הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלצילום: ערוץ 7

אחת הסוגיות המורכבות הנמצאות על שולחן הממשלה בימים אלו היא סוגיית הגיור, כחצי מיליון חסרי דת חיים בישראל, אלו נתונים מבהילים לכל הדעות ביחס לכמות אזרחי המדינה שאינם יהודים, נתונים שאינם כוללים כמובן את אזרחי המדינה הערביים, והם הטריגר הגדול לכל עצם הדיון בנושא הגיור.

אלו הנתונים שפרסמה הלמ"ס, ועימם קשה להתווכח. על פי נתונים עדכניים נוספים שפרסמו בלמ"ס, כ־85 אלף זוגות מעורבים חיים בישראל, מהם כ־52 אלף גברים יהודים שנשואים ללא יהודיות, להם דור שני שאינו יהודי.

מדובר באנשים שחיים בינינו, משרתים בצבא וחיים כישראלים לכל דבר. מיותר לומר שהם זכאים לכל הזכויות האזרחיות שהמדינה מציעה. אלו הנתונים וזו הבעיה. כעת רק נשאר לבדוק מה הפתרון, אם יש בכלל דבר שכזה.

על מה כולם מסכימים?

אם יש דבר המוסכם על כלל רבני ישראל בתחום הגיור, הרי זו נקודת המוצא שלא משכנעים ולא דוחקים באדם להתגייר. כדי להצטרף לעם ישראל המתגייר חייב לבוא מרצון חופשי להצטרף לעם ישראל על כל הכרוך בכך.

בתלמוד ובדברי הרמב"ם המצטט אותם מובא: "כיצד מקבלין גרי הצדק? כשיבוא להתגייר ויבדקו אחריו ולא ימצאו עילה. אומרים לו - מה ראית שבאת להתגייר?..." חז"ל אפילו קבעו כי אין לגייר אדם שמעוניין להתגייר רק בשל רצונו לשאת יהודייה לאישה, וזאת משום שגיור שאין בו רצון מלא לחסות תחת כנפיו של הקב"ה, לשמור מצוות ולהצטרף לעם ישראל, אין בו ערך.

משום כך עצם בעיית הגויים החיים בישראל והחשש מפני נישואי תערובת אינם מהווים עילה כדי לנסות ולשכנע לא יהודים להתגייר ובטח שלא לפתות אותם על ידי הטבות כלכליות וכדומה.

הכירו את ועדת ההיגוי

על פי הנתונים, מערך הגיור הממלכתי מגייר בממוצע כ־3000 איש מדי שנה, להם יש להוסיף כ־800 חיילים שמתגיירים דרך תוכנית 'נתיב'. מדובר במספרים יפים אך ככל הנראה לא מספיקים, מה שהביא לא מעט פוליטיקאים, בראשם השר אלעזר שטרן, לטעון כי הפתרון מונח בשבירת המונופול של הרבנות הראשית 'החרדית' על הגיור.

דייני הגיור, כך הם טוענים, מחמירים יתר על המידה, מחמיצים פנים למתגיירים ומערימים עליהם קשיים. "עד היום אף אחד לא נקף אצבע כדילתת מענה למצב הזה", צייץ השבוע השר כהנא, כשהוא מתעלם מכל אותם המספרים שנמנו לעיל. הפתרון של השר: מתווה גיור חדש, או בשם הנכון יותר: 'רפורמת הגיור של השר כהנא'.

פרטי המתווה ששחרר השר לתקשורת עדיין דלים וחסרים, אך העיקרון ברור: רבני ערים יוכלו גם הם להקים בתי דין לגיור כחלק ממערך הגיור הממלכתי הפועל כיום. החוק אמור להסדיר את נושא הגיור בחוק, שכן כיום אין בישראל 'חוק גיור', ולמעשה להוציא את השליטה ההלכתית והניהולית מידיה של הרבנות הראשית.

מערך הגיור אומנם חוסה כיום תחת משרד ראש הממשלה, אך בפועל נמצא באחריות הרב הראשי לישראל. לפי החוק החדש שמציע כהנא, לצד מערך הגיור תוקם ועדת היגוי שתקבע את סדרי הדין בבתי הדין לגיור ותעסוק בעררים על בתי הדין. על פי ההצעה, שניים מחברי הוועדה ימונו על ידי הרב הראשי, ושניים ימונו על ידי ראש הממשלה. אדם חמישי יכהן מטעם שר הדתות בראשות הוועדה, ולפי פרסומים, כוונת השר לקבוע בחוק כי יו"ר הוועדה ימונה בהתייעצות או בהסכמת הרב הראשי.

קידומו של החוק מותנה כמובן בהסכמתן של שאר שותפות הקואליציה, שכמה מהן כבר הביעו התנגדות לחוק המוצע. בינתיים כבר עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה - בדרך להצבעה בקריאה טרומית - הצעת חוק הגיור של חה"כ יוליה מלינובסקי שמבקשת לאפשר להנפיק תעודות המרה גם לרבני יישובים ומושבים וכן לראשי ישיבות הסדר.

הערבים יקבעו מיהו יהודי?

פנינו לכמה מבכירי הרבנים בציונות הדתית. בין השאר, פנינו לרב יעקב אריאל ולרב שמואל אליהו, לרב חיים דרוקמן ולרב איתן אייזמן. הרב יעקב מדן שהביע תמיכה רבה במהלכיו של הרב כהנא, סירב להתראיין.

אם לסכם על רגל אחת את דברי הרבנים, הצד השווה שבהם אחד: אם יוצג מתווה שמשאיר באופן בטוח את הסמכות ביד הרבנות הראשית, כך שגם בוועדת ההיגוי יהיה רוב לרבנות הראשית וממילא פיקוח ראוי על רבני הערים, במצב כזה הם ייתנו את תמיכתם במתווה שהציג השר.

החשש הגדול הוא בעיקר אם בפועל כך יהיה, בהתחשב בהרכב הקואליציה הנוכחי. הרב אריאל מצידו ביקש להדגיש כי בכל מקרה יש לוודא מול הרבנות הראשית אם המתווה מקובל עליה ולא לפעול 'מעל הראש' של הרבנות.

הרב יעקב אריאל מחדד, "וכי הערבים יחליטו מי יהודי במדינת ישראל? צריך להבין במה מדובר כאן! מנסור עבאס יחליט מי יהודי, וכאן מתחילה הבעיה. זו מדינת ישראל שהיא מדינה יהודית. לדבריו של הרב אריאל מצטרף הרב שמואל אליהו: "אין בעיה שרבני ערים יגיירו. השאלה היא מי יפקח עליהם ואיך הם יגיירו, האם יהיה תקן, האם יבדקו איך הם יגיירו ויהיה על כך פיקוח הגון של הרבנות הראשית".

עוד מוסיף הרב אליהו, "לאף אחד אין כאן סתם חשק להעמיס עוד עבודה על רבני הערים, אלא הכול כדי שתפוח רקוב אחד יביא גיורים שיוכרו על ידי הרבנות בסיטונאות ללא שום דרישה של קבלת מצוות".

הכתבה המלאה בעיתון 'עולם קטן'