נאבקנו חצי שנה אבל הגיע הזמן לעלות דרגה במאבק ולהשתמש בכל כלי המלחמה שיש לנו. אם זה כינוס המועצות, קיום עצרת גדולה, קמפיין הסברה גדול ועוד. אנחנו במלחמת מצווה היסטורית ואנחנו חייבים להילחם". לא כוחות, אריה.

אצבע בעין

קשה שלא להתרשם משר האוצר אביגדור ליברמן שהוא נהנה להציק לחרדים. בישיבת סיעת 'ישראל ביתנו' השבוע אמר ליברמן כי הוא "בוחן אפשרות למתווה סבסוד מעונות-יום עבור נשות אברכים מהציונות הדתית, שכן דינם של משרתים בצה"ל - אחר". מכלל הן שומעים לאו. לאברכים חרדים - לא. בעבר, דחו הפוליטיקאים של 'הסרוגים' אפשרות ל"סדר" סבסוד רק לאנ"ש. תורה אחת תהיה לכם, אמרו. מעניין מה יהיה הפעם. בעיניים שלי, אין בעיה להעדיף בוגרי צה"ל, בטח אם הם גם לומדים תורה. ואפרופו זה, בג"צ הורה השבוע למשרדי האוצר והכלכלה להסביר מדוע בניגוד לאקדמאים, לומדי דיינות ורבנות צריכים לעבור שנת לימודים ומבחן  חובה כדי לקבל סבסוד במעונות יום. ובאותו עניין, נשות האברכים ה'סרוגים' הפגינו בשבוע שעבר מול ביתו של ח"כ ניר אורבך והשבוע מול ביתה של חה"כ עידית סילמן. שם היה קר, והן הוזמנו להיכנס אחר כבוד לביתה של יו"ר הקואליציה, שם נפתחה שיחה מעניינת. נפרדו בטוב.

רב הצללים

ב-12 השנים האחרונות כיהן כרב המוסד הישראלי רב הנמנה על המגזר החרדי. לפני חודשיים הוא הודח מהתפקיד והוחלף ברב הנמנה על המגזר הדתי לאומי. הרב אבי גיסר, לשעבר רבה של עפרה ויו"ר מועצת החמ"ד. מעניין מה לרב ולמוסד. במה נועצים בו?

גפני מעכב

ח"כ משה גפני עיכב בשבוע שעבר בוועדת הכספים של הכנסת העברה של 35 מליון ש"ח למערך הגיור לצורך הפעלת פרויקט שורשים לבירור יהדות של ארגון צהר. ח"כ גפני דרש פרטים על פרטי ההעברה והסבר מדוע זה בעודפי התקציב. יו"ר הוועדה, קושניר, הודיע על עיכוב ההעברה עד לקבלת התשובות. לא נעים, אבל במסגרת כללי המשחק.

מה בין רהט לקרית ארבע?

כולם שווים בפני החוק? בקרוב נדע. במה דברים אמורים; בקריית ארבע התנהל בזמנו מאבק בין תושבים בשאלה האם להתיר שחייה מעורבת בבריכה העירונית. העניין הגיע עד בג"צ, שפסק כי אם לא יהיו בבריכה שעות שחייה מעורבות, כפי שדרשו מעט משפחות, על העירייה יהיה לסגור את הבריכה לגמרי.

ח"כ איתמר בן גביר, תושב קרית ארבע, החליט להעמיד את בג"צ במבחן ועתר בעניין נגד עיריית רהט שאינה פותחת את הברכה ברהט לרחצה מעורבת. שופט בית משפט העליון אלכס שטיין הורה לעיריית רהט, לראש העיר, למשרד הפנים, ליועמ"ש ולראשות לקידום מעמד האישה להגיב לעתירתו של ח"כ בן גביר נגד הבריכה העירונית ברהט בתוך 30 יום.

בן גביר טוען בעתירתו כי מדובר באפליה חמורה בין הבריכה ברהט לבריכה העירונית בקריית ארבע. "רהט אינה מעל החוק ודין רהט כדין קריית ארבע", טען. בעיניים שלי, לא שבאמת אכפת לבן גביר אם ברהט ישחו מעורב או לא. פשוט, בן גביר תפס טרמפ כדי לאתגר את בג"צ בתקווה להוכיח שבג"צ נוהג איפה ואיפה.

אז מה אם חילקו דוחות?

הרכב הפלשתיני הגנוב בו נהג הצעיר המקומי שגרם לתאונה הקטלנית בה ניספו שני ילדים ועובר של משפחת מעודד ונפצעו קשה ההורים, היה אסור בנהיגה על הכביש. שם, בכבישי יו"ש, האכיפה אינה מספיקה נוכח הצפצוף הארוך של נהגים פלשתינים על חוקי התנועה. כן, גם בתאונה הקטלנית הזו, הנהג עשה סיבוב פרסה תוך כדי חציית קו לבן. למה? כי בא לו. ונעבור לנתונים. בתאגיד כאן נמסר כי מתחילת השנה המשטרה הורידה מהכביש כ-900 כלי רכב אסורים בשימוש ביו"ש, וחילקה כ- 70 אלף דוחות. אלא שאת אלו שהיא חילקה לנהגים פלסטינים, היא אינה יכולה לגבות. הצעה שלנו- הגיעו להסכם עם הרשות הפלשתינית, שהיא תעשה את הגבייה ו-50 אחוז מההכנסות יישארו אצלה. נכון להיום, נהרגו בכבישי ישראל 342 בני אדם - עלייה של כ-25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. משרד התחבורה, הלו? תעסקו פחות בהסעות בשבת ותתמקדו יותר בכבישים.

טוב שכך

האיחוד האירופי וישראל חתמו בשבוע שעבר על הצטרפות לתוכנית המחקר והפיתוח הגדולה בעולם "הורייזן יורופ", שהיקפה כ-95.5 מיליארד יורו. כלומר, גופים שונים בישראל יקבלו סכומים גדולים לצורך מו"פ. בעבר ישראל "עשתה שרירים" ולא הצטרפה לעניין הזה כיוון שסעיף מיוחד באמנה קובע שאין היא חלה מעבר לקו הירוק. בעיניים שלי, טוב שכעת ישראל הצטרפה אל האמנה, אלא שעל המדינה לדאוג לכך שגופים שמעבר לקו הירוק יקבלו את אותן ההטבות, גם אם מהכיס של המדינה. כלומר, על חשבוננו. 

מלים, מלים

מוקדם לדעת, חרף הסקרים המאוד לא מחמיאים למפלגתו, מה יהיה עם גדעון סער בבחירות הבאות. אם בראשות ממשלה עומד מי שמאחוריו 6 מנדטים בסך הכל, הכל ייתכן. ובכל זאת, נכון לעכשיו, ולא רק עפ"י הסקרים, מפלגת 'תקווה חדשה' לא בדיוק נראית כתקווה.

זה לא הפריע לבוס שם לקיים כנס של מפלגתו, בוא הכריז, בין השאר: "הצלנו את הכבוד של המחנה הלאומי בישראל, שפסע ברובו בעיניים עצומות אחרי החלילן מבלפור תוך התנתקות מכל ערכי היסוד עליהם גדלנו". נו, שויין. הממשלה בה שותף סער, ושיש לו חלק בהקמתה, ממש ממש לא הולכת עפ"י ערכים עליהם הוא ואנחנו גדלנו. מלים, מלים. ובינתיים, עפ"י פרסומים, סער שכר את שרותיו של האסטרטג ישראל בכר.

(הכותב הוא מיסד עלון 'שבתון' ועורכו)